Belföld
Néha egy tank is segítségre szorul
És a Magyar Honvédségnek erre is van lánctalpas megoldása

A sok modern, már itt lévő és még érkező helikopter, önjáró löveg és harckocsi mellett valahogy kevesebb figyelem jut azokra az eszközökre, amelyek szintén a Magyar Honvédség kelléktárába kerülnek, de nem annyira látványosak, mint az előző csoportba tartozó „nehéz vasak”. Pedig utóbbi lánctalpas gépek – így például műszaki mentők és az úgynevezett hídvetők – is épp oly fontosak. Elég talán csak arra utalni, hogy a lőtéri körülményekkel ellentétben az (ép eszű ember által nem kívánt) harchelyzetben az ultramodern Leopard 2A7+ is megakadhat egy-egy meredek falú patakparton vagy mély mocsaras-zsombékos völgy előtt.
Mielőtt valaki kritizálni kezdené a beszerzést, nem árt felidézni, hogy bármilyen harci járműnek, így a Leopardoknak és a PZH–2000 önjáró lövegeknek is léteznek használhatósági határaik. Ahogy egy ember sem tud segítség híján átugrani egy négy–öt méter széles vízfolyást, úgy ezek a páncélosok sem mindenhatóak a terepen. S ilyenkor jönnek jól azok a műszaki kiegészítő eszközök, amelyek segítenek legyőzni a felbukkanó akadályok jó részét.
Gondolván ezekre a feladatokra, a Magyar Honvédség vezetése a Leopard 2-es alvázra épített oktató, hídvető, műszaki mentő és akadályelhárító harcjárműveket is vásárolt, összesen tizennyolc darabot. E kelléktárból három az úgynevezett Leguan hídvető családba tartozik.

A Leguan kifejlesztését a Leopard egyik korábbi változatának, a 2A5 kivitelnek a harckész tömege indokolta, amely már „csöppet” meghaladta a korábban a német hadseregben rendszeresített katonai hídelemek maximális terhelhetőségét. A Leguant a Leopard 2-es alvázra szerelték. Egy-egy eszköz egy darab huszonhat, vagy két darab, egyenként tizennégy méteres hidat tud lerakni, teherbírása pedig eléri a nyolcvan tonnát. (A magyar 2A7+ kivitel 57,5 tonnát nyom, tehát bőven elbírja.) Az eszközt a vezető és a parancsnok szolgálja ki, akik – ha a feladat (vagy a parancsnok) úgy kívánja – az elemeket a lánctalpasból való kiszállás nélkül is képesek telepíteni illetve elbontani. Ez a szolgáltatás különösen éles helyzetben jön jól.
Egy-egy átkelő elkészítése öt-hét percet vesz igénybe. A Leguant eddig velünk együtt tizenöt ország hadserege rendszeresítette. A fokozatosan beérkező járművek Tatára kerülnek.
A Magyar Honvédség akkori vezetése 2021. nyarán úgy nyilatkozott, a meglévő, de még szovjet eredetű BLG–60M hídvető lánctalpasokat sem selejtezik le, így – ha ez a döntés időközben nem változott meg – a régi és az ultramodern technika egyaránt a haza védelmét fogja szolgálni. Utóbbiak egyébként 10,5 méteres árkot képesek áthidalni, míg a teherbíró képességük eléri a harminchat tonnát – így a kisebb és könnyebb járművek partváltását tökéletesen képesek biztosítani.