Belföld
Emelné a pedagóguspálya presztizsét a kormány
A kabinet közzétette köznevelés-fejlesztési stratégiáját
A stratégia leszögezi, hogy a köznevelésben dolgozó pedagógusok száma a 2003/2004-es tanévtől kezdődően folyamatosan és jelentős mértékben csökkent, nyolc év alatt mintegy 19 ezerrel. Ezzel párhuzamosan az iskoláskorú gyermekek száma is csökkent. A stratégia megállapítja, hogy bár a pedagógushiány jelen van egyes területeken a magyar iskolákban, annak mértéke korántsem olyan magas, mint egyes európai országokban. Összességében egyelőre nem lehet pedagógushiányról beszélni a köznevelési rendszerben, de bizonyos területeken, bizonyos térségekben és képzési formákban azonban hosszabb távon ez a probléma előtérbe került (ének-zene oktatás, szakoktatók, természettudományos tantárgyak) amire a pedagógusképzésnek és a pedagógus továbbképzésnek is időben fel kell készülnie.
A stratégia leszögezi: a legjobb pedagógusok pályán tartása érdekében nem elég a magas szintű pedagógusképzés, hanem ugyanolyan fontos folyamatos szakmai támogatást és korszerű pedagógus-továbbképzéseket nyújtani számukra. Ennek a módszertani képzéseken felül része kell, hogy legyen a személyiségfejlesztésre irányuló, a kiégést megelőző vagy kezelő továbbképzés is.Az OECD pedagóguskutatásában résztvevő országokban alsó középfokon tanítók 70 százaléka nő, ez az arány Magyarországon 77 százalék. A pedagógusok életkor szerinti összetétele tovább tolódott az idősebb pedagógusok irányába. Magyarországon a pedagógusok 12 százaléka 30 év alatti és 28 százalékuk 50 év feletti, ami megfelel az európai átlagnak.
A stratégia megállapítja, hogy a Klebelsberg Képzési Ösztöndíj bevezetése bizonyítja a kormányzat szándékát a pedagógushiány csökkentésére és a tehetséges tanulók pedagóguspályára vonzására. Az ösztöndíjprogramban a pedagógusképzésbe, azon belül a természettudományos képzésbe jelentkező, és jó tanulmányi teljesítményt mutató hallgatóknak kiemelt ösztöndíjat folyósítanak. Az ösztöndíjjal együtt jár, hogy a tanulmányok befejezése után a hallgatónak vállalnia kell az állami intézményfenntartó központ által felkínált állást, ami segítheti a pedagógushiányban szenvedő települések iskoláinak fiatal pedagógusokkal történő ellátását, valamint ösztönözheti a sikeres középiskolai tanulók pedagóguspályára vonzását.
A stratégia emlékeztet, hogy a köznevelésben dolgozók fizetése hosszú ideje egyáltalán nem nőtt, de tavaly szeptembertől bevezetették az új előmeneteli rendszerhez kapcsolódó, az addiginál lényegesen magasabb béreket biztosító bértáblát. A rendszer felmenő rendszerű, teljes körű bevezetése 2013 és 2017 között valósul meg.