Gazdaság

A belföld lehet idén is a külföld

A társadalomban megfigyelhető a tudatosság erősödése, a fiatalabbak a pandémiátólfüggetlenül is takarékosabbak, és jobban meggondolják, hogy mire költenek

Átalakította a járvány a költekezési szokásokat. Megmaradhat a nagyobb teret nyert online rendelések szerepe, idén pedig ismét a belföldi idegenforgalom kerülhet előtérbe.

A belföld lehet idén is a külföld
Felértékelődnek a hazai látványosságok, így Sopron belvárosa és a tájegységek is
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

Magyarországon is alapjaiban formálta át a társadalom mindennapjait és szokásait a Covid–19. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány tanulmányából kiderül, sokan kerültek távmunkába tavaly tavasszal, a hirtelen megugrást követően mérséklődés történt az év hátralévő felében, de még így is kétszer-háromszor annyian dolgoz­hatnak rendszeresen otthonról, mint 2019-ben. Mivel az éttermek és további vendéglátóhelyek is szigorú korlátozásokra vagy időszakos bezárásra kényszerültek, jelentősen megnőtt a társadalom igénye a házhoz rendelésre. Ismert, jelenleg csak ebben a formában működhetnek a vendéglátóhelyek. A tanulmány szerint világszintű tendencia, hogy a házhoz szállításra fordított összeg növekedett és a pénzköltési szokások is megváltoztak.

Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány vezető kutatója, egyetemi oktató lapunk megkeresésére elmondta, az egymást követő fiatalabb generációk, a Z generáció például már jóval tudatosabb a pénzügyek területén. Ennek oka, hogy a szülők megélték a 2008–2009-es pénzügyi válságot, és ez esetleg negatívan is érintette a családi költségvetést. A fiatalabbak tehát pandémiától függetlenül is tudatosabbak, takarékosabbak és jobban meggondolják, mire költenek. Hozzátette, a hazai társadalomban is megfigyelhető a tudatosság erősödése a járvány különböző hullámai alatt. A kezdeti felhalmozás után folya­matosan ébredtünk rá a tényre, hogy nem alakult ki hiány. Felértékelődtek bizonyos termékek és szolgáltatások, mások pedig ezzel párhuzamosan leértékelődtek a vásárlók szemében. Sokan mondtak le (legalábbis egy időre) a fodrászról vagy a sminkesről.

A vezető kutató úgy véli, vendéglátásnak mindenképpen fel kell készülnie arra, hogy az online megrendelésekre továbbra is lesz igény. Érdemes látványos és a vásárlást, a választást megkönnyítő honlapot készíteni, amelyekről a fogyasztó minden információt megkaphat. Emellett pedig, ha valós és betérő vendégeket szeretnének a vendéglátóipari egységek, különösen a fiatalabb generáció esetében, mindenképpen élményeket kell nyújtaniuk.

Pásztor Szabolcs úgy véli, a turisztikai szektorban is ugyanúgy jelentősége van az élménynek abban az esetben, ha a hazai szálláshelyek, turisztikai szereplők képesek kielégíteni ezt a fajta elvárást, akkor biztosan tartós érdeklődésre számíthatnak a hazai szereplők részéről. Emlékeztetett, hogy a 2020-as évben a magyarok ismét felfedezték a hazai látványosságokat, tájakat és ennek lehet hatása az elkövetkező évekre is. Mind többen döbbentek rá ugyanis arra, hogy ugyan a világ számos pontján megfordultak már, de még számos hazai régióban, tájegységben nem jártak. A Magyar Turisztikai Ügynökség beszámolói szerint a belföld lett az új külföld, és az Oeconomus honlapján közöltek szerint a belföldi turizmus kerülhet előtérbe 2021-ben is. A belföldi turizmus és a kormányzati támogatások ugyanis tompíthatják az ágazatot ért negatív hatásokat, de a Gazdasági, Együttműködési és Fejlesztési Szervezet a nemzetközi turizmus visszatérésétől várja a tényleges fellendülést. E tekintetben az üzleti utazásokkal kezdődhet el a visszarendeződés.

Kapcsolódó írásaink