Gazdaság

Jelentős változást hoz a zalaegerszegi pálya

Az épülő létesítmény egyedisége, hogy nemcsak a hagyományos járműdinamikai próbákra, hanem az önvezető és az elektromos autók tesztelésére is lehetőséget biztosít

Számottevő a kutatóintézeti és az egyetemi érdeklődés is az épülő zalaegerszegi tesztpálya iránt Európa számos intézményéből – nyilatkozta lapunknak Háry András az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezető igazgatója. A gyártás mellett jelentős a fejlesztési tevékenységek erősödése.

Jelentős változást hoz a zalaegerszegi pálya
Az új tesztpálya az iparági szereplők igényei, valamint a magyarországi és külföldi fejlesztők visszajelzései alapján készül
Fotó: MH

Milyen ütemben épül a teszt- pálya?

– A zalaegerszegi járműipari teszt- pálya megvalósítása a tervek szerint halad, idén májusban adtuk át az első ütemben elkészült elemeket: dinamikai felület, kormányozhatósági pálya, városi tesztkörnyezet első része, rendezvényközpont és műszaki épület. A projekt következő ütemében, a következő egy évben készül a fékteszt-felület, az országúti szakasz, a városi tesztkörnyezet teljes egészében és a tesztpályán belüli másfél kilométeres autópálya-szakasz.

– Milyen alapfunkciók lesznek a pályán?

– A létrehozandó tesztpálya egyedülálló, mivel a vezethetőségre és menetstabilitásra koncentráló hagyományos tesztpálya-funkciók a jövő járműveire összpontosító kutatás-fejlesztési infrastruktúra elemeivel együtt valósul meg az egymásra épülő, többszintű validációt lehetővé tevő rendszerben. A tesztpálya egyedisége, hogy nemcsak a hagyományos járműdinamikai tesztek elvégzésére nyújt lehetőséget, hanem az autonóm (önvezető) és automatizált járművek, továbbá az elektromos járművek vizsgálatait is lehetővé teszi.

– Kik jelezték érdeklődésüket, hogy igénybe vennék a létesít- ményt?

– A zalaegerszegi tesztpálya az iparági szereplők igényei, illetve magyarországi és külföldi fejlesztők visszajelzései alapján készül, ezáltal teljes mértékben a globális irányokra igyekszik választ adni. Emellett jelentős a kutatóintézeti és egyetemi érdeklődés is a tesztpálya iránt Európa számos intézményéből. A létesítmény így alkalmas mind az ipari, mind a kutatóintézeti szereplők tesztjeinek kiszolgálására.

– Milyen lehetőséget jelent ez a régiónak és Magyarországnak?

– Magyarország kormánya 2016 májusában döntött a járműipari tesztpálya zalaegerszegi megvalósításáról azzal a céllal, hogy hozzájáruljon a hazai járműipari kutatás-fejlesztési kapacitások erősítéséhez. Ez megalapozhatja a hazai ipar és felsőoktatás további ágazati kutatásait, valamint a nagy hozzáadott értékű kutatás-fejlesztési szolgáltatások nemzetközi versenyképességét. Hazánk mára az autóipari gyártókapacitások terén is jelentős teljesítményt tud felmutatni, ugyanakkor jól látható irány a gyártás mellett a fejlesztési tevékenységek folyamatos erősödése is. A járműipar globális átalakulása nyomán ezen tendencia várhatóan tovább erősödik, határozott igényt mutatva a nemzetközi szinten versenyképes tesztelési infrastruktúra iránt.

– Milyen munkaerőtöbblettel számolnak, milyen az érdeklődés, és mennyi új munkahely létesülhet?

– A tesztpálya megépítésével a magyar kormány nem csupán egy beruházásról döntött, hanem arról is, hogy Magyarország az autonóm járművek fejlesztésének egyik európai központjává kíván válni. Egy ilyen típusú kutatási infrastruktúra jellegéből adódóan alkalmas arra, hogy ide vonzza a nemzetközi járműipari kutatás-fejlesztésben érintett szereplőket, valamint a termékek validációjában és tesztelésében érintett vállalatokat. Ugyanakkor azt is fontos megemlíteni, hogy jelentős változás várható a térség gazdasági fejlődését illetően: mind az előállított hozzáadott érték, mind pedig a jellemző iparági struktúrák átalakulásában.

Kapcsolódó írásaink