Gazdaság

Főszezon a fogyasztók védelemben

Ha a karácsonyi ajándék hibás, vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket érvényesíthetünk

A szokottnál is gondosabban érdemes megőrizni a számlát, nyugtát, ha ajándékot veszünk. A karácsonyi vásárokban célszerű feljegyezni a kereskedő adatait, hogy szükség esetén fel tudjuk venni vele a kapcsolatot. Az üzletek által önként vállalt visszavásárlás lehetőségét hasznos lehet akár a blokkra felíratni – hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium tegnapi közleményében.

Főszezon  a fogyasztók védelemben
Az üzletben vásárolt termékek visszavásárlására nincs jogszabályi előírás
Fotó: MH

Ha a karácsonyra kapott ajándék hibás, sérült, vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket érvényesíthetünk. A bolt köteles a terméket javíttatni, vagy ha nem javítható, ugyanolyan termékre kicserélni. Ha egyik sem megy, vissza kell fizetnie a vételárat – emlékeztetett közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Ha problémás ügyünkben nem sikerül dűlőre jutni a kereskedővel, az ingyenes vitarendezési fórumként működő békéltető testületek segíthetnek, külföldről beszerzett termék esetén az Európai Fogyasztói Központ nyújthat szintén díjmentes támogatást.

Előfordul, hogy az ajándék minősége kifogástalan, ám szorít a cipő, már megvettük a könyvet, nem passzol a törölközők színe a fürdőszobába. Az indoklás nélküli elállás lehetőségével élhetünk, ha interneten vásároltunk. A webshop az átvételtől számított tizennégy napon belül a hibátlan árucikket is köteles visszavenni, a fogyasztónak nem kell indokolnia, hogy miért küldi vissza a terméket – közölték. Egyre több online kereskedő vállal önkéntesen ennél hosszabb, akár harmincnapos elállási időt. Fontos, hogy az elállási idő alapvetően a termék kipróbálására szolgál, amire a bolti vásárlással szemben az interneten böngészve nincs mód – tették hozzá.

Az üzletben vásárolt termékek visszavásárlásra jogszabályi előírás nem kötelezi a kereskedőt.

A vevők elégedettsége érdekében azonban egyre több bolt, áruház biztosít üzletpolitikai okokból az év utolsó napjaiban, január elején levásárlási vagy cserelehetőséget. Célszerű erről előzetesen tájékoztatást kérni, a vállalást fizetés után akár a blokkra is felíratni. A nyugtát, számlát a későbbi igények érvényesítése érdekében minden esetben meg kell őrizni – mutattak rá.

„Az év végi időszak a kiskereskedelem mellett a fogyasztóvédelemben is főszezon. Az ünnepi ellenőrzések november végén megkezdődtek, és szilveszterig folytatódnak. Ha karácsonyi vásárban bukkanunk tetszetős ajándékra, jegyezzük meg, vagy okostelefonnal fotózzuk le a kereskedő adatait. A hatósági szakemberek az adventi időszakban is folyamatosan járják az üzleteket, vásárokat. Az alkalmi árusítóhelyeken azt is nézik, hogy a vállalkozó neve, elérhetősége jól látható helyen fel van-e tüntetve. Bármilyen gond merülne fel, így biztosan tudjuk majd, hol kell kopogtatnunk a termék javítását, cseréjét, a vételár visszafizetését kérve” –mondta Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár.

Kapcsolódó írásaink