Gazdaság
Egyre több adathalász támadás indult a hazai banki ügyfelek ellen
Az elektronikus pénzforgalomban bekövetkezett visszaélések száma és értéke is jelentősen megnőtt

Elsősorban nem az informatikai rendszereket törik fel, hanem a megtévesztésen alapuló csalások jellemzőek. Mindeközben a kártyás visszaéléseknél nem igazán látni jelentős változásokat forgalomarányosan.
Tavasz végén, nyár elején több adathalász esetről számolt be az OTP (amely sok mutató szerint legnagyobb bankként sokszor elsődleges célpont a csalóknak) a direkt ebből a célból kialakított figyelmeztetéseket tartalmazó oldalán, és múlt héten is egy sms-alapú adathalász próbálkozásról adtak ki figyelmeztetést – hangsúlyozták.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a legfrissebb, az idei első negyedévre vonatkozó adatainak közléskor kiadott közleményében megjegyzi, hogy „az elektronikus pénzforgalomban bekövetkezett sikeres visszaélések száma és értéke is jelentősebb mértékben nőtt a megelőző év azonos időszakához képest, azonban még mindig nagyon alacsony szinten áll. A 331 sikeres visszaélés és az 579 millió forintos kár továbbra is elhanyagolható a forgalomhoz képest”. A csalások legnagyobb részét az internetes csatornán keresztül hajtották végre, 337,6 millió forint értékben, ügyfélterminálon keresztül pedig mintegy 194,7 millió forint értékben.
A Portfolio.hu szerint a megtévesztéssel végrehajtott esetek között előfordulnak céges ügyfelek nagyobb összeggel, amikor egy-egy tranzakcióval is nagyot ugrik a csalási érték mutatója. A közösségi médiában is aktívak a csalók, és az is jellemző, hogy olyan hivatalosnak tűnő e-maillel jelentkeznek, amelyben céges alkalmazottakat arról tájékoztatnak, hogy változik egy partnerük számlaszáma.
Kiemelték: a bankok komoly kampányokat folytatnak annak érdekében, hogy az adathalászok ne tudják megtéveszteni az ügyfeleket, és a szabályozók is keresik azokat az eszközöket, amelyekkel a csalások még hatékonyabban csökkenthetők.