Belföld

Véget ért egy korszak, búcsúzik a Mi–8-as

Bár a helikoptereket a járvány miatt nem nyilvánosan vonták ki, lehet, később sort kerítenek egy méltó búcsúra is

Véget ért egy korszak a magyar légierőben, miután a közelmúltban leállították a Mi–8-as helikoptereket. A több mint fél évszázada szolgálatban álló forgószárnyasokat modern gépekkel váltják föl.

Véget ért egy korszak, búcsúzik a Mi–8-as
Generációváltás Szolnokon – Egyre inkább eltűnik a szovjet haditechnika
Fotó: MH/Papajcsik Péter

Több mint fél évszázad után a közelmúltban kikerültek a Mi–8-as helikopterek a Magyar Honvédség hadrendjéből. Bár a sorban a legkorábban érkezett eszközök még 2022-ig repülhetnének, a légierő szakemberei elkezdték a forgószárnyasok hadrendből történő kivonását. Az első példányok egyébként 1969. február 12. és 25. között érkeztek a Magyar Néphadsereg 86. Önálló Helikopterezredéhez.

A NATO kódrendszerében „Hip” néven emlegetett Mi–8 helikoptert az OKB–329 tervezőiroda fejlesztette katonai és polgári feladatokra. A szerkezet hagyományos, egy forgószárnyas és faroklégcsavaros elrendezésű, ahol az utóbbit a faroktartó jobb oldalára helyezték. A törzs orr-részében háromfős személyzet dolgozik. A gázturbinákat a törzs felső részére építették. A helikopterre négy felfüggesztőpontot helyeztek el, ahová nem csak fegyvereket, műszereket is el lehet helyezni.

A törzs hátsó részére a tervezők nagyméretű teherajtót helyeztek el, s így lehetővé vált a nagyobb méretű technikai eszközök, fegyverek, lőszerek szállítása. A helikopter teherbírása bizonyos körülmények esetén megközelítheti a négy tonnát. A teherszállító változat légi mentő (Medevac) feladatra is berendezhető, s így a belső teremben tizenkét hordágyat lehet beszerelni. A Mi–8-ra egy legfeljebb száznegyven kilogrammot elbíró csörlő is ráhelyezhető, amellyel függésből is lehet teher- és élőerőt ki- és berakodni. A helikopter nagyjából három tonnányi külső függesztmény szállítására is alkalmas.

Az elmúlt évtizedek során több mint hatvan ilyen gép repült a néphadsereg és a honvédség kötelékében. Az utolsó három nagyjavított Mi–8-ast 2014-ben szereztük be, üzemidejük nyolc naptári évre és/vagy kétezer repült órára szólt. A Mi–8, Mi–17-eseket és a hamarosan szintén kivonásra kerülő Mi–24-eseket az Airbustól vásárolt – és már teljes egészében leszállított – H–145M és a hamarosan érkező H–225M helikopterek váltják. Bár a gépeket a járvány miatt nem nyilvánosan vonták ki, de lehet, hogy a pandémia enyhülésével sort kerítenek egy nyilvános búcsúra is.

Kapcsolódó írásaink