Gazdaság

Újraindulásra kész a légi ipar

Különleges charterjáratokat is üzemeltet a cég, hogy a pilóták minél többet repülhessenek

Az egységes európai szabályozás hiánya lassítja a légi ipar vissza­térését a koronavírus-járvány előtti állapotába. A WizzAir arra számít, hogy nyáron is a tavalyival megegyező utasszámot fognak elérni.

Újraindulásra kész a légi ipar
Ha enyhülnek a korlátozások, az ágazat újra szárnyra kaphat
Fotó: MH/Papajcsik Péter

„Folyamatos képzésekkel hajózó személyzetünket indulásra készen tartjuk, így kapacitásunk nyolcvan százalékát két héten belül újra tudjuk indítani, amennyiben a piaci körülmények ezt lehetővé teszik, és a járatok újraindításához szükséges kereslet is megjelenik a piacon” – nyilatkozta lapunknak Radó András, a Wizz Air szenior kommunikációs menedzsere.

Mint mondta, továbbra is nagyon gyakran és gyorsan változnak az egyes országok által bevezetett, illetve érvényben tartott korlátozások, és továbbra sincs egységes európai szabályozás, ennek hiánya pedig lassítja az iparág visszatérését a koronavírus-járvány előtti állapotába. Ugyanakkor megjegyezte, hogy a légitársaság mindezek ellenére, már az elmúlt évben is magasan túlteljesítette az iparág többi szereplőjét, és a válság után is az iparág strukturális nyertese lesz. A cég megállás nélkül veszi át az új Airbus A321neo típusú repülőgépeit, idén huszonöt új gép átvételét tervezik – emelte ki a kommunikációs menedzser.

Radó András mesélt arról is, hogy tavaly nyáron a Wizz Air kapacitásának nyolcvan százalékát üzemeltette, a karácsonyi időszakban pedig a kétharmadát, és arra számítanak, hogy idén nyáron is a tavalyival megegyező utasszámot fognak elérni. Hangsúlyozta, abban bíznak, hogy az egyes országok hatékonyan meg tudják majd fékezni a Covid–19-járványt, és így újra fellendülhet a turizmus és a légi közlekedés. 2019-ben negyvenmillió utast szállított a WizzAir, míg 2020-ban a kialakult helyzet miatt csak 16,6 milliót.

Kifejtette azt is, hogy nagyon sokan szeretnének már utazni, ugyanakkor kutatásaik szerint tartanak attól, hogy a gyorsan változó szabályok miatt esetleg valahova nem tudnak elutazni, valahol ott ragadnak, illetve hogy az egyes újabb intézkedések – például a foglalás és az utazás közben bevezetett kötelező PCR-teszt – miatt megdrágul az utazásuk. Arra számítanak, hogy ha egységesek és egyértelműek lesznek Európa-szerte a beutazási szabályok, vagy enyhülnek, illetve akár meg is szűnnek az egyes országokba való belépést korlátozó intézkedések, akkor ismét sokan fognak útra kelni – tette hozzá.

Kitért arra is, hogy bár pilótáik valóban kevesebbet repülnek, mint „normál” esetben, a légitársaság budapesti kiképzőpontjában a Magyarországon egyedülálló és Európában is ritkaságszámba menő két modern, mozgó Airbus A320-as szimulátoron folyamatos az oktatás és a kötelező megújító vizsgák. A jelenlegi helyzethez igazodva különleges charterjáratokat is üzemeltetnek, amelyek szintén lehetőséget nyújtanak pilótáiknak, hogy minél többet repülhessenek. A WizzAirnél továbbra is a biztonság a legfontosabb, ezért bizonyos eljárásokat módosított a cég, igazodva a jelenlegi helyzethez, hogy a biztonságból soha, semmilyen körülmények között ne kelljen lejjebb adni.

Kapcsolódó írásaink

Megújul a békéscsabai reptér

ĀÉpül Gyulán az új Airbus-gyár, emellett a megyeszékhelyen biztosítani kell a szakképzéshez a technikai oktatói bázist