Krónika
Szándékosan vezette az Alpok hegyeinek a repülőt az elsőtiszt
Megoszlanak a vélemények arról, hogy terrorcselekmény állhat-e a százötven halálos áldozatot követelő katasztrófa mögött

Terrorgyanút sejt ugyanakkor Demeter Csaba is, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke, aki lapunknak elmondta, hogy a szerencsétlenül járt gép olyan pályát írt le, amelyet csak szándékosan lehetett előidézni.
Szándékosan és egyedül irányította hegynek a repülőt a huszonnyolc éves másodpilóta a Germanwings német diszkont légitársaság katasztrófájának bekövetkeztekor, Andreas Lubitz volt az, aki a gép végzetes süllyedését előidézte – mondta el tegnapi sajtótájékoztatóján Brice Robin marseille-i ügyész. A másodpilóta nem szólalt meg a gép süllyedésekor, de végig nyugodtan lélegzett, és nem vesztette el az eszméletét – tette hozzá Robin a pilótafülke kommunikációját rögzítő fekete doboz felvételeire hivatkozva. Ugyanakkor azt is közölte, hogy az eddigi adatok szerint Lubitznak nem voltak ismert dzsihadista kapcsolatai, ezért nincs ok terrorcselekményre gyanakodni.
Sajtóinformációk szerint a másodpilóta szüleivel élt a Rajna-vidéken fekvő Montabaurban, és Düsseldorfban is volt lakása. „Száz százalékig megvolt minden végzettsége, engedélye arra, hogy egy utasszállítót akár önállóan is vezessen” – mondta róla Brice Robin. Ezt a képet némileg árnyalták a Germanwings anyavállalata, a Lufthansa illetékesei. Ők azt mondták, hogy Lubitz nem részletezett egészségügyi okokból hat éve egy időre félbeszakította a képzését, és légiutas-kísérőként dolgozott. Miután újabb tesztekkel sikerült bizonyítania alkalmasságát, folytatta tanulmányait, majd minden vizsgát rendben letett. Teljesítménye másodpilótaként kiváló volt.
A fekete doboz felvételeinek tanúsága szerint a kapitány elhagyta a pilótafülkét, majd amikor megpróbált visszatérni, a másodpilóta szándékosan nem nyitotta ki az ajtót. A becsapódás előtti percekben dörömbölés hallatszott a pilótafülke ajtaján, és a süllyedést jelző riasztók is megszólaltak, de Lubitz egy szót sem szólt. Az utasok a felvételek szerint röviddel a becsapódás előtt kezdtek el sikoltozni.
Demeter Csaba, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének elnöke lapunknak elmondta, hogy a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás óta minden utasszállító repülőn páncélajtó védi a pilótafülkét, amelyet szinte lehetetlen mechanikusan kinyitni. Az ajtó kóddal kívülről is nyitható, de a fülkében tartózkodó személyzet még a helyes számsor beütése után is blokkolhatja az ajtó nyitását. A bejárat előtere be van kamerázva, így a pilóták megakadályozhatják illetéktelenek bejutását a fülkébe. Amennyiben a bent maradt pilóta valóban rosszul lett, és eszméletét veszítette, akkor nem akadályozhatta meg, hogy társa visszajusson a kezelőberendezésekhez. Demeter Csaba lapunknak kifejtette, kollégáival már a fekete dobozból kinyert információk közlése előtt arra a következtetésre jutottak, hogy valamelyik pilóta szándékosan irányíthatta hegynek a gépet, mivel a szerencsétlenül járt repülő olyan pályát írt le, amelyet csak szándékosan lehetett előidézni. A szakember szerint az sem véletlen, hogy az Egyesült Államok azonnal bekapcsolódott a történtek vizsgálatába. Néhány éve az egyik nagy légitársaság arab származású kapitánya hason- lóan cselekedett, amikor társait kizárta a pilótafülkéből, majd a földnek kormányozta az utasokkal teli repülőgépet. Az egyébként nagy tapasztalatú, nemzetközileg elismert szakember az eset előtt csatlakozott az egyik szélsőséges iszlamista szervezethez, tettével pedig az Egyesült Államoknak akart üzenni a később megtalált, családjának írt búcsúlevele szerint.
Angela Merkel szerint „szinte felfoghatatlan dimenziót” adnak a repülőgép-szerencsétlenségnek azok a hírek, amelyek szerint Andreas Lubitz másodpilóta tudatosan katasztrófába vezette a gépet. A német kancellár tegnapi berlini sajtónyilatkozatában kiemelte, a hatóságok minden lehetséges segítséget megadnak a tragédia körülményeinek feltárásához.
Jelenleg úgy tűnik, hogy nem köthető a terrorizmushoz a francia Alpokban szerencsétlenül járt Germanwings-utasszállító tragédiája – jelentette ki tegnap a CNN amerikai hírtelevíziónak nyilatkozva Josh Earnest, a Fehér Ház szóvivője. „Készen állunk, hogy teljesítsük a szerencsétlenség ügyében vizsgálódóknak minden információra és segítségre vonatkozó kérését, mert együttműködünk azokkal a partnerországokkal, amelyek állampolgárai érintettek ebben a tragédiában” - hangzott az FBI közleménye. Ezt erősítheti, hogy a hírtévé szerint a francia hatóságok korábban hivatalosan kértek segítséget az FBI-tól.
Mint azt megírtuk, a Lufthansa leányvállalatának, a Germanwings légitársaságnak a Barcelona–Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépe kedden hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén, az Alpokban. Közvetlenül a katasztrófa előtt a repülő hirtelen ereszkedni kezdett, az irányítótorony kérdéseire nem reagált, és vészjelzést sem küldött. A gép fedélzetén 150 ember tartózkodott, a járatnak 72 német és 51 spanyol, három amerikai, továbbá két-két ausztrál, argentin, iráni és venezuelai, valamint egy-egy angol, holland, kolumbiai, mexikói, japán, dán, belga és izraeli utasa volt.
Az Airbus A320-as egyik fekete dobozát, amely a pilótafülkében elhelyezett négy mikrofon által érzékelt hangokat és zajokat tárolja, kedd este találták meg a roncsoktól tíz kilométerre. A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal szerdán csupán annyit közölt, hogy a nyomozás jelenlegi állása szerint a gép nem robbant fel a becsapódás előtt, és a jelek ellentmondanak annak a feltételezésnek is, amely szerint kabinnyomás-csökkenés miatt zuhant le. A másik, a gép repülési adatait rögzítő fekete doboz külső burkolatát megtalálták, de magát a berendezést, illetve a memóriakártyáját azonban még nem.
Szigorú döntések
A keddi légikatasztrófa miatt több légitársaság is módosítja a pilótafülkék biztonságának szabályozását, több cég úgy döntött, hogy ezentúl a személyzet két tagjának repülés közben folyamatosan az irányítóhelyiségben kell tartózkodnia. Az EasyJet brit fapados légitársaságnál ma lépnek életbe az új intézkedések, ugyanakkor hasonló döntést hozott több más cég, egyebek mellett a kanadai Air Transat és Air Canada, a norvég Norwegian Air Shuttle, a finn Finnair és az izlandi Icelandair is. Ezek közül az EasyJet számít a legnagyobbnak, a társasággal tavaly csaknem hatvanötmillióan utaztak. A nagyvállalat tegnapi sajtóközleménye szerint náluk az utasaik és a személyzet biztonsága az elsődleges. (MH)
Budapesti szerviz
A Germanwings flottáját az anyavállalat Lufthansa egyik cége, a Lufthansa Technik tartja karban, az Airbus A320-as gépekkel Szófiában, az írországi Shannonban és Budapesten foglalkoznak. A Lufthansa Technik magyar partnere a Budapest Airport. A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér területén működő repülőgép-javító műszaki bázison Airbus A320-as és Boeing–737-es gépek karbantartási és javítási munkálatait végzi csaknem négyszáz szakember – írta tegnap a Die Welt német lap. A Lufthansa Technik nyolcszáz ügyfelének megbízásából 2300 gépet gondoz. A társaság húszezer embert foglalkoztat, világszerte 31 telephelye van. A Die Welt kiemelte, hogy a budapesti bázis évről évre több megbízást kap. (MK)
