Belföld
A nyaraláshoz kötődő kibercsalásoktól óv az MNB új fogyasztóvédelmi kampánya
Pénzt vagy azonosítóinkat kérhetik el nyári idénymunkákhoz kötődő előzetes befizetésekre is

Pénzt vagy azonosítóinkat kérhetik el nyári idénymunkákhoz kötődő előzetes befizetésekre is. E kibercsalások ellen érdemes korlátozni bankkártyánk vásárlási, készpénzfelvételi limitjeit, gyanús tranzakció észlelése esetén pedig azonnal letiltatni a kártyát.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a gondos pénzügyi tervezéssel előkészített gondtalan nyaralás érdekében ad tanácsokat új fogyasztóvédelmi kampányában Pénzügyi Navigátor honlapja tematikus tartalmai, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodák, illetve a jegybank Ügyfélszolgálata munkatársai segítségével.
Az MNB-hez érkezett ügyfélpanaszok szerint folytatódnak a szállásadói, autókölcsönzői és egyéb partnerekre hivatkozó kibercsalási kísérletek. Az ismert szálláskereső portálokon pl. a korábban üdülést foglaló (és legtöbbször bankkártyájukkal már fizető) fogyasztók egyes esetekben a portálok hivatalos üzenőfelületén újabb értesítést kapnak vendéglátójuktól. A sürgető, a foglalás törlésével fenyegető üzenetek szerint „kártyaadataik nem egyeznek”, „tranzakciójuk gyanús”, „hiba történt”, ezért – bizalmas kártyaazonosítóik, illetve a kétfaktoros ügyfélhitelesítés kódjainak megadásával – állításuk szerint a foglalást ismét meg kell erősíteni. Az azonosítókkal azután pénzt emelnek le az ügyfél számlájáról.
Az ügyfelek éberségét csökkentheti ilyenkor, hogy a bűnözők sokszor látszólag nem kérnek újabb pénzt, illetve, hogy a megszokott szálláskereső cégek felületértől jön az értesítés. Utóbbi oka az lehet, hogy a kibercsalók (pl. kártékony alkalmazás telepíttetésével) előzőleg az adott szállásadók számítógépeihez fértek hozzá, s innét tudják meg az adott ügyfelek konkrét szállásfoglalásainak részleteit.
E kibercsalások ellen érdemes korlátozni bankkártyánk vásárlási, készpénzfelvételi limitjeit, illetve egyszer használatos virtuális kártyával fizetni a szállásfoglalást. Célszerű igénybe venni a kártyás tranzakciókat azonnal jelző sms vagy felugró ablakos banki értesítési szolgáltatást, gyanús tranzakció(k) észlelése esetén pedig azonnal letiltatni a kártyát.
Változatlanok a valamilyen közösségi oldalon meghirdetett szolgáltatáshoz, áruhoz kötődő csalások. Előfordulhat, hogy a csalók nyári munkavégzést hirdetnek, amelyhez előzetes (pl. szálláshoz szükséges) befizetéseket kérnek a hozzájuk jelentkező ügyfelektől. Ha ezután bizalmas kártya- vagy bankszámla-azonosítóikat a fogyasztók a csalók által küldött hamis banki honlapokon adják meg, szintén kiszolgáltatják magukat pénzük ellopásának. Védekezésképp a megküldött honlapok helyett érdemes a hivatalos weboldalon teljesíteni a fizetést. Gyanúra adhat okot, ha a csalók az online tranzakciókhoz rájuk nem tartozó további adatokat (pl. bankkártyánk – csak ATM-eknél, fizikai vásárlásoknál szükséges – PIN-kódját vagy kétfaktoros ügyfél-azonosítóinkat) is megpróbálják elkérni.
Az online vagy telefonon megkötött utasbiztosításoknál a legtöbb jogvita oka, hogy a biztosítottak szerint a biztosító jogtalanul utasítja el a kártérítési igényt vagy sokkal kevesebbet – pl. váratlan betegség, sérülés miatti – fizet ki számukra a kártérítési igényüknél. A vita elkerülhető, ha az utasbiztosítási díjak mellett előzetesen alaposan ellenőrizzük a biztosítók által kínált szolgáltatások feltételeit, kifizetési limitjeit és a szerződéses tartalmakat. Az egyes konstrukciók kiválasztásánál célszerű figyelni a nyári utazás módjára (eltérhetnek az autós vagy repülőgépes utazás ajánlati feltételei); az utazás céljára (pl. búvárkodás vagy városnézés); illetve saját egyéni adottságainkra (pl. egészségi állapotunk, viszünk-e magunkkal drága elektronikai cikkeket).