Gazdaság

A globális autópiac visszaesik, a magyarországi gyártásban azonban élénkülés volt év elején

Technológiai trendek

A globális gépjárműpiac növekedése lelassul 2019-ben az Euler Hermes hitelbiztosító legfrissebb iparági előrejelzése szerint. A 2018-as háromszázalékos növekedést követően a szektor bővülése 1,9 százalékra eshet vissza idén.

A globális autópiac visszaesik, a magyarországi gyártásban azonban élénkülés volt év elején
A hazai autóipar erősen kötődik Németországhoz, ez befolyásolja a növekedést
Fotó: MH

A gyártók és beszállítóik számára a legjelentősebb bizonytalanságot a technológiai változások, az elektromos járművekre való átállás, az Egyesült Államok protekcionizmusa és a kereskedelmi háború alakulásának hatása jelentik. Ezzel szemben Magyarország első negyedéves adatai meglepően jók. A beszámoló szerint a globális gépjárműpiac növekedéséhez leginkább az ázsiai országok járulnak hozzá, és Kína az értékesítések enyhe visszaesésének ellenére is növekszik. Az új eladások 29 százaléka Kínában történik, második helyen az Amerikai Egyesült Államok, harmadik helyen Japán, negyedik helyen a továbbra is dinamikusan növekvő indiai piac áll, Németország pedig az ötödik helyen szerepel az értékesítési világranglistán. Nálunk tavaly 460 ezer járművet gyártottak, ami hozzávetőlegesen négyszázalékos csökkenést jelent 2017-hez képest. 2019 viszont meglepően pozitívan startolt, hiszen januárban 4,8 százalékos, februárban tízszázalékos, míg márciusban 12,8 százalékos növekedés volt tapasztalható az előző év azonos időszakához képest, ami – figyelembe véve az Audi-sztrájkot – nagyon jó eredmény. Ugyanakkor figyelembe kell vennünk, hogy a magyar autógyártás 92 százaléka exportra irányul, és gyakorlatilag minden három, Magyarországon előállított autóból kettő a német gazdasághoz kötődik. Így figyelni kell az európai piacra, hiszen itt a legjobb esetben is maximum egyszázalékos növekedés várható idén.