Gazdaság
Nagy Márton: Európai szintű elektromosautóvásárlás-ösztönző támogatást kell indítani
Specifikus programok kellenek – hangsúlyozta

Az Emberi játszmák címmel megrendezett, a geopolitika, a globális gazdasági kihívások és a mesterséges intelligencia témakörökről szóló tanácskozáson a tárcavezető beavatkozást sürgetett egy európai szintű, közös elektromosautó-vásárlást támogató program indításáról.
Az általános ösztönzőprogramok ideje lejárt, helyette specifikus programok kellenek – hangsúlyozta, hozzátéve: mivel 2035 után elektromos vagy hidrogénhajtású autót lehet majd eladni, az átállást támogatni kell.
Nagy Márton kiemelte, hogy az elektromos autók elterjedése gyorsul: számuk megközelítette a 14 milliót 2023-ban, ennek 58 százalékát Kínában értékesítették. Kínában csaknem 30 százaléka az eladott új autóknak elektromos volt 2022-ben, míg Európában 21 százalék, az Egyesült Államokban pedig alig nyolc százalék.
Az állami támogatás szerepe jelentős az elektromos autók vásárlásához kapcsolódva, eléri világszinten a 30-40 milliárd dollárt, ebben Kína az első, Európa a második. Idén globálisan az állami támogatások elérhetik akár a 100 milliárd dollárt – sorolta.
Az elmúlt években az Egyesült Államok feldolgozóipari beruházásai drasztikusan felgyorsultak, az amerikai program ösztönzi az elektromos autó-, és akkumulátoripari beruházásokat, és ez akár az európai gyártókapacitások tömeges Amerikába vándorlásával is járhat.
Elmondta, hogy két vezető autógyártó hétmilliárd euró értékben hozna létre három gigagyárat az EU-ban a kínai elektromosautó-gyártási hegemónia megtöréséhez. A beruházáshoz 4,4 milliárd euró piaci hitelt és 1,4 milliárd euró állami támogatást gyűjtöttek, a gyárak Németországban, Olaszországban és Franciaországban lesznek, és hatezer embert foglalkoztatnak majd.
Németország elektromosautó értékesítése nyolc évig töretlenül nőtt, idén azonban 14 százalékos visszaesést várnak az állami támogatás megszűnése miatt.
Európában az elektromos autók elterjedését több tényező hátráltatja a magas vételár mellett, ezek közé sorolta a gyors értékvesztést, drága biztosítást, vagy a magas javítási költségeket. A német autóipar elektromos átállását egyszerre veszélyezteti a globális verseny, a bürokrácia, a magas energiaárak és a pénzügyi nehézségek – mondta, hozzátéve: a német autóipar egyre kevesebb embert foglalkoztat, miközben az Egyesült Államok növeli az autóipari munkahelyek számát.
Hangsúlyozta: Magyarország exportteljesítményében az akkumulátor- és autóipar kiemelkedő, GDP-arányosan a magyar járműexport az EU-ban a negyedik legnagyobb, az akkumulátorexport GDP-arányos értéke pedig a legnagyobb volt az unióban. Az ország lehet az egyik legnagyobb akkumulátorgyártó a világon. A bejelentett új beruházások több mint 80 százaléka az elektromosautó-ökoszisztémához kapcsolódik – mutatott rá. Ugyanakkor, ha a német elektromosautó-gyártás versenyképessége tovább romlik, az a hazai jármű- és akkumulátorgyártást is súlyosan veszélyezteti. Már a tavalyi utolsó negyedévben lassult a magyar közúti járműgyártás és akkumulátorgyártás exportértékesítése a német elektromos autóipar visszaesése miatt.
Megismételte, hogy európai szintű elektromosautóvásárlás-ösztönző programot kell indítani, amely versenyelőnyt adna az európai gyártású elektromos autóknak. A magyar elnökség idején biztosan kezdeményezni fogják a programot – tájékoztatott.