Belföld
Csak politikai váltással lehet gazdaságpolitikai fordulatot elérni
Nagy Márton szerint lassan el lehet temetni az unió két vezető iparágát, a gépipart és az autóipart

A tárcavezető szerint az európai versenyképesség azért ment tönkre, mert „az EU tönkretette azt”, és ehhez a hibás gazdaságpolitikai lépések sora vezetett. Ezek közé sorolta a versenytársaknál szigorúbb, fejlődést korlátozó fiskális politikát, az üzleti logikától mentes túlszabályozást, az elhibázott energiapolitikát és „önveszélyes szankciókat.”
Kifejtette: míg az Egyesült Államok és Kína hét-nyolc százalékos költségvetési hiány mellett fejlesztési célokat finanszírozott, addig az EU ragaszkodott a háromszázalékos GDP-arányos hiánycélhoz. Megjegyezte, hogy ez a konzervatív fiskális politika több száz milliárd eurós forráshiányt eredményezett, miközben a Draghi-jelentés szerint az unió gazdaságainak legalább 700-800 milliárd euró fejlesztési forrásra lenne szüksége.
Rámutatott: 2019 és 2024 között az EU 13 ezer új jogszabályt alkotott, míg az Egyesült Államokban ötezret, és az uniós bürokrácia a GDP 1,3 százalékát teszi ki.
Harmadik pontként az elhibázott energiapolitikát és a szankciók negatív hatásait említette. Az orosz gázról való leválás és a német atomerőművek leállítása következtében az EU-ban az energiaárak három-négyszer magasabbak, mint az Egyesült Államokban vagy Kínában, és a vállalatok közel fele (46 százaléka) szerint a beruházások legnagyobb akadálya a magas gáz- és áramár – fejtette ki Nagy Márton.
Szerinte „lassan eltemethetjük” az unió két vezető iparágát, a gépipart és az autóipart, mert a zöldátállásban az ideológiai kérdéseket nem hangolták össze az iparpolitikával. Kiemelte, hogy a 2035-re kitűzött, a belső égésű motorok kivezetésére vonatkozó cél meghatározásakor az iparági szereplőket nem kérdezték meg.
Az európai autópiac az év első négy hónapjában továbbra sem tért magához: a hagyományos, benzines és dízeles modellek eladásai jelentősen visszaestek. Bár a hibrid és elektromos járművek értékesítése nőtt, ezt elsősorban az olcsó, kompakt kínai autók hajtották, nem pedig a német gyártók modelljei – mondta a miniszter.
„Nem akarok vészjósló lenni, de a következő öt évben eltűnhetnek nagy európai autómárkák” – fogalmazott.
Nagy Márton szerint mindezek mellett az EU „elfelejtett” befektetni a jövő technológiáiba, mint az MI (mesteréges intelligencia), űripar vagy a chipgyártás, és példák sorával illusztrálta a kontinens lemaradását. Az EU a 64 high-tech iparágból kettőben számít vezető hatalomnak, a mesterséges intelligencia területén működő vezető cégek százas listáján három volt EU-székhelyű, míg 42 amerikai és globálisan a szabadalmi beadványok 17,4 százaléka európai vállalatokhoz volt köthető 2010-ben, ami 2023-ra tíz százalékra csökkent – mondta.
A világ felhőpiacának kétharmadát három amerikai óriáscég uralja, míg az európai vállalatok piaci részesedése Európában is csak két százalék – sorolta, hozzátéve, hogy a vezető hadiipari cégek tízes listáján 2010-ben még három, 2023-ben már csak egy volt európai.
Külön pontként szólt Ukrajna EU-csatlakozásáról és finanszírozásáról is. Úgy fogalmazott: az ország uniós felvétele és az uniós költségvetésből történő évi százmilliárd eurós támogatása tovább rontja a tagállamok versenyképességi kilátásait.
Úgy vélte, a jelenlegi politikai vezetés Brüsszelben nem képes és „nincs is igénye” a versenyképességi fordulat végrehajtására, és így Európa vezető iparágai „eltűnésre vannak kárhoztatva”. Csak politikai váltással lehet az európai gazdaságot „levenni a lélegeztetőgépről” – fogalmazott.
Nagy Márton szerint az EU gazdasága mindig is stabil alapokon állt, és ha hozzáértő kezekbe kerül, akkor lehet erre építeni, azonban minden politikusnak meg kell értenie, hogy ha nem megy a gazdaságnak, akkor nem lesznek költségvetési bevételek, és akkor nem lehet költeni oktatásra, egészségügyre, hadiiparra. Erre csak akkor van mód, ha sikerül „bedurrantani” a gazdaságot – figyelmeztetett.
Elmondta, hogy a magyar gazdaságpolitika azért sikeres, mert munkalapú, családalapú társadalomra épül és vállalkozásbarát.
A versenyképességet helyre kell állítani, az adókat és a bürokráciát nem növelni, hanem csökkenteni kell – ez a magyar út, amivel példát mutathatunk az Európai Uniónak – zárta beszédét Nagy Márton.