Gazdaság
Biztonságosabbá, kényelmesebbé válhat az utazás a jövőben
A kísérleti projekt kiterjesztéseként öt megyében, különböző földrajzi viszonyok között tesztelik tovább az innovatív megoldást

November végéig öt megyében tizenegy helyszínen, jelentős idegenforgalmi célpontok környékén dolgoznak a kivitelezők a kerékpárutak mellett két közútszakaszon is – közölte az államtitkár.
A Duna-menti nemzetközi kerékpárút burkolatába tavaly ősszel kevertek világító szemcséket Esztergomban. A műszaki megoldásnak köszönhetően kényelmesebbé és biztonságosabbá vált az egyébként kivilágítatlan útszakasz esti, éjszakai használata. A biciklisták sötétben vagy borús időben is könnyedén követhetik a nyomvonalat.
A szakemberek kis tételben, próbajelleggel már itt is alkalmazták a világító záróvonal festését. A technológia igazolta az előzetes várakozásokat, a fénnyel feltöltött szemcsék napnyugtától napkeltéig kifogástalanul jelzik a vonalvezetést – olvasható az ITM közleményében. A kísérleti projekt kiterjesztéseként így öt megyében, különböző földrajzi viszonyok között tesztelik tovább az innovatív megoldást. November végéig nyolc kerékpárúton festenek fel világító burkolati jeleket a Fertő-tó partján, Tihanynál, Cegléd–Nagykőrös, Tát–Nyergesújfalu, Vác–Sződliget, Zalaegerszeg–Zalalövő és Zebegény–Nagymaros között – tették hozzá.
„A világító kerékpárút az elmúlt egy évben jól bírta a környezeti terhelést, ezért bízhatunk abban, hogy a hasonló technológián alapuló burkolatjelek másutt is beválnak majd. A biciklisták után heteken belül az autósok is találkozhatnak világító záróvonalakkal.
A 4-es főút vecsési szakaszán a kerékpársáv sárga jelét festik át fénnyel feltöltődő, átlátszó speciális festékkel. A 710-es főútnál pedig azt vizsgálják majd, hogy a festés milyen mértékben növeli a Balatonfűzfő-Papkeszi körforgalom éjszakai láthatóságát, közlekedésbiztonságát. A hazai fejlesztésű technológia népszerű pihenőövezetek, kirándulóhelyek, tömegeket vonzó turisztikai látványosságok közelében mutatkozik be a szélesebb nagyközönségnek” – fejtette ki Schanda Tamás.
Az úthálózat gyorsuló léptékű bővülése egyre inkább megköveteli az új megoldások bevezetését. A Magyar Közút ezt felismerve már 2018-ban létrehozta Kísérleti Építési Bizottságát, és pályázatot hirdetett az eredeti ötleten alapuló innovációk megtalálása, elterjesztése érdekében. Azóta több tucat innovatív termék vagy technológia kapott lehetőséget arra, hogy a szakemberek felügyelete mellett bizonyítsa: a gyakorlatban, a mindennapi közlekedésben is sikerrel alkalmazható – mondta Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója a minisztérium közleménye szerint.