Belföld

Jön a digitális állampolgárság Magyarországon

A kormány a héten elfogadta a Miniszterelnöki Kabinetiroda által készített Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot, amelynek részleteiről az Index számolt be.

Jön a digitális állampolgárság Magyarországon
Rogán Antal: A polgári nemzetbiztonsági szolgálatok feladata és létszáma is növekedni fog
Fotó: MH/Purger Tamás

A program célja, hogy végre Magyarországon is megteremtse az egyszerű, kényelmes és hatékony közigazgatási ügyintézés feltételeit. Magyarország Nemzeti Digitális Állampolgárság Programja több elemet is tartalmaz, amivel a lakosságnak előbb vagy utóbb meg kell barátkoznia: elektronikus tárca, digitális postaláda, elektronikus dokumentumtár és aláírás. A kormány nem kívánja senki számára kötelezővé tenni a részvételt a XXI. század legnagyobb magyarországi digitalizációs fejlesztésében, a digitális állampolgárság megszerzésében.

A Nemzeti Digitális Állampolgárság Program egyik kiemelt feladata, hogy 2026-ra bárki digitális állampolgárrá válhasson – mondta Rogán Antal, a program kidolgozásáért felelős Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter. Hozzátette: a kabinet megteremti a magyar állampolgárok és a magyar közigazgatás számára azt az egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó online felületet, amely radikálisan leegyszerűsíti az állampolgár és a kormányzat különböző szervei között történő online kommunikációt.

Gyakorlatilag olyan mobilalkalmazást fejlesztenek, amely lehetővé teszi, hogy mobilon mindenki magával vigye az összes igazolványát, de még a horgászengedélyét is. Mobilon intézhetünk majd ügyeket, mobilon igényelhetünk majd bármilyen igazolást, igazolványt. Nem kell bemenni az okmányirodába semmiért. A mobilalkalmazás lehetővé teszi, hogy a felhasználók egyetlen felületen láthassák az adataikat, dokumentumaikat, kezelhessék többek között családpolitikai vagy éppen adózási ügyeiket.

A miniszter hangsúlyozta: az ütemterv alapján 2026-ra szinte minden közigazgatást érintő ügyünket képesek leszünk online – elsősorban okoseszközökön – intézni. Az első, nagyobb prioritást élvező ügyintézések fejlesztése 2023-ban elkezdődik, az irattárca már 2024-re meglesz. Az állampolgári élményt nemcsak az életeseményekhez (például gyermek születése, ingatlanvásárlás, nyugdíjazás stb.) igazodó mobilfelület segíti, hanem az ügyintézési folyamatok optimalizálása is. A jövőre induló átalakulás folyamatos lesz, és előre sorolják a szélesebb állampolgári kört érintő ügyeket (például személyiigazolvány-, jogosítványhosszabbítás, gépjármű-adásvétel, ingatlanvásárlás).

A digitális állampolgári környezet hatékony megvalósítása érdekében a magyar kormány létrehozta a Digitális Magyarország Ügynökséget (DMÜ), amelynek küldetése, hogy megteremtse a magyar állampolgárok számára azt az egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó digitális környezetet, amely radikálisan leegyszerűsíti az állampolgár és a kormányzat különböző szervei között történő kommunikációt. A DMÜ vezérigazgatói feladatainak ellátására Rogán Antal miniszter Guller Zoltánt kérte fel, a szakember 2016 óta ez év júliusáig a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatója volt.

Kapcsolódó írásaink