Belföld

Tovább gyengülhet a választók bizalma a Tisza Pártban

Számtalan kérdés merül fel

Mivel a Tisza Világ applikáció politikai jellegű, közösségszervező célra készült, azt jelenti, hogy a felhasználói adatok, akár közvetetten politikai véleményre utalhatnak, és így különleges személyes adatnak minősülhetnek.

Tovább gyengülhet a választók bizalma a Tisza Pártban
Képünk illusztráció
Fotó: Northfoto

Az applikáció adatvédelmi megítéléséről a NAIH októberben közleményt adott ki, amely szerint a Tisza Világ alkalmazás ugyan megfelelt a saját tájékoztatójának, de a kihívások jellege és a felelősségáthárítás miatt komoly kockázatot hordozott. A NAIH figyelmeztetett, hogy az alkalmazás ösztönözheti a felhasználókat GDPR-sértő cselekményekre, például mások beleegyezése nélküli felvételkészítésre, és eljárást helyezett kilátásba, amennyiben jogsértés bizonyítást nyer.

A Hatóság külön kiemelte, hogy az applikációban szereplő „kihívások” arra késztethetik a felhasználókat, hogy olyan tartalmakat készítsenek, melyekben más személyek felismerhetővé válnak, politikai véleményük, foglalkozásuk, vagy épp egészségi állapotuk nyilvánosságra kerülhet.

A NAIH szerint az ÁFF jogellenesen a felhasználókra hárítják a felelősséget, miközben az applikáció nem biztosít technikai védelmet és a feltöltött tartalmak törlése nehéz. A Hatóság arra is felhívta a figyelmet, hogy az alkalmazás kihívásai olyan videók és fényképek készítésére buzdítanak, amelyek harmadik személyek politikai véleményét vagy személyes helyzetét rögzítik. A NAIH figyelmeztetett, hogy az alkalmazás általános felhasználási feltételei a felhasználókra hárítják a felelősséget

Az Index cikke alapján Myroslav Tokar az ukrán PettersonApps munkavállalója, és adminisztrátorként hozzáfért az alkalmazáshoz. Ha Tokar vagy a cég ténylegesen hozzáfért a felhasználók adataihoz, ez nemzetközi adattovábbításnak minősül. Mivel Ukrajna nem rendelkezik uniós megfelelőségi határozattal, ez különösen problémás.

Az országgyűlési képviselő-jelöltek bemutatásának elmaradása szintén a Tisza Párt szervezeti átláthatóságát kérdőjelezi meg, és minden bizonnyal politikai visszaesést is eredményezett. A Magyar Társadalomkutató október 1-jei felmérése szerint a Fidesz–KDNP támogatottsága 47%, a Tisza Párté 39%, míg a Nézőpont Intézet október 22-i adatai alapján Orbán Viktort a megkérdezettek 45%-a, Magyar Pétert pedig csupán 34%-a tartja legalkalmasabb miniszterelnöknek.

A választási eljárásról szóló törvény 252.§-a szerint az országgyűlési képviselők választásán az egyéni választókerületi jelöltet legkésőbb a szavazást megelőző harminchetedik napon kell bejelenteni. Bár tehát a Tisza Párt formailag még időben van, a folyamatos halasztások és magyarázkodások átláthatatlanságot keltenek, ami a párt hitelességét és a választók bizalmát tovább gyengítheti.

Mint ahogyan azt a friss közvélemény-kutatások is mutatják, a Tisza Párt lendülete megtört. Az adatkezelési botrány és a jelöltbemutatás halogatása nemcsak kommunikációs, hanem jogi szempontból is aggasztó. Egy politikai szervezet esetében az átláthatóság, az adatbiztonság és az elszámoltathatóság nem puszta formai követelmény, hanem a működés alapfeltétele.

Kapcsolódó írásaink