Gazdaság
Több közlekedési projekt valósul meg
Mosóczi László: Az új pénzügyi alapból eddig ötvenhárom hazai beruházás nyert el támogatást

Idén júniusban túlnőtték a kifizetések az uniós társfinanszírozású Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) eredeti, 1300 milliárd forintos keretösszegét – közölte tegnap az Innovációs és Technológiai Minisztérium a távirati irodával. A közleményben Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: „A 2014–2020-as fejlesztési időszakban összehangolt, korszerű és gazdaságos közlekedésfejlesztés valósul meg Magyarországon.
Az uniós költségvetési ciklusban összesen több mint 2100 milliárd forint értékű közlekedésfejlesztési projekt nyert már támogatást az IKOP mellett a területi operatív programokban és az új alap, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretében. Az IKOP-ban megkötött 116 támogatási szerződés alapján mostanra több mint 1325 milliárd forint jutott el a projektgazdákhoz.” Az IKOP célszámai alapján 2023 végéig összesen 370 kilométernyi vasútvonal korszerűsítése történik meg, közúton 250 kilométeren építést, százharminc kilométeren pedig felújítást, továbbfejlesztést terveznek.
Hangsúlyozzák, az uniós támogatások maradéktalan hasznosulása érdekében a kormány jelentős túlvállalásról döntött az IKOP esetében is. A többlet-kötelezettségvállalás átlagos mértéke a teljes operatív programban 43 százalék, de a nemzetközi közúti elérhetőség javítását célzó prioritásban meghaladja a kilencven százalékot. A 2023-as pénzügyi elszámolási határidőig így akár több mint 1800 milliárd forint hasznosulhat IKOP-forrásból a hazai közlekedési hálózatok és szolgáltatások fejlesztésében.
Mosóczi László hozzátette: „A sikeres pályázatoknak köszönhetően Magyarország több mint 342 milliárd forintot fordíthat közlekedési beruházásokra a CEF terhére. Az új pénzügyi alapból eddig támogatást nyert 53 hazai projekt közé tartozik az M15 és M70 tavaly lezárult négysávosítása, az új komáromi Duna-híd, a Kelenföld–Pusztaszabolcs-vasútvonal átépítése és a Rákos–Hatvan-vasútvonal felújítása is. A kifizetések a tervezett ütemnél gyorsabban haladnak, a tavalyi 138 milliárd forinttal mintegy másfélszeresen, 148 százalékban teljesült az éves terv.” Ide tartozik, hogy július második felében átadhatják az M4 gyorsforgalmi út Cegléd–Abony közötti szakaszát – közölte tegnap Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere és Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese. A 17,6 kilométer hosszú 2x2 sávos autóút nettó 26,31 milliárd forintból épül meg.