Gazdaság
Jelentős kínálatbővülést hoz az új vasúti menetrend
Befejeződtek a nagyobb rekonstrukciók, így a pályák kihasználtabbak lehetnek, illetve több szerelvény közlekedhet, ami főleg az elővárosi vonalak használóinak kedvez

Magyarország vasútbarát kormánya 2010 óta javítja a vasút versenyképességét, térnyerését – jelentette ki Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára tegnap a december 12-én életbe lépő új, online véleményezett menetrend kapcsán.
Felidézte, az európai színvonalú utaskiszolgálás érdekében egyre több helyen villamosítják a vasúthálózatot, emeletes motorvonatokat állítottak forgalomba, a magyar fejlesztésű IC+ kocsik a nemzetközi forgalomban is részt vesznek, emellett folyamatosan újulnak meg a vasútállomások, köztük leglátványosabb a tájékoztatónak is helyt adó Nyugati pályaudvar csarnoka.
Az új vasúti menetrendről az államtitkár mondta, kísérleti jelleggel első alkalommal indult el annak online véleményezése, hangsúlyosan tesztüzemi jelleggel. Kiemelte, a pusztaszabolcsi és hatvani vonal felújításával sűrűbbé válik a vonatközlekedés, Dunaújvárosba húsz perccel csökken a menetidő, a Hatvanból induló zónázó járatok pedig negyedórával rövidebb idő alatt futnak be a fővárosba. Tatabányára félóránként, Oroszlányba óránként indul vonat hétvégén is.
Bővül a kínálat is, az Esztergom–Komárom, az Esztergom–Székesfehérvár, valamint a Székesfehérvár–Pusztaszabolcs vonalon munkanapokon új vonatpárok közlekednek, új kapcsolatok létesülnek a Kecskemét–Cegléd–Szolnok vonalon. A Győr–Kaposvár–Pécs útirányon közlekedő vonatok megállnak Balatonfenyves alsón, és a szomszédos országok nagyobb városaiba is bővül a kínálat.
Feloldják és mérséklik a közlekedési korlátozásokat, sűrűbb kiszolgálást biztosítva ezzel – sorolta az államtitkár. Legközelebb jövő tavasszal lehet véleményezni a menetrendet. Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az új menetrendet a legfontosabb dokumentumnak nevezte azzal, hogy először nyílt lehetőség szélesebb körben észrevételeket gyűjteni, csaknem háromezren szóltak hozzá. Rámutatott, hogy az új menetrend nagyobb kínálatot biztosít az utasoknak mind az elővárosi, mind a távolsági szolgáltatások (InterCity) területén.
Emlékeztetett, sok rekonstrukció fejeződött be, ami által a pályák kihasználtabbak, több szerelvény közlekedhet, ami az elővárosban élőknek kedvező. Elmondta még, hogy míg négy évvel ezelőtt 130 InterCity vonat közlekedett, az új menetrenddel ezek száma a kétszázat közelíti.
Az üzemidő bővülése mellett kényelmesebben lehet utazni, a saját gyártású IC+ kocsik folyamatosan állnak forgalomba, az elővárosi vonalakra is érkeznek az emeletes motorvonatok – a tájékoztató alatt két ilyen szerelvény futott be. Homolya Róbert az oltást tartja leghatékonyabb eszköznek, mindenkit a vakcina felvételére buzdított. Lapunk kérdésére elmondta, a menetrendet véleményezők legfontosabb szempontjai voltak, hogy a munka- és iskolakezdéshez igazodjon a vonatok közlekedése, és plusz megállóhelyek létesüljenek. Emlékeztetett, a nagyobb felújítások elkészültek, és több mint tíz százalékkal bővül az InterCity-járatok száma. Mindez a vasút mint legbiztonságosabb és legzöldebb közlekedési mód szerepét erősíti – mutatott rá.
Kérdésünkre elmondta még, hogy bár több éves a folyamat, de jelenleg is zajlik a MÁV- és a Volán-menetrendek összehangolása, Egerben például már sikerült ezt megvalósítani.