Gazdaság

A légitársaságok nem bújhatnak ki a törölt járatok miatti felelősség alól!

Az idei nyáron a megszokotthoz képest is több a fogyasztói panasz a légi közlekedésben, ezért a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) felhívja a légitársaságok figyelmét, hogy az utasok jogainak érvényesülése érdekében tartsák be az Európai Unió hatályos jogszabályait.

A légitársaságok nem bújhatnak ki a törölt járatok miatti felelősség alól!
Utazók gyülekeznek és türelmesen várakoznak csomagjaikkal a repülőtér nemzetközi termináljánál, miközben repülőgépük már több órás késésben van
Fotó: AFP/Getty Images/Getty Images North America/Mario Tama

A FEOSZ közleményében arról ír, hogy az utóbbi hetekben az utasok széles körét érintő káosz alakult ki az európai reptereken, miközben a légitársaságok közül több is megpróbált kibújni egyértelmű felelőssége alól. A fogyasztókat a légitársaságok esetenként nem tájékoztatják megfelelően, sem a rendelkezésre álló elektronikus lehetőségeken, sem a reptéren a helyszíni munkatársak által. A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatal is eljárást indított több légitársasággal szemben – jegyezték meg.

A FEOSZ ezért határozottan felhívja a légitársaságok figyelmét a vonatkozó, „a visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról, valamint a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 261/2004 Európai Parlamenti és Tanácsi rendelet” szabályainak betartására.

A rendelet járattörlés esetén a tájékoztatáson felül egyebek között átfoglalásra, étkezés és frissítők biztosítására, éjszakai szállás és transzfer szolgáltatásra, ingyenes telefonhívások biztosítására terjed ki. Ezenfelül az utast a megteendő távolságtól függően kártalanítás is megilleti – ismertetik.

A FEOSZ közleményében kiemeli, hogy a tájékoztatási kötelezettség teljesítése alól semmilyen esetben nem mentesülnek a szolgáltatók, tájékoztatniuk kell az utasokat az esetleges késésről, a járattörlésről, adott esetben az átfoglalásról.

Amennyiben a légitársaság nem teljesíti jogszabályi kötelezettségeit, a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatal, az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek, illetve az Európai Fogyasztói Központ is segítséget nyújt adott panasz megoldása érdekében, és tanácsért fordulhatnak a károsultak a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez – tudatták a közleményben.

Kapcsolódó írásaink