Belföld

Bukna a főváros a Bubi-tenderen

A hálózat bővítésére igénybe vett uniós forrásokat is vissza kellene fizetni

A fideszes Ughy Attila javaslatot nyújtott be a fővárosi közgyűlés holnapi ülésére, amelyben azt kezdeményezi, hogy a Bubi üzemeltetésére meghirdetett pazarló közbeszerzési eljárást vonja vissza a testület.

Bukna a főváros a Bubi-tenderen
Súlyos szakmai hibákat tartalmaz a tenderkiírás
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

A budapesti kerékpáros közösségi közlekedési rendszer (Bubi) üzemeltetési szerződése november 29-én lejár, ezért a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szeptember 11-én közbeszerzési eljárást írt ki a rendszer további ötéves üzemeltetésére 1,7 milliárd forint értékben, amelyre a jelentkezési határidő október 26. volt. A 2014 szeptembere óta Budapesten működő projekt teljes összköltsége több mint egymilliárd forint, amelyből csaknem kilencszázmillió forintot az Európai Unió finanszírozott, a kerékpárok, dokkolóállomások a BKK tulajdonát képezik. A rendszerben mára 2100 bicikli érhető el 158 állomáson.

Korábban már beszámoltunk Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója súlyos aggályairól a rendszer átszervezése miatt. A fővárosi közgyűlés szerdai ülésére Ughy Attila (Fidesz) képviselő nyújtott be javaslatot a tender visszavonása érdekében.

Az indulás óta a fenntartási költségek folyamatosan emelkedtek a növekvő kerékpár-darabszámmal arányosan, miközben a felhasználószám a kezdeti siker után csak a járvány hatására kezdett újra növekedni – mondta lapunknak Ughy Attila. Hozzátette: az elfogadott tenderkiírás több súlyos szakmai hibát tartalmaz. Érthetetlen, miért szükséges az állomások cseréje, illetve ha a régebbi kerékpárokat kivonják a forgalomból, akkor miért nem könnyebb, korszerűbb, esetleg elektromos bicikliket is forgalomba helyező beszerzésről szól a kiírás. Miért csökken negyven százalékkal a kerékpárok száma? Miért nem teszik lehetővé a külső kerületekben és az agglomerációban a szolgáltatás elérhetőségét? – sorolta felvetéseit a képviselő.

Alapvető változás, hogy a tender lefolytatása után az új eszközök már nem kerülnének a BKK tulajdonába, azokat szolgáltatásként vennék igénybe. A kiszervezés jelentősen növeli az üzemeltetés költségeit, ráadásul a Bubi bővítésére az elmúlt években igénybe vett uniós forrásokat is vissza kell fizetnie a BKK-nak, amennyiben a Draskovics Tibor BKK igazgatósági elnök által jóváhagyott tender marad hatályban.

Ez a közbeszerzés szembemegy Karácsony Geregely kerékpáros-közlekedést segítő intézkedéseivel, éppen ezért kérdéses, hogy a főpolgármester vagy a DK érdekei jelennek-e meg a kiírásban – jegyezte meg Ughy. – Azt is rendkívül furcsának tartom, hogy amikor Kerpel-Fronius Gábor okosvárosért és részvételiségért felelős főpolgármester-helyettesnek nincs más dolga, mint a társadalmi párbeszéd lefolytatása, akkor ebben az ügyben miért nem történt előzetes egyeztetés a fővárosi kerékpárosokkal – fűzte hozzá a fideszes politikus.

Kapcsolódó írásaink