Gasztro

A külföldiek kapkodnak érte, a japánok besokalltak a nemzeti italuktól

A szaké Japán nemzeti itala, egyre népszerűtlenebb hazájában. Eközben a szakéexport rekordokat döntöget, a japán ital világszerte egyre nagyobb érdeklődésre tart számot.

A külföldiek kapkodnak érte, a japánok besokalltak a nemzeti italuktól
Tanaka Shuzo 1899-ben alapított főzdéje Hokkaido prefektúrában, ahol a koronavírus járvány idején a szaké mellett nagy koncentrációjú, hetven százalékos alkoholt is gyártottak fertőtlenítési célokra
Fotó: The Yomiuri/Takuya Matsumoto

A japánok nemzeti itala meghódította a világpiacot. A Japán Szaké- és Sócsú-gyártók Szövetségének (JSS) jelentése is megerősíti ezt.

Az újdonságra szomjazó fogyasztók rájöttek, hogy a szakét ugyanúgy lehet inni, mint a bort – lehűtve, klasszikus pohárból. A hagyományos japán ital számos nyugati étterembe is eljutott, ahol sokféle, nem feltétlenül japán ételhez párosítják. Az előző pénzügyi évet összefoglaló jelentésében a Japán Szaké- és Sócsú-gyártók Szövetsége rekordszintű szakéeladásokat jelentett be. A szeszes ital exportértéke 2021-ben csaknem 4,2 milliárd jent, azaz mintegy 243 millió eurót tett ki (a 2022-es adatok még nem állnak rendelkezésre). Ez az elmúlt 12 év legjobb eredménye – írja a Magyar Mezőgazdaság.

A JSS jelentéséből kiderül, hogy a kínaiak költik erre a legnagyobb összegeket.

A kínai piac a legfogékonyabb a Japánból származó luxus szeszes italok iránt. Tudni kell, hogy a szaké literenkénti átlagos exportára is több mint kétszeresére nőtt az elmúlt évtizedben. De így is a csúcskategóriás szaké egyre nagyobb népszerűségnek örvend az ínyencek körében. A mennyiséget tekintve azonban az amerikaiak évek óta folyamatosan vezetnek e tekintetben – számolt be a portál.

Japán 2021-ben csaknem százezer hektoliter szakét exportált az Egyesült Államokba, több mint 167 százalékkal többet, mint az előző évben.

A lap szerint a hagyományos japán szeszes ital iránti érdeklődés Franciaországban is növekszik, az ország lakosainak egyértelműen igényük van a boroktól való elszakadásra. A 2021-es évben az export értéke csaknem 200 százalékkal, a mennyiség pedig akár 230 százalékkal is növekedhetett.

Ezzel szemben a japánok fogyasztása 30 százalékkal csökkent az elmúlt 10 évben, amelyet az ital minőségének romlásának tudnak be.

Kapcsolódó írásaink

Igyunk pálinkát!

ĀA reptéren indított pálinkakóstoltató kampányt az Agrármarketing Centrum