Belföld

Teljesen összeomlott Budapest közlekedése

A Karácsony Gergely vezette önkormányzat a szakmaiságot teljesen nélkülöző módon időzítette egy időre a nagy fővárosi felújításokat, és ennek eredményeként - kiegészítve a teljesen értelmetlen bicikli- és buszsávokkal - a budapesti közlekedés összeomlott. Keddtől ráadásul egy újabb fontos forgalmi csomópontot érintenek a munkálatok, ugyanis a munkaterület átadásával elkezdődik a XIV. kerületi  Róna utca felújítása - írja az Origo. 

Teljesen összeomlott Budapest közlekedése
Elesett a Blaha Lujza tér
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

Bár augusztus eleje a szabadságolások csúcspontja, Budapest közlekedése mégis mindennap összeomlik. Ezen a héten hétfőn és kedden a nyári hónapokban korábban nem tapasztalt dugók és torlódások jöttek létre a főváros különböző pontjain.

Mindennek legfőbb oka, hogy a baloldali fővárosi vezetés 2019 óta gyakorlatilag semmit sem csinált, és a felújításokat egy időben indította el.

Miközben Budapest közlekedése folyamatosan összeomlik, addig Karácsony Gergely a Gyurcsány-show-ban ráosztott szerepet játszva próbálja elterelni a figyelmet arról a káoszról, amit ő maga teremtett.

A fővárosi közlekedési káoszt csak növelte, hogy július 24-től augusztus 22-ig a Göncz Árpád városközpont és Kőbánya-Kispest között metrópótló autóbuszok szállítják az utasokat.

Mivel a 3-as metró felújítási munkálatai mellett megkezdődött a pesti alsó rakpart, a lánchíd és a blaha lujza tér felújítása, valamint több helyütt utakat és autósávokat zártak le, a munkálatok miatt esély sincs a menekülő útvonalak igénybevételére, ugyanis Budapest teljes belső része dugókban áll.

Mindezt nehezítette az újabb buszsávok kijelölése és az autósávok elvétele.

Karácsony a közlekedési káoszt érintő kérdésekre általában vádaskodással próbál reagálni, feltéve ha ki mer állni újságírók elé. A főpolgármester azzal mentegetőzött, hogy nyáron a Balaton felé, az M7-es autópályán is dugó van, de azt is megemlítette, hogy ilyen a nagyvárosi élet.

Azt viszont egyértelművé tette, hogy a körúti kerékpársávokat nem akarják megszüntetni, mert ahogy mondták: az a legkihasználtabb kerékpáros útvonal. mindezzel persze marad a káosz a nagykörúton.

A teljes budapesti közlekedés összeomlásban döntő szerepe volt annak, hogy Karácsony a főpolgármesteri széket elfoglalva fél évig nem is foglalkozott a Blaha Lujza tér rekonstrukciójának a kérdésével, csak akkor vették újra napirendre, amikor kiderült, hogy ebben az esetben az egymilliárdos kormányzati támogatást vissza kell fizetniük, majd a határidő egy évvel történő meghosszabbítását kérték a kormánytól.

A főváros gyorsan lebutította a terveket, akkor még 1,3 milliárd forintra becsülték a költségeket a kiinduló négymilliárdhoz képest. A villamosátvezetés kérdése csak idén februárban merült fel egy civil társaság ötlete alapján, majd Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója is felhívta arra a figyelmet, hogy a Blaha Lujza tér felújítását nem lehet befejezni a villamosok vonalának lezárásával, mert az a későbbiekben fontos közlekedési fejlesztéseket akadályozna meg.

Külön nehézséget okozott az utóbbi esetében a nem megfelelő tájékoztatás mellett az is, hogy alig látható módon buszsávokat alakítottak ki az addigi kerékpársávokon.

A megmaradt vagy elterelt biciklisávok azonban továbbra is nehezítik az autósforgalom mellett a tömegközlekedést is, ami jól mutatja, hogy az átgondolatlan döntés célja leginkább Karácsony „környezettudatos" karakterének építése, nem pedig a város élhetőbbé tétele volt. Az időben összecsúszó 2021-es felújítási és átépítési munkálatok a nyár eleje óta elviselhetetlen közlekedési káoszt okoznak

A Lánchíd minimum két és fél évig tartó felújítása, továbbá az idei év végéig tartó egyes munkálatok, azaz a gyalogossétány kialakítása a Pesti rakparton, a Hegyalja út felújítása, a Batthyány tér buszparkolóinak áttelepítése és végül a Blaha Lujza téri felújítás, illetve az aluljáró födémszerkezetének szigetelése (ami a legoptimistább jóslatok szerint is 2022 végéig fog tartani) olyan fő csomópontok lezárását és szűkítését jelentik, amelyek külön-külön is komoly problémát okoznának a közlekedésben.

Az M3-as metróvonal középső szakaszának infrastrukturális felújítása, a metrópótló buszok indítása, továbbá a Margit körúti felújítás miatti sávszűkítés is tovább nehezíti a városban közlekedők életét. A nyár elejére Budapest autós- és tömegközlekedése annak ellenére megbénult, hogy a főváros utcáin ilyenkor jóval kevesebb autó közlekedik, mint az év más időszakában.

Kapcsolódó írásaink