Gazdaság
Európa geopolitikai és stratégiai érdeke a vasútfejlesztés
Az áru-, illetve személyszállításban a szomszédos országokkal sokkal jobb lehet a kapcsolat

Vitézy Dávid egyúttal hangsúlyozta: Magyarország elemi érdeke, hogy az áru-, illetve személyszállításban a szomszédos országokkal sokkal jobb kapcsolata legyen, és a Kína vagy Törökország felől érkező árucikkek – fenntartható, környezetbarát módon – vasúton érkezzenek Magyarországra, és menjenek tovább az Európai Unió többi tagállamába.
Az államtitkár kiemelte: a magyar kormány negyvenötmilliárd forintot költ hazai költségvetési forrásból arra, hogy Szeged és a röszkei határ között egyvágányú, villamosított, óránként százhúszkilométeres sebességre alkalmas új vasúti pálya épüljön. Emlékeztetett: egy másik komoly vasúti beruházás is zajlik a szerb partnerekkel együttműködésben, a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal fejlesztése.
A belgrádi fővonalon, Budapest és Kelebia között még járnak a tehervonatok, azonban augusztustól a teherforgalmat csökkentett sebességgel és csak az éjszakai órákban, de már erre, a most készülő 136-os pályaszakaszra terelik majd, ezzel is felgyorsítva a Budapest és Belgrád közötti fővonal építését.
Az államtitkár beszélt arról is, a magyar kormány a Szeged és Röszke közötti vasúti szakaszt a személyszállításban is stratégiai jelentőségűnek tekinti, mivel „elemi érdeke, mind a szegedi, mind a szabadkai térségnek, hogy az itteni nagyvárosokat összekapcsolják, és elérhetővé tegyék az emberek számára vasúton az akár heti többszöri ingázást”. Ez a vasútvonal feltehetően már 2023 év végén lehetővé teszi ezt – zárta gondolatait Vitézy Dávid.