Gazdaság

Az Ikarus új busza nekivágott a nagyvilágnak

Az Ikarus-CRRC új elektromos buszában egyaránt érvényesül a megbízhatóság és a kiváló ár-érték arány. A CityPioneer Brüsszelben a tegnap megnyílt Busworldön, a világ legnagyobb és legrégebbi buszos kiállításán mutatkozott be a nagyközönségnek.

Az Ikarus új busza nekivágott a nagyvilágnak
Az Ikarus új busza nekivágott a nagyvilágnak
Fotó: Baksa Gábor

Október 18. és 23. között rendezik meg Brüsszelben a 25. évfordulóját ünneplő Busworldöt, a világ legnagyobb autóbuszos eseményét. Az Atomium melletti Expo parkban az összes, nemzetközi szinten jegyzett gyártó képviselteti magát. Ehhez az illusztris társasághoz csatlakozott – hosszú szünet után újra – az Ikarus az 1-es csarnokban, a CRRC kínai járműgyártó óriásvállalat standján kiállított buszával.

A CityPioneer fantázianévre hallgató, tizenkét méteres, tisztán elektromos hajtású autóbusz ugyanis Székesfehérváron készült, de a benne dolgozó erősáramú rendszer okán közös márkanév alatt Ikarus-CRRC néven láthatja a nagyközönség. A tegnap délutáni sajtótájékoztatón a CRRC képviselője beszélt a társaság városi közlekedésben betölteni kívánt innovatív szerepéről, amelynek legfőbb technológiai újítása az 5G-kommunikációra képes okoseszközök autóbuszokba való beépítése lesz.

Ezt követően Fehérváry Tamás, az Electrobus Europe Zrt. cégvezetőjének előadása következett. Az Ikarus Járműtechnika Kft. és a CRRC Urban Traffic Kft. közös – az elek-tromos busz fejlesztését és gyártását koordináló – leányvállalatának prezentációjából kiderült, hogy a CityPioneer bemutatóját több mint egyéves munka előzte meg. A jármű fejlesztését a kínai elektromos hajtásra alapozva az Ikarus székesfehérvári telephelyén végezték.

A magyar mérnökök feladata egy olyan modern és tartós vázszerkezet tervezése volt, amely sikeresen integrálja a CRRC Kínában már több mint százhúszezer járműben kipróbált elektromos hajtását. A CityPioneer legnagyobb „ikaruszos" újítása a tisztán rozsdamentes és korrózióálló acélból tervezett vázszerkezet, amelynek minőségét mutatja, hogy a gyártó tizenhat év garanciát ad a kocsitestre. Szintén a magyar mérnökök munkáját dicséri, hogy a kínai, modern külső dizájnt sikerült összhangba hozni az uniós szabványokkal, így a CityPioneer ajtónyílásai, utasterének dobogómagasságai, kapaszkodórendszere, de gépészeti elemei is megfelelnek a hatóságok előírásainak.

Fehérváry Tamás elmondta, az Ikarus-CRRC új buszának tervezése és gyártása közben a tartósság, a megbízhatóság és a kiváló ár-érték arány szempontjait kívánták érvényesíteni. A CityPioneer pedig sikerrel teljesítette e kritériumokat. Koracél vázszerzete és a CRRC megbízható hajtása hosszú éveken át alacsony szervizigény mellett használható busszá teszi a CityPioneert, mindezt úgy, hogy a Székesfehérváron készült buszok – a kínai–európai hozzáadott érték optimalizálása okán – várhatóan tizenöt-húsz százalékkal alacsonyabb áron lesznek elérhetők más európai versenytársaiknál.

Az Ikarus szárnyai tehát kínai segítséggel ugyan, de újra megjelentek Európa egén. A kiállításon szereplő CityPioneer képeit nézegetve nincs okunk szégyenkezni a Székesfehérváron készült járműre, a 2020 elején érkező első széria darabjait pedig izgatottan várhatjuk a magyar utakon.

Az Ikarus-CRRC új elektromos buszában egyaránt érvényesül a megbízhatóság és a kiváló ár-érték arány
Az Ikarus-CRRC új elektromos buszában egyaránt érvényesül a megbízhatóság és a kiváló ár-érték arány
Fotó: Baksa Gábor

Tavaly decemberben a City-Pioneer prototípusának bemutatásakor a fejlesztésben részt vevő felek és Székesfehérvár polgármestere, Cser-Palkovics András együttműködési megállapodást írt alá a város zöldstratégiájának megalkotásáról és az új elektromos busz 2019-es tesztüzembe állításáról. Akkor Duan Jielong, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövete elmondta, hogy Székesfehérvár az együttműködés kiváló helyszíne. Az Ikarus jól ismert
európai autóbuszgyártó, a CRRC pedig a világ ötszáz legnagyobb vállalata közé tartozik. Az együttműködés a kínai–magyar gazdasági kapcsolatokat is erősíti, amelyek soha nem voltak ennyire jók – hangsúlyozta. Elmondta azt is, hogy alacsony a vállalati adó, ezért Magyarország vonzó a kínai vállalatoknak. Gu Yifeng, a CRRC Urban Traffic igazgatósági elnöke pedig arról beszélt, hogy a két cég együttműködése révén a világszínvonalú kínai technológiát Európában gyártott autóbuszokban is lehet alkalmazni. A partnerség kifejezi a két ország gazdasági, politikai és technológiai együttműködését.

A CityPioneer kifejlesztése illeszkedik a kormány nemzeti buszstratégiájához, amelyet alapvetően magyar gyártókra alapoznak, és amely a közforgalmú járműpark modernizációjára irányul. Magyarországon jelenleg 7500 autóbusz üzemel a közösségi közlekedésben, és cél, hogy tíz év alatt megfiatalodjon a járműpark, méghozzá ötvenszázalékos hazai hozzáadott érték révén, hiszen rendelkezésre áll az a technológia és tudás a magyar járműgyártó cégeknél, amelyre lehet alapozni a buszprogramot. 

A program összekapcsolja a gazdaságfejlesztést és a klímapolitikát: a kormány az elfogadott zöld buszstratégia keretében tíz év alatt 35,9 milliárd forint támogatást nyújt döntően elektromos járművek beszerzéséhez a huszonötezer főnél nagyobb városokban. Ezeken a településeken összességében 2900 autóbusz közlekedik, és ezek cseréje körülbelül százhatvanmil-liárd forintba kerül. Első körben 1290 autóbusz cseréje a cél, és a járművek esetében a húsz százalékot nem haladhatja meg a támogatás mértéke. Az első három évben ugyanakkor igénybe vehető támogatás Euro 6-os dízel-, illetve gázüzemű buszok vásárlására is, 2022. január 1-jétől viszont csak elektromos buszt vásárolhatnak állami támogatással a közlekedési cégek. 

Kapcsolódó írásaink

Zöld nemzeti buszstratégia

ĀTámogatja a kormány az autóbuszpark cseréjét azokban a városokban, ahol 25 ezernél többen laknak, három év múlva pedig csak elektromos járműveket lehet vásárolni

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom