Divat
Rekordszámú programmal érkezik a 16. Budapest Central European Fashion Week

A kísérőprogramok palettája az SS26-os szezonban minden eddiginél változatosabb: upcycling workshopok, környezettudatos designprojektek és újrahasznosított anyagokból készült kollekciók mutatják be a fenntarthatóság lehetőségeit; nyitott műhelyek és showroom-látogatások kínálnak közvetlen találkozási alkalmat a tervezőkkel. A divat és társművészetek kapcsolata ékszerkészítő workshopokon, fotóművészeti eseményeken és kortárs képzőművészeti projektekben elevenedik meg. A gasztronómiai programok – tematikus kóstolók, brunchok és exkluzív vacsorák – pedig a kulináris élményeket fonják össze a design és a divat esztétikájával. A programok a nagyközönség mellett a szakma képviselőinek is ideális találkozási pontot kínálnak: a változatos helyszínek és formátumok lehetőséget adnak arra, hogy tervezők, stylistok, fotósok, újságírók és más iparági szereplők személyesen is kapcsolatba lépjenek egymással.
„Nagyon örülünk annak, hogy a főváros különböző helyszínei – üzletek, galériák, stúdiók, kulturális terek és szabadtéri helyszínek – egyre nagyobb számban kapcsolódnak be a divathét pezsgésébe. Ez azt mutatja, hogy a Budapest Central European Fashion Week mára nem csupán egy iparági esemény, hanem a város egyik fontos kulturális fesztiválja, amely mindenki számára kínál felfedeznivalót.” - mondta Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója és kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos. Hozzátette: „Külön kiemelném, hogy a BCEFW ideje alatt számos helyen pop-up üzletek, akciók és limitált kollekciók is várják a kedvezményeket és különlegességeket kereső vásárlókat. Célunk, hogy minél szélesebb körben tegyük ismertté a hazai tervezőket, erősítsük a magyar divatmárkák iránti vásárlási kedvet, és egyben ráirányítsuk a figyelmet a budapesti divathét regionális és nemzetközi jelentőségére.”
A nagyközönségnek szóló programok mellett számos divatszakmai esemény is megvalósul ezekben a napokban, amelyek a tudásátadásra és az iparági párbeszédre helyezik a hangsúlyt. A Műcsarnokban a From Fashioning Cultural Heritage to the Impact of GenAI nemzetközi konferencia vizsgálja a kulturális örökség és a kortárs divat összefonódását, valamint a mesterséges intelligencia divatmédiára gyakorolt hatásait. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Fashion’s Worlds: From the Margins to the Middle című szimpóziuma a divat geopolitikai dimenzióit emeli ki, Közép- és Kelet-Európa kreatívipari szerepével a fókuszban.
A hétvégi bemutatókkal párhuzamosan a Nemzeti Táncszínház ad otthont a Magyar Divat & Design Ügynökség által szervezett Fashion Hub-nak, a BCEFW divatipari élményterének. Itt további 13 program, interaktív workshopok, szakmai beszélgetések és közösségi események várják a közönséget. A magyar gyökerekkel bíró, Ryan Thomas Roth a nemzetközi szépségipar meghatározó szereplőjeként a személyes történetek és a globális szépségipar összefüggéseiről tart előadást. Míg Sütő Enikő, a hazai divatélet egyik ikonikus alakja saját pályájának mérföldköveit idézi fel a BCEFW divatikonokat bemutató beszélgetéssorozatában, addig a Models on the Rise panelben Nagy Evelyn, Varr Márta és Tóth Laura a modellszakma jelenlegi kihívásaiba és nemzetközi tapasztalataikba engednek betekintést. A programban emellett fenntarthatósági workshopok, kreatív alkotóműhelyek, a mesterséges intelligencia jövőformáló szerepét vizsgáló kerekasztalok is helyet kapnak, illetve Zólyomi Zsolt előadásában a parfümkészítés is.
A BCEFW eseményei a nagyközönség és a szakma számára egyaránt nyitottak: a programok többsége ingyenes, a workshopokhoz és beszélgetésekhez előzetes regisztráció szükséges. A programok közötti eligazodást a nyomtatott formában elérhető Fashion Map segíti, amely lehetővé teszi a személyre szabott programtervezést. A teljes side event programnaptár, illetve a Fashion Hub eseményei a rendezvény hivatalos felületein érhetőek el.
A Fashion Hub programjairól bővebben
Szeptember 6-án, szombaton egész napos BCEFW × Cécha Matcha pop-up várja a közönséget, mellette délelőtt a Wear Your Art – „tetovált” felső workshop biztosítja a kreatív kikapcsolódást és kísérletezést. A kora délutáni Models on the Rise panel a fiatal magyar modellek nemzetközi tapasztalatait helyezi fókuszba, amelyet a Zöldműhely – Szépségápolás természetesen szakmai program követi. A globális szépségiparról a magyar gyökerekkel bíró Ryan Thomas Roth mesél angol nyelvű előadásában, később a Gardrób újragondolva fenntartható workshop Gózon Eszterrel gyakorlati megoldásokat mutat a tudatos ruhatár kialakítására. Szeptember 7-én, vasárnap a „Flow & Fashion – jóga a MARI-val” program gondoskodik a friss napkezdésről. Délután a Charm Yourself program táskadísz-készítésre invitálja a látogatókat, párhuzamosan pedig szakmai kerekasztal elemzi az MI szerepét a divat jövőjében. A parfümkultúra iránt érdeklődők Zólyomi Zsolt előadásán kaphatnak átfogó képet a parfüm művészetéről a 21. században, majd az Inspiráló Ikonok beszélgetésen Sütő Enikő osztja meg munkássága legfontosabb állomásainak történetét.
A Magyar Divat & Design Ügynökségről
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal alakult meg 2018-ban, hogy előre meghatározott stratégiai pillérek mentén – szakmai koordináció, hazai termékek elérhetőségének és kereskedelmi lehetőségeinek javítása, oktatásfejlesztés, valamint gyártásfejlesztés – hatékony és strukturált támogatást nyújtson a divat és a design ágazat minden szereplője számára. A célkitűzések megvalósításának érdekében olyan hazai rendezvényeket valósítanak meg évről-évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week vagy a nemzetközi díjakat nyert 360 Design Budapest kiállítás. Emellett olyan külföldi szakmai rendezvényeken biztosítanak megjelenési és bemutatkozási lehetőséget a magyar alkotók számára, mint a Milano Fashion Week vagy a Maison & Objet designvásár. Kiemelt feladataik közé tartozik a szakmai szervezetekkel való stratégiai együttműködés, az export növelése, továbbá mentorprogramjaik megvalósításával a hazai márkák szakmai fejlődésének támogatása.
Budapest Central European Fashion Week
A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018-as megalakulása óta rendezi meg évente két alkalommal a közép-európai régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Weeket. Az esemény évek óta a nagyközönség, a buyerek, a tervezők, az influenszerek, valamint a hazai és a nemzetközi média találkozásának elsőszámú állomását jelenti a térségben. A hazai divat- és designipari rendezvények hozzájárulnak Magyarország turisztikai vonzerejének és a nemzetgazdaság növekedéséhez, láthatóságot biztosítanak a magyar márkáknak, továbbá nemzetközi megrendeléseket eredményeznek.