Gazdaság

Szijjártó: Magyarország a növekedés motorjává vált

Magyarország Közép-Európával együtt a növekedés motorjává vált a kontinensen, amiben nagyon nagy szerepet játszottak a vidéki városok - jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Pécsen.

Szijjártó: Magyarország a növekedés motorjává vált
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszédet mond a British American Tobacco (BAT) Pécsi Dohánygyár Kft. új üzemének avatásán
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Szijjártó Péter a világ egyik legnagyobb dohányipari vállalata, a londoni székhelyű British American Tobacco (BAT) mintegy 7,5 milliárd forintos fejlesztésével megvalósított új üzemének átadásán azt mondta: a példátlan növekedést a helyi adottságok mellett segítette az európai szinten legalacsonyabb mértékűnek számító magyarországi társasági adó és személyi jövedelemadó.     

Hozzátette: „mára Magyarország Európa-bajnok növekedési ütemmel rendelkezik”, az idén az első fél évben 5,1 százalékkal nőtt a magyar GDP. A miniszter kiemelte, hogy a magyar gazdaság teljesítményének növekedésében a vidéki nagyvárosok soha nem játszottak olyan fontos szerepet, mint most. Szerinte a megye- vagy régióközpontnak számító városok tőkevonzó képességének emelkedése egyrészt az új ipari parkok létrejöttének, másrészt a helyi közép- és felsőfokú képzéseknek köszönhető.     

Szijjártó Péter kiemelte: Pécs újraiparosítása az elmúlt másfél esztendőben komoly lendületet kapott, a városba települt új beruházásoknak köszönhetően is 10 százalékkal növekedhetett a megyeszékhely iparűzésiadó-bevétele. Baranyában, tette hozzá, csak az idei év első negyedében 23 milliárd forintnyi új beruházásról döntöttek az itt lévő vállalatok, ami több mint 44 százalékos bővülést jelent a tavalyi év hasonló időszakához képest.     

A miniszter beszédében megtisztelőnek nevezte, hogy a világ egyik legnagyobb vállalata „Magyarország és a magyar emberek mellett tette le a voksát, amikor idehozta újabb beruházását is, ezzel pedig 100 új munkahelyet teremtett” - mondta. Kiemelte: a beruházás egyik pozitívuma, hogy a BAT Pécsen gyártott új terméke innovatív technológiát képvisel, amely nem hordoz magában olyan egészségügyi kockázatokat, mint egy hagyományos dohánytermék.     

A tárcavezető a brit székhelyű társaság kapcsán a brexitre is kitért; reményét fejezte ki, hogy Nagy-Britanniával a lehető legszorosabb együttműködést tartja fenn az Európai Unió a jövőben is, hiszen „az Egyesült Királyság hazánk 11. legfontosabb kereskedelmi partnere és 6. legnagyobb beruházója”.     

Hoppál Péter (Fidesz-KDNP), Pécs országgyűlési képviselője azt mondta, a Modern Városok Program elindításával Orbán Viktor miniszterelnök világossá tette, hogy a „kormány minden eszközzel támogatja Pécs újraiparosítását”, ebben pedig Pécs városának az egyik legnagyobb és legfontosabb partnere a BAT. „Mindannyian abban vagyunk érdekeltek, hogy Pécs régióközponti szerepét megerősítve egy fejlődő és sikeres várost szolgáljunk” - tette hozzá a képviselő. Bernd Meyer, a BAT Európai és Észak-Afrikai Régió gyártásért felelős igazgatója úgy fogalmazott, több okból is Pécset találták a legalkalmasabbnak a fejlesztésre. Az egyik az a széleskörű szakértelem, mondta, amellyel a magyar kollégák eddig három, most pedig már négy teljesen különböző típusú termék gyártását is lehetővé teszik.     

Sacha Ruffier, a BAT Észak-Közép-Európai Alrégiójának igazgatója azt emelte ki, hogy az új termékkel egy „potenciálisan kevésbé káros alternatívát kínálnak a felnőtt dohányzóknak” és a füstmentes termékek egy más típusának gyártásával Magyarország tovább erősíti kulcsszerepét a dohányipari átalakulásban. A sajtó rendelkezésére bocsátott írásos összegzés szerint a BAT a világ egyik vezető dohányipari vállalata, több mint kétszáz országban van jelen és fontos szerepet tölt be a magyar gazdaságban is. A vállalat szerint a most átadott gyáregységgel a cég új fejezetet nyitott a hazai dohányiparban. A nagymúltú pécsi gyár - hazánkban elsőként - potenciálisan kevésbé kockázatos nikotinpárnák előállítására szolgáló egységgel bővült.     

Jelenleg egy gyártósor működik, de 2020 végéig további 5 gyártósor telepítését tervezik. Kiemelték, hogy a BAT célja, hogy a fejlesztés végére a pécsi gyár lehessen a BAT egyik legnagyobb nikotinpárnagyára a világon. A termékek exportra készülnek, megcélozva az észak-európai, valamint a német, az osztrák, a cseh, illetve a svájci piacokat. Jövőre a gyár idei termelésének volumenét 3,5-szeresére tervezik növelni. Felhívták a figyelmet rá: a BAT elkötelezett, hogy vezető szerepet vállaljon a dohányipar átalakításában, amelynek célja a dohányzáshoz köthető ártalmak csökkentése. A vállalatcsoport több mint 1500 kutatója dolgozik világszerte innovatív, újgenerációs termékek fejlesztésén, és 2015 óta több mint 1600 szabadalmát jegyezték be.     

Kitértek arra, hogy a füstmentes termékkategória a hagyományos cigarettákhoz képest potenciálisan kevésbé káros termékek körét bővíti. A nikotin ebben az esetben egy teafilterhez hasonló párnán keresztül juthat a szervezetbe. A nikotinpárna tartalmazhat fehér dohányt, de van olyan változata is, amely dohánymentes, ebben többek között nikotinsó és mikrokristályos cellulóz található.     

A 110 éves pécsi dohánygyárat 1992-ben vásárolta meg a British American Tobacco, és azóta 40 milliárd forintnyi beruházást hozott a baranyai üzembe.  A cég hazai leányvállalata, a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. két pécsi üzeme, a nagymúltú Pécsi Dohánygyár és a Szivarkagyár a tavalyelőtti mintegy 600 után ma már 800 alkalmazottal harminc piacot lát el világszerte. Árbevétele a tavalyelőtti 116 milliárd után tavaly meghaladta a 138 milliárd forintot, adózott eredménye a tavalyelőtti 2,8 után 2018-ban már az 5 milliárd forintot is meghaladta.

„A magyar gazdaság jövőbeni sikerét a hozzáadott érték határozza meg”

A magyar gazdaság jövőbeni sikerét az határozza meg, hogy a világgazdaság tempóját diktáló vállalatok az újításaikat hol fejlesztik ki, vezetik be és kezdik alkalmazni - vélekedett a külgazdasági és külügyminiszter az ALDI International IT Services Kft. (ALDI IT) beruházás-bejelentő sajtótájékoztatóján hétfőn Pécsen.

 Szijjártó Péter szerint a magyar gazdaságot dimenzióváltás jellemzi, a termelésre fókuszálás helyett a magasabb hozzáadott értékű munkahelyekre, a szolgáltatásokra, a kutatásra és a fejlesztésre helyezi a hangsúlyt. A miniszter úgy fogalmazott, fontos, hogy a magyar gazdaságot a „Made in Hungary” korszakából az „Invented in Hungary” korszakába vezessük át.     

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és David Godschalk (j), az ALDI International Services GmbH & Co. oHG ügyvezetője az ALDI International IT Services Kft. beruházásbejelentő sajtótájékoztatója előtt Pécsen 2019. szeptember 2-án
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (b) és David Godschalk (j), az ALDI International Services GmbH & Co. oHG ügyvezetője az ALDI International IT Services Kft. beruházásbejelentő sajtótájékoztatója előtt Pécsen 2019. szeptember 2-án
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Hozzátette: a magyar kormány meghozta az ahhoz szükséges döntéseket, hogy immár ne a munkahelyek száma, hanem a munkahelyek által képviselt technológiai színvonal jelentse a fő irányt. Jelentős mértékben egyszerűsítették a beruházásösztönző és -támogatási rendszert, amelynek nyomán a szolgáltató szektor beruházásait egyszerűbben, könnyebben és nagyobb mértékben tudják így finanszírozni - mondta.     

Mint fogalmazott, a magyar gazdaság jövőbeni sikere szempontjából meghatározó az is, hogy olyan lehetőségeket tudjanak kínálni a magyar fiataloknak, amelyek hozzáadott értékben, technológiai színvonalban, megbecsültségben és fizetésben is a helyben való érvényesülésre sarkallják őket, s „itt maradjanak, a nagy vidéki városainkban”. Kiemelte, hogy hazánkban összesen több mint 110 szolgáltatóközpont működik már 50 ezer javarészt huszonéves, magasan kvalifikált alkalmazottal.

Bejelentette: az Aldi cégcsoport szolgáltató központjainak működtetését végző ALDI International IT Services Kft. (Aldi IIT) 300 millió forint kormányzati támogatás felhasználásával 1,3 milliárd forintos beruházás nyomán Pécsen hozza létre Biatorbágy után a második magyarországi szolgáltatóközpontját, amellyel 70 új munkahelyet teremt. A vállalat Magyarországról támogatja többek közt az ALDI Dél vállalatcsoport új informatikai rendszerének üzemeltetését, biztosítja immár több mint 3800 európai ALDI-üzlet, illetve 2019-től 55 logisztikai központ informatikai rendszerének zavartalan működését, sőt a vállalat egyes informatikai rendszereinek monitoring tevékenységét is a pécsi központ végzi.

Szijjártó Péter a német nagyvállalat fejlesztése kapcsán kitért rá: Németország Magyarország legnagyobb kereskedelmi partnere, hazánk legnagyobb beruházója, tavaly rekord, 54 milliárd eurós forgalom realizálódott a két ország között. Szavaiból kiderült, hogy a gyümölcsöző együttműködés tovább folytatódhat a jövőben, mert a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérése alapján „a német vállalatok még soha nem voltak annyira elégedettek magyarországi működésükkel, mint ma; 84 százalékuk úgy nyilatkozott, ismét hazánkban hajtanák végre beruházásukat” - mondta.     

Hoppál Péter (Fidesz-KDNP), Pécs országgyűlési képviselője arról szólt, hogy a baranyai megyeszékhelyen rendelkezésre áll a megfelelő szakembergárda a kormány terveinek végrehajtásához, ugyanis az egyetemről kikerülő hallgatók magasan képzettek, jól tudnak szolgálni újabb magas hozzáadott értéket igénylő helyi befektetéseket és beruházásokat.     

David Godschalk, az ALDI International IT Services GmbH & Co. ügyvezető igazgatója aláhúzta: a vállalatcsoport elégedett a 2013 óta Magyarországról nyújtott, magas minőségű informatikai szolgáltatással. Munkavállalóik - tette hozzá - nyitottak, rugalmasak, agilisak és több idegen nyelven is beszélnek, Nyíregyházától Milánón át Glasgowig biztosítják üzleteik, raktáraik és országos központjaik számítógépes rendszereinek zavartalan működését.

A sajtóhoz eljuttatott írásos összegzés szerint a cég szakemberei a magyar mellett német, angol, olasz, szlovén és francia nyelven is támogatást nyújtanak. A pécsi központ létszámbővítésének köszönhetően az ALDI IIT magyarországi létszáma 150 főre növekszik majd.     

Az Aldi IIT nettó árbevétele tavaly 1,039 milliárd forint, adózás előtti eredménye pedig 52,1 millió forint volt. Az üzleteket üzemeltető ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. 2008-ban nyitotta meg hálózatának első áruházát Magyarországon, jelenleg országszerte 140 üzlettel van jelen a magyar kiskereskedelemben, és mintegy 3300 főt foglalkoztat.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom