Gazdaság

Hazánk előírja az energiahatékony zöldjárművek beszerzését

Megjelent a tisztajármű-irányelvet a magyar jogrendbe illesztő kormányrendelet

Megjelent a tisztajármű-irányelvet a magyar jogrendbe illesztő kormányrendelet. Ezzel Magyarország jogszabályi szinten garantálja és előírja az energiahatékony zöldjárművek beszerzését az állami és önkormányzati szektorban, ami a jelenlegi energiaárak mellett különösen aktuális és fontos lépés – írta Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára csütörtökön a Facebook-oldalán.

Hazánk előírja az energiahatékony zöldjárművek beszerzését
100 korszerű, magyar gyártású Credobus Inovell szóló busz átvétele a Volánbusz részére. 15 megye 36 telephelyére kerülnek.
Fotó: Facebook/Vitézy Dávid

Hozzátette: a rendelet minimális arányokat határoz meg az alacsony vagy nulla helyi károsanyag-kibocsátású személy- és teherautókra, városi, elővárosi autóbuszokra. A városi buszoknál ez azt jelenti, hogy mostantól minden második újonnan beszerzett busznak már az uniós rendelet szerinti tiszta járműnek kell lennie. A szabályozás két időszakot határoz meg, az első 2025 végéig, a második 2026-tól 2030-ig tart. Az első időszakhoz képest a másodikban a tiszta járművek beszerzési aránya tovább nő, biztosítva a fokozatosságot – közölte.

Objektum doboz

Minden szervezet a rendelet hatálya alá tartozik, amely közbeszerzést ír ki, mindegy, hogy a járműveket vásárolja, bérli, vagy lízingeli. Ide tartozik a minisztériumi autóktól a posta szállító járművein át a közszolgáltatást végző városi buszokig minden közbeszerzés útján vásárolt jármű. Fontos, hogy a regionális, illetve távolsági autóbuszokat nem érinti a jogszabály, tekintve, hogy a megfelelő technológia egyelőre nem áll rendelkezésre a piacon – írta az államtitkár.

Az előírások mindkét referenciaidőszakra meghatározzák, hogy a teljes periódus alatt járműfajtánként az összes magyarországi beszerzésen belül mekkora arányban kell szerepelniük a tiszta járműveknek, sőt a nagyvárosi (főváros és megyei jogú városok) buszok esetében külön szabályozást ír elő.

A 3,5 tonna feletti tehergépjárművek és városi buszok esetén a tiszta közúti jármű kategóriába tartoznak a gázos (CNG, LNG), az akkumulátoros és a hidrogéncellás elektromos, illetve az ezen technológiákat vegyítve alkalmazó hibrid meghajtású járművek az uniós szabályozás szerint, a zérókibocsátásúak, ezen belül az elektromos és hidrogéncellás járművek, illetve a jövőben megjelenő, szintetikus üzemanyaggal működő, zérókibocsátású belsőégésű motorokkal hajtottak is – ismertette Vitézy Dávid.

Kifejtette, hogy az arányok betartását a városi buszokat illetően a TIM irányításával létrejött országos közlekedésszervező fogja koordinálni, ellenőrizni. A többi járműtípus (személygépkocsik, tehergépkocsik) esetében ezt a feladatot a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) látja majd el, a kormányrendelet részletesen szabályozza, hogyan. A buszokat üzemeltetőknek zöldjármű-beszerzési terveket kell készíteniük, amelyben be kell mutatniuk a tiszta járművek arányát, és aszerint kell eljárniuk a tervezett közbeszerzéseknél. A szabályok azt is megengedik, hogy több cég összeálljon, és együtt számolva teljesítse a kvótákat.

A közzétett arányok alapján nem kell tehát minden beszerzésnél, de még évente sem betartani az előírt arányokat, de az ötéves periódusokon belül országosan igen, ennek figyelembevételével fogják engedélyezni a buszbeszerzéseket, és folytatják a városok számára ehhez támogatást biztosító Zöld Busz Programot – jelezte Vitézy Dávid.

Kapcsolódó írásaink