Gazdaság

Az autóipar jövője hosszú távon biztosított

Magyarország hamarosan évente több mint egymillió jármű előállítására lesz képes

Magyarország nem külső szemlélője, hanem aktív szereplője az autóipar világban zajló átalakulásának, a szektor jövője hosszút távon biztosított – mondta Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a HIPA járműipari konferenciáján kedden a Várkert Bazárban.

Az autóipar jövője hosszú távon biztosított
Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési ügynökség vezérigazgatója; kormánybiztos is felszólalt a HIPA járműipari konferenciáján Budapesten
Fotó: MH/Török Péter

Kiemelte: a járműipar évek óta gyökeres átalakuláson megy, át és ennek a változásnak a közepén vagyunk, de sok bizonytalanság és kihívás jellemzi a szektort, mint a vámok, az új technológiák megjelenése, a beszállítói láncok biztonsága, illetve az átalakuló fogyasztói szokások.

A magyar gazdaságdiplomácia 11 éve dolgozik azon, hogy az ország minél nagyobb szeletet hasítson ki a globális járműipari tőkeáramlásból. Ennek eredményeként Magyarország hamarosan évente több mint egymillió jármű előállítására lesz képes – fogalmazott.

Ezért elmondható, folytatta, hogy a hazai feldolgozóipar több mint negyedét kitevő járműipar jövője hosszú távon is biztosított a kiépülő akkumulátorgyártói és egyéb beszállítói kapacitásoknak köszönhetően.

Noha a globális és európai folyamatok miatt a szektor teljesítménye stagnál, az ágazat továbbra is a magyar gazdaság egyik legfontosabb pillére marad, és a HIPA szívügye is – tette hozzá.

Tájékoztatása szerint a szervezet 2014-es alapítása óta 244 járműipari beruházási projekt valósult meg a HIPA támogatásával. A hagyományos autóipari beruházások mellett az ökoszisztéma is folyamatosan fejlődött: napról napra növekszik a cégek és az egyetemek és szakképzési intézmények közötti együttműködések száma, új kutatási projektetek indultnak és a gyárak környékén fejlődik az infrastruktúra is.

Megjegyezte, hogy divat lett összeszerelőüzemként hivatkozni Magyarországra, pedig a legmodernebb technológiák, magas fizetések és kutatás-fejlesztési kapacitások jellemzik az ágazatot. Nincs hazai termelés fejlett szolgáltatások és innováció nélkül – fűzte hozzá.

A következő időszak célja a minél nagyobb szellemi hozzáadott érték megteremtésével a magyar járműgyártást feltenni a szektor globális innovációs térképére. A HIPA ennek érdekében alakította át támogatási programját és a feladat most, hogy legmagasabb hozzáadott értékű tevékenységek bevonzásával segítse ezt a szintlépést – hangsúlyozta.

Emellett azonban az ország egyes területein továbbra is szükség van új gyárakra, a fiatalok helyben maradása, az elvándorlás megállítása és a gazdaság fejlődése érdekében – jegyezte meg.

A HIPA 11. járműipari konferenciája a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara szakmai támogatásával valósult meg.

Kapcsolódó írásaink