Belföld

A magyar nyelv és irodalommal megkezdődtek az érettségi vizsgák

Ma reggel országszerte megkezdődnek az írásbeli érettségi vizsgák. Az első érettségi napon magyar nyelv és irodalomból középszinten mintegy 71 ezren, emelt szinten több mint 2200-an adnak számot tudásukról.

A magyar nyelv és irodalommal megkezdődtek az érettségi vizsgák
Ma reggel országszerte megkezdődtek az érettségi vizsgák
Fotó: MH/Török Péter

A magyarérettségire közép- és emelt szinten is 240 perc áll rendelkezésre, és maximum 100 pontot lehet elérni mindkét szinten.

Középszinten két különböző feladatlapot kellett a diákoknak megoldaniuk. Az elsőre 90 percet kaptak. A feladatlap egy 60 perces szövegértési és egy 30 perces szövegalkotási feladatból álltak. Utóbbinál két típusból kellett egyet választani: egy érvelést vagy egy gyakorlati szövegműfaj elkészítését, 120-200 szavas terjedelemben.

Az első érettségi napon magyar nyelv és irodalomból középszinten mintegy 71 ezren adnak számot a tudásukról
Az első érettségi napon magyar nyelv és irodalomból középszinten mintegy 71 ezren adnak számot a tudásukról
Fotó: MH/Török Péter

A második feladatlap megoldására 150 percet kaptak az érettségizők. Ennél szintén választani lehetett, egy műértelmező szöveget kellett megírni, amelynek 400-800 szóból kellett állnia. Ez lehetett egy mű adott szempontú értelmezése vagy két mű adott szempontú összehasonlító értelmezése.

Az Eduline azt írja, hogy a középszinten érettségizők egy tisztán nyelvészeti szöveget kaptak, a diákoknak egészen pontosan egy 1999-es szótár előszavát kell elolvasniuk, majd szövegértési feladatokat kell megoldaniuk. Az első feladatsor második részében a tanulók két szövegalkotási feladatból választhatnak:  iskolai memoriterekről írhatnak érvelést vagy diákönkormányzati tagként osztálykirándulásokról fogalmazhatnak meg hozzászólást.

Facebook-oldalán Orbán Viktor kormányfő is sok sikert kívánt az érettségizőknek:

Objektum doboz

A magyarvizsgákat kedden a matematika írásbelik követik.

Szaktanárok: Egyértelmű, jól teljesíthető feladatsort kaptak magyarból a diákok

Egyértelmű, jól teljesíthető, a felkészültség mérésére alkalmas feladatsorként értékelték a hétfői írásbeli magyarérettségi tételeit a szaktanárok.

Drahos Józsefné a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium magyar munkaközösségének vezetője szerint az idei érettségin egyértelmű, jól teljesíthető feladatokat kaptak a diákok, és a gyengébb tanulók is választhattak olyan feladatokat, amelyeket jól tudtak megoldani.

Az első információk szerint a feladatok közül Szabó Magda novellájának elemzése volt a népszerűbb, az összehasonlító értékelést kevesebben választották - tudatta, hozzátéve: tetszett a diákoknak az a feladat is, amely a digitális világban az iskolai memoriter jelentőségét mutatta be.

Elmondta azt is: az iskolában mintegy 150 diák írt érettségit, a rendelkezésre álló időt szinte valamennyien kihasználták, akár arra is, hogy többször átolvassák a dolgozatokat.

Sisák Gábor, a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnáziumának és Általános Iskolájának egyik szaktanára az MTI-vel azt közölte: az idei feladatok összességében alkalmasak a felkészültség mérésére, de a nehézségük mértéke majd csak a javításkor derül ki.

A szövegértési feladatsor egy szakkifejezésekkel és adatokkal zsúfolt szöveget, egy szótár bevezetőjét dolgoztatja fel. Az ehhez kapcsolódó feladatok megszokott típusúak, átlagos nehézségűek voltak, de csak komoly koncentrációval oldhatók meg - mondta a szakember, aki szerint emiatt vélhetően jelentős különbségek lesznek a diákok között.

Hozzátette: a rövid fogalmazások témájául életszerű feladványokat kaptak az érettségizők. A vizsgázóknak egyaránt vonzó lehet a memoriterek hasznosságáról érvelni vagy hozzászólást írni a kirándulások időpontjával kapcsolatban.

Kitért arra, hogy a műértelmező fogalmazások esetében hagyományosan a novellaelemzést részesítik előnyben a diákok, de elképzelhetőnek tartja, hogy Szabó Magda Ezüstgolyó című története nem volt ilyen csábító, ugyanis a konkrét elemzési szempontok - elbeszéléstechnikai eszközök, a megismerési folyamat tapasztalatai, az elbeszélő és a történet kapcsolata - sokakat eltántoríthattak. Ezt a feladatot csak a legfelkészültebbek szűk csoportja tudta színvonalasan megoldani - tette hozzá. Jóval egyszerűbbnek tűnhet - folytatta - az összehasonlítandó költemények beszédhelyzetét, szerkezetét, lírai alanyainak viszonyulását elemezni. Janus Pannonius Búcsú Váradtól című verse szerepel a kilencedikes tananyagban, Juhász Gyula Várad című alkotása pedig a diákoknak az „ismeretlen” kategóriába sorolható ugyan, de jól érthető szöveg - mondta Sisák Gábor.

Lovász Csilla, a bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium szaktanára azt mondta: a diákok közül szinte mindenki a novellaelemzést választotta, a gyakorlati szövegalkotásnál inkább az érvelés kapott hangsúlyosabb szerepet, és meg voltak elégedve a szövegértési feladattal.

„A Szabó Magda-novella elemzése teljesen megfogható, középszintnek megfelelő feladat volt. A diákok arról számoltak be, hogy nem sikerült rosszul a dolgozat” - tette hozzá.

Megjegyezte azt is, hogy az érettségizőknek a prózai szövegek könnyebben értelmezhetők, és bár szeretnek verseket elemezni, az összehasonlítás nagyobb kihívás a számukra.

Bodnár Katalin, a Kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium magyartanára elégedetten nyilatkozott az idei középszintű magyar érettségi feladatokról. Szerinte a vizsga jól teljesíthető volt, sem nehézség, sem témák tekintetében nem okozott meglepetést, egyaránt kedvezett a nagyon jó, valamint a kevésbé jó jegy megszerzésére törekvő tanulóknak.

A feladatok összetettek voltak, nem mindegyiket lehetett az első pillanatban könnyen értelmezni, de ha elég időt szántak rá, megoldhatók voltak - vélekedett.

Bodnár Katalin kitért arra is, hogy harmincöt dolgozatot kapott, az érettségizők egy kivételével az érveléses feladatot választották, a műelemzésnél pedig mindenki Szabó Magda novelláját választotta. A novellaelemzés középszinten könnyebb feladat, mert több a kapaszkodó, átláthatóbbak az elemzési szempontok, nem kell annyi mindenre figyelni - tette hozzá.

A diákok „mosolygósan és nyugodtan jöttek ki a teremből, kifejezetten jónak tartották a feladatsort” - mondta a kaposvári pedagógus.

Kapcsolódó írásaink

Teljesen megújult a kompetenciamérés

ĀIsmét összehasonlítják az iskolák teljesítményét, a több héten keresztül zajló tesztelés eredményeiből kiderülhet az is, hogyan hatott az oktatásra a digitális tanrend