Gazdaság

Erősödhet a vasúti árufuvarozás

Az egyeskocsi-forgalom fenntartásával kétezer vasutasnak marad meg a munkája, további öt-hatezer állást jelent, hogy a cégek ilyen formán tudják értékesíteni termékeiket

Az egyeskocsi-forgalom állami támogatása révén növekedhet a vasúti árufuvarozás részaránya, munkahelyek maradnak meg, és a környezetvédelmi szempontok is érvényesülnek.

Erősödhet a vasúti árufuvarozás
Kovács Imre: Fontos, hogy minél több árut tudjunk a vasútra terelni
Fotó: Rail Cargo Hungaria

Kiemelkedő jelentőségű a vasúti egyeskocsi-forgalom támogatásáról hozott kormányhatározat a nemzetgazdaság szempontjából fontos vállalatok, az árufuvarozó vasúttársaságok és a vasutas munkavállalók számára egyaránt. Nemcsak a Rail Cargo Hungaria (RCH), hanem a magyar ipar és mezőgazdaság számára is létfontosságú, hogy ezt a sikert közösen elértük – nyilatkozta lapunknak Kovács Imre, az RCH igazgatóságának elnöke. Mint hangsúlyozta, a döntéssel mindenki jól jár, az ipar, ideértve vegyi üzemeket, az erdőgazdaságokat, megmarad több ezer vasutas munkahelye, nem szűnnek meg vasúti rakodóállomások és a munka a rendező pályaudvarokon, továbbá környezetvédelmi szempontok is érvényesülnek. A kormánydöntés alapján az egyeskocsi-forgalom 2021-ben 3,7 mil­liárd, a 2022 és 2025 közötti időszakban éves szinten 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő forrással támogatható. A nemzetközi, így az osztrák, német vagy svájci példák azt mutatják, hogy az állami hozzájárulás hatására a szektor működése stabilizálódik és kiszámíthatóvá válik, ugyanis az egyeskocsi-forgalom kizárólag piaci alapon nem tartható fenn, de gazdasági és környezetvédelmi okok miatt szükség van rá. Az állami támogatás révén középtávon elérhető a kettő-négy százalékos forgalomnövekedés, ami hozzájárul a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra tereléséhez. Ez azért is fontos – hangsúlyozta Kovács Imre –, mert 2008 óta az elszállított áru mennyiségét tekintve nem növekedett a vasúti teherforgalom Magyarországon.  Az új rendszer bevezetésének várható időpontja 2021. június eleje, és a támogatásra vasúttársaságok pályázhatnak.

Az egyedi kocsis fuvarozás nagysága éves szinten 10–12 millió tonna, ebből 2,3 millió tonna veszélyes áru, és az RCH piaci részesedése ezen a területen 87 százalékos. Ennyi árut a közúti forgalomban részt vevő teherautókon felül négyszázezer kamion – köztük hatvan-nyolcvanezer tartályos jármű – tudna elszállítani rendeltetési helyére. Ez különösen nagy terhet jelentene a hazai úthálózatra és a környezetre is. Jelenleg több mint hétszáz cég, köztük állami tulajDonú és stratégiai jelentőségű társaságok (így például gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek), valamint kis- és középvállalkozások alap- és nyersanyagellátását, továbbá az előállított termékek piac­ra juttatását teszi lehetővé ez az összetett és költséges vasúti szolgáltatás. Az egyeskocsi-fuvarozás ugyanis rendkívül nagy eszköz- és élőmunka-igényes feladat. Mint azt Kovács Imre elmondta, annak érdekében, hogy elfuvarozzanak egy vasúti teherkocsit egy iparvágányról vagy rakodóállomásról, először el kell vontatni egy rendező pályaudvarra, ahol tolatómozdony sorozza be abba a szerelvénybe, amely továbbítja egy következő rendező pályaudvarra. A célállomáson aztán újabb összetett tolatási tevékenységgel ki kell sorozni a vagont ahhoz, hogy a rendeltetési helyére jusson. Külföldi célállomás esetén a kocsit többször átsorozzák más irányvonatokba, ugyanakkor a nemzetközi fuvarok teszik ki a forgalom 55–60 százalékát.

Az egyeskocsi-forgalom csak piaci alapon nem működtethető, de gazdasági és környezetvédelmi okok miatt szükség van rá
Az egyeskocsi-forgalom csak piaci alapon nem működtethető, de gazdasági és környezetvédelmi okok miatt szükség van rá
Fotó: Rail Cargo Hungaria

Mint azt az elnök lapunknak elmondta, a forgalom fenntartásával kétezer embernek marad meg a munkája az RCH-nál és a MÁV-nál – ugyanis a tolatási valamint a rendezési szolgáltatást az állami vasútvállalattól rendelik meg –, nemzetgazdasági szinten pedig további mintegy öt-hatezer állást jelent az, hogy az érintett vállalatok a szolgáltatás révén ezentúl is értékesíteni tudják termékeiket. Közölte: az a cél, hogy minél több árut tudjanak vasútra terelni, ehhez a társaság további beruházásokat valósít meg, elsősorban az informatika területén. Kovács Imre emellett kedvezőnek tartja, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium vizsgálja a vállalati ipartelepek csatlakozó vágányai korszerűsítésének, valamint a vasúton is szállítható, daruzható félpótkocsik beszerzésének finanszírozási, ösztönzési lehetőségeit is. Ez utóbbi ugyanis tovább növelheti a vasút részarányát a nemzetközi fuvarozásban.

Kérdésünkre válaszolva, hogy a járvány mennyiben vetette vissza a vasúti árufuvarozást, elmondta: azoknak a vasútvállalatoknak jelenti ez a legnagyobb problémát, amelyek leginkább az acél- és járműipari terméket fuvarozásában érdekeltek és fontos olasz kapcsolatokkal rendelkeznek. Így például az olaszok a járvány kezdete óta lényegesen kevesebb ipari terméket és fát vásárolnak, amit eddig Ausztriából és Németországból fuvaroztak vasúton. Az ebben érdekelt vasúttársaságoknál 35–40 százalékos volt a visszaesés. Az RCH-nál a gazdaság visszaesése miatt összességében tízszázalékos volt a forgalomcsökkenés. Számukra például kedvező volt, hogy a közúti korlátozások miatt a teherforgalom egy része vasútra terelődött, így a magyar gabonát leginkább vasúton lehet Olaszországba szállítani. Ugyanakkor a gazdaságok erősödésével kezd stabilizálódni a vasúti forgalom is, de a válság előtti teljesítményt legkorábban 2022-ben lehet elérni.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom