Gazdaság

Drága és környezetszennyező a cseppfolyósított földgáz szállítása, és kevés a tankerhajó-kikötő is

Megkerülhetetlen energiahorodzó

A cseppfolyósított földgáz jelentős ökológiai lábnyomáról, drága és veszélyes szállításáról, beszerzésének problémáiról közölt cikket a szombati Magyar Nemzet.

Drága és környezetszennyező a cseppfolyósított földgáz szállítása, és kevés a tankerhajó-kikötő is
Drága és környezetszennyező a cseppfolyósított földgáz szállítása, és kevés a tankerhajó-kikötő is
Fotó: AFP/Paul Martens

A napilap elemzésében emlékeztetnek arra, hogy az Ukrajnában zajló háború nyomán az Euró­pai Unió tagállamai már gőzerővel dolgoznak az orosz gázimporttól való függőségük csökkentése érdekében. Ennek kapcsán pedig egyre többször kerül szóba az LNG, vagyis a cseppfolyósított gáz.

A BP Statistical Review of World Energy szerint 2020-ban 167,7 milliárd köbméter vezetékes gáz érkezett Európába Oroszországból. Egy átlagos tankerhajó azonban csak 174 ezer köbméter cseppfolyósított gáz szállítására képes, amely légneművé alakítása után 103 millió köbméter gázt jelent, tehát 1628 hajónyi szállítmány tudná pótolni az orosz földgázt Európában.

Az Institute for Shipping Economics and Logistics becslései szerint ahhoz, hogy Európa gázellátását biztosítani lehessen, még körülbelül 160 ilyen hajót kellene gyártani, amelynek költsége eléri a 35 milliárd dollárt. Ahhoz, hogy az Egyesült Államokból, Katarból vagy netán Ausztráliából szállított LNG eljusson az európai fogyasztókhoz, nemcsak tankerekre, hanem LNG-terminálokra is szükség van. Európában jelenleg 37 ilyen terminál működik.

Kapcsolódó írásaink

Delfinek állnak a német zöldenergia-politika útjában

ĀA németek nem könnyítik meg maguknak az orosz energiahordozóktól való függetlenedést, mivel a napokban természetvédő csoportok kifogásolnivalót találtak az újonnan kiépítendő cseppfo­lyósgáz-(LNG) terminálok tervei­ben.