Belföld

Teljesen megújult a kompetenciamérés

Ismét összehasonlítják az iskolák teljesítményét, a több héten keresztül zajló tesztelés eredményeiből kiderülhet az is, hogyan hatott az oktatásra a digitális tanrend

Megkezdődött tegnap az idei országos iskolai kompetenciamérés. Újdonság, hogy már nemcsak a szövegértési, a matematikai és a nyelvi képességeket vizsgálják, hanem természettudományos feladatokat is kapnak a diákok, ráadásul most először nem papíron, hanem digitális formában kell megoldani a teszteket.

Teljesen megújult a kompetenciamérés
A tesztek a képességek alkalmazására fókuszálnak (képünk illusztráció)
Fotó: MH/Purger Tamás

A tizedik évfolyamosok dolgozataival kezdetét vette tegnap az idei kompetenciamérés. A vizsgálatot három évfolyam (hatodik, nyolcadik és tizedik osztályok) bevonásával minden tanévben elvégzik 2001 óta. A részvétel kötelező, ám senki nem kap jegyet a tesztre. Ennek a mérésnek az a célja, hogy az iskolák teljesítményét kövesse nyomon, illetve hasonlítsa össze évről évre, így kiderül, mennyit képes fejleszteni a gyerekeken az adott intézmény egy-egy tanévben, mennyire tudják ledolgozni az esetleges hátrányokat.

A teszt matematikai és szövegértési feladatsorból áll, emellett az idegennyelvi tudásról is számot kell adni, idén azonban újdonság, hogy kiegészül a rendszer a természettudományos képességek vizsgálatával is, valamint az is, hogy az egész mérést áthelyezték a digitális térbe. Utóbbival egyébként akadt némi technikai probléma: a rendszer tesztelésénél terheléses támadás érte az informatikai rendszert, és tegnap sem volt teljesen zökkenőmentes a működése.

Az Oktatási Hivatal hangsúlyozta: a kompetenciatesztek elsősorban nem a lexikális tudást mérik, hanem a képességek gyakorlati alkalmazására fókuszálnak, vagyis lényegében azt vizsgálják, hogyan tudják a gyerekek valós helyzetekben hasznosítani a képességei­ket. Az új természettudományi tesztben például műszaki, technikai problémákat kell megoldaniuk a diákoknak adatok, ábrák feldolgozásával. Segítségképpen az OH honlapján számos mintafeladatot is közzétettek javítókulcsokkal együtt, így előzetesen bárki gyakorolhat otthon. A tizedikesek mérése április 20-tól május 3-ig tart, majd május 4-től két héten át a nyolcadik évfolyamosok következnek, május 18. és 31. között pedig a hatodikosok írják meg a dolgozatokat.

Ahogy minden évben, most is tartozik a feladatlapokhoz egy úgynevezett háttérkérdőív, amelynek kitöltése névtelenül és önkéntes alapon történik. Ez a gyerekek családi, szociális, kulturális és anyagi helyzetére kérdez rá, és ugyancsak online lehet kitölteni. Mindez azért fontos, mert így válik összehasonlíthatóvá az azonos körülmények között élő tanulók teljesítménye, ebből látszik például, hogy melyek azok az iskolák, amelyek a legnagyobb erőfeszítéseket teszik, mert hátrányos helyzetű diákokkal érnek el kimagasló eredményt. A korábbi évek tesztjei egyébként azt mutatták, hogy hazánkban nemzetközi összehasonlításban is nagyon erősen befolyásolja a családi háttér a gyerekek teljesítményét, ám ebben az utóbbi időben sikerült előrelépést tenni, csökkent a különbség a jobb és rosszabb körülmények között élők eredményei között.

Az idei tesztek eredménye azért is lesz fontos, mert 2020-ban a koronavírus-járvány kitörése miatt hosszabb időre online oktatásra tértek át az iskolák (abban az évben el is maradt a kompetenciamérés), és az elmúlt tanév is hibrid rendszerben zajlott. A mostani az első olyan tanév a járvány kezdete óta, amely újra végig hagyományos tanrendben zajlik, most kaphatunk először képet arról, hogyan is hatott a digitális oktatás a diákok képességeire. Az biztos, hogy a távolléti oktatás a pedagógusok, tanulók és szülők körében is jelentősen fejlesztette a digitális kompetenciákat, hiszen rengeteg virtuális tartalom, tananyag készült el, amelyek pillanatok alatt beépültek a mindennapos iskolai munkába.

A járvány kitörése előtti utolsó mérés egyébként azt mutatta, hogy az elmúlt években javítottak a diákok matematikából és szövegértésből is. Ugyancsak javuló tendenciát mutatott egy másik fontos teszt, a nemzetközi PISA-mérés, amelyet a covid miatti kihagyás után szintén ebben az évben szerveznek meg újból.

Kapcsolódó írásaink