Gazdaság

Uniós fogyasztóvédelmi ellenőrzés a mobil és online játékok piacán

A hatóságok célja a fiatalokat érintő tisztességtelen gyakorlatok visszaszorítása

Összehangolt uniós fogyasztóvédelmi ellenőrzés indul a mobil és online játékok piacán – közölte a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) az MTI-vel hétfőn.

Uniós fogyasztóvédelmi ellenőrzés a mobil és online játékok piacán
Az akcióval a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat kívánják visszaszorítani (képünk illusztráció)
Fotó: Science Photo Library via AFP/Science/Gorodenkoff Productions

A hatóság kiemelt figyelmet fordít a fiatal fogyasztókat érintő kihívásokra, különös tekintettel a digitális környezetben felmerülő fogyasztóvédelmi kérdésekre. Ennek jegyében az NKFH 2025 tavaszán részt vesz a Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Jogérvényesítési Hálózat (International Consumer Protection and Enforcement Network; ICPEN) által koordinált, a mobil és online játékok összehangolt ellenőrzését célzó nemzetközi akcióban – írták. A nemzetközi kampány célja, hogy a részt vevő hatóságok átfogó képet kapjanak a mobil- és online játékok piacán jelen lévő, fogyasztóvédelmi szempontból aggályos gyakorlatokról, és hatékonyabbá tegyék saját vizsgálataikat.

Kiemelték, hogy a videójáték-ipar napjaink egyik legdinamikusabban növekvő szektora, amelynek globális piaca meghaladja a 217 milliárd amerikai dollárt. A gyors növekedéssel párhuzamosan számos olyan üzleti gyakorlat alakult ki, amely potenciálisan sértheti a fogyasztók, különösen a kiskorúak érdekeit – hívták fel a figyelmet.

Német-Weingartner Lilla, az NKFH elnöke a közleményben elmondta: a családok védelme kiemelt feladata az NKFH-nak, és a nemzetközi akcióban való részvétel teljesen összhangban van a hatóság idei ellenőrzési és vizsgálati programjában meghatározott „Videójátékok fogyasztóvédelmi szempontú ellenőrzése” című témavizsgálattal. A gyermekeket is érintő vizsgálatok célja a családok hatékonyabb védelme és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok visszaszorítása – mondta.

A közlemény szerint vizsgálják a véletlenszerű jutalmakat kínáló fizetési rendszerek átláthatóságát, a játékokon belüli vásárlások feltételeit, az eladások ösztönzését szolgáló manipulációs technikákat, vagy a gyermekek számára félrevezető reklámokat és mechanizmusokat, illetve a játékokat népszerűsítő tartalomkészítők felelősségét.

Kapcsolódó írásaink