Belföld

Fogyatékosságbarát munkahelyek, elégedett dolgozókkal

Az állami adótámogatásokból az Auchan olyan fejlesztéseket valósít meg, amelyek újabbés újabb megváltozott munkaképességű emberek alkalmazását teszik lehetővé

Hunyadi Orsi pénztárhosztesz. Ő és szülei, testvére is hallássérültek. Orsi minden vevőre mosolyog. A budaörsi Auchan hipermarketben nézzük, milyen örömmel dolgozik. Fáradhatatlanul.

Fogyatékosságbarát munkahelyek, elégedett dolgozókkal
Gyors és precíz munka, mindig vidáman. Orsi a humán tárca Példakép díját is megkapta már
Fotó: MH/Papajcsik Péter

„Jobbá szeretnénk tenni a megváltozott munkaképességű emberek életét. Ehhez biztosítjuk a feltételeket, valamint a lehetőséget az értékteremtő munkára” – mondja Dominique Ducoux, az Auchan Retail Magyarország vezérigazgatója, aki elárulja, a családjában is van egy fogyatékossággal élő ember. Missziójukat 2010-ben kezdték, először megvizsgálták a cégen belül, mely pozíciók alkalmasak a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására, valamint szükséges-e plusz beruházás, fejlesztés ahhoz, hogy ezekben a pozíciókban alkalmazzák őket. Emellett megvizsgálták a munkafolyamatokat és létrehoztak új státusokat kifejezetten a fogyatékossággal élő munkavállalóknak. Tanácsot kértek szakmai partnerektől, képzéseket indítottak, érzékenyítő tréningeket szerveztek.

Pozitív visszajelzések

„Sokan kérdezik, miért éri meg ez nekünk? Egyrészt, ha munkát adunk a fogyatékossággal élő embereknek, az segíti a társadalomba történő be-, illetve visszailleszkedésüket. Az ép dolgozókban erősödik a tolerancia a fogyatékossággal élők iránt, végül az sem elhanyagolható szempont, hogy az adózási rendszer támogatja a fogyatékossággal élőket foglalkoztató cégeket. Az így keletkező megtakarításból fejlesztéseket valósítunk meg, amelyek további megváltozott munkaképességű munkatársak alkalmazását teszik lehetővé” – sorolja a vezérigazgató. Elmondja azt is: jelenleg csaknem négyszáz megváltozott munkaképességű munkatársuk van, a teljes dolgozói létszám öt és fél százaléka, „Ami jó, de még nem elég!”

Orsi mindenesetre már hét éve a cég kötelékébe tartozik. „Az Auchan volt az első munkahely, ahol elismerték a munkámat, korábban sosem jegyezték meg, hogy jól dolgozom, ám itt sok pozitív visszajelzést kaptam és kapok” – jelel Orsi (közlendőjét jeltolmács fordítja számunkra – a szerk.). Meghálálja a belé vetett bizalmat, két éve az év legjobb dolgozója lett, mert pontosan, precízen végzi feladatát, kasszahatékonysága és a pénzeltérési mutatója is jó, emellett gyorsan és vidáman dolgozik. Nem meglepő, hogy 2018-ban a mosolygós hölgy kapta az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) Fogyatékosság-barát Munkahely és Példakép díját. Az elismerést nem könnyű elnyerni, hiszen a vállalatok beküldik a saját legjobb dolgozóik nevezését az Emmi-be, ahol kiválasztják közülük a legjobbat. Orsi a legjobbak között is a legjobb munkaerő lett.

Fiatalként pék szakmát szerzett, ebben a munkakörben helyezkedett el először. Nem érezte magát rosszul, de nem kapott igazán elismerést. Később egy cukrászdában mosogatott, takarított. Mielőtt az Auchanba belépett volna, azt tapasztalta, siketként hátrányban van a munkaerőpiacon. A hipermarketben viszont pénztáros lehetett, ami számára olyan volt, mintha kinevezték volna vezetőnek. Eleinte tartott attól, hogy pénzzel kell dolgoznia, miként tud majd kommunikálni a hallókkal, de a dunakeszi Auchan áruházban dolgozó ismerőse megnyugtatta: „semmiség az egész”, ne féljen a munkától, vágjon bele nyugodtan.

A munkatársaktól kevésbé félt, mint a vásárlóktól, akik nem biztos, hogy tudják, ő siket, ezért is használ a cég egy táblát a kasszánál, ami jelzi, hogy siket munkatárs dolgozik a pénztárban. „Sok vásárló nem tudta e szó jelentését, azt hitte a siket az buta” – emlékszik a kezdetekre Orsi, más pedig rácsodálkozott: „jé, te tudsz beszélni is!” (a hölgy tudja úgy használni a hangját, hogy a hallók megértsék, csak nem hallja vissza, amit reagálnak – a szerk.) A pénztárban mindennap találkozik olyan emberrel, aki érdeklődik a siketek élete iránt, ez még színesebbé teszi a mindennapjait. „Szeretek emberek között lenni, ez hiányzott a pékségben és a cukrászdában a leginkább” – mondja Orsi most is fülig érő szájjal.

Segít a tolmácsapplikáció

A fontos belső érintkezések alkalmával, amikor lényeges, hogy mindent pontosan megértsenek a beszélgető felek, a Kontakt online jelnyelvi tolmácsszolgáltatást használja. A szalag mellett azonban nincs rá szüksége, megkéri illedelmesen a vásárlókat, hogy artikuláltan beszéljenek, és az emberek figyelembe is veszik kérését. Varga-Futó Ildikó, a cég kommunikációs és CSR igazgatója közli: a menedzserek okostelefonjára is letöltötték a Kontakt applikációt, amit használhatnak, ha siket dolgozókkal kommunikálnak.

Az eszköz bevezetésében Saskó Attila online kereskedelmi felelős járt az élen, aki maga is megváltozott munkaképességű, látássérült. Az applikációt tavaly decemberben állította rendszerbe a cég, a kollégák tapasztalatai szerint nem kell sokat várni az online jeltolmácsokra. Attila maga is tesztelte a Kontaktot, mielőtt bevezették volna; látássérültként egyébként gyakran használja a Kontakt „testvérét” a Távszemet. Attila öt éve csatlakozott az áruházlánchoz. Koraszülöttként látásának egy részét elveszítette, egy ideig magas dioptriás szemüveggel még látott, lassan olvasni is tudott, ám később romlott szeme állapota. Magántanulóként tudott leérettségizni, azonban már ekkor át kellett szoknia a hallás utáni tanulásra. Diplomáit úgy szerezte, hogy a tananyagot beszkennelte, és egy képernyőolvasó program segítségével sajátította el a tananyagot. „Mindenkinek van valami képességhiánya, nekem az, hogy nem látok olyan jól, mint ön, és erről nekem orvosi papírom is van” – fogalmazza meg ars poeticáját a menedzser. Látásmaradványa lehetővé teszi, hogy képernyőnagyító és -felolvasó program segítségével gyorsan és hatékonyan tudjon dolgozni számítógéppel.

Az Auchanra a fogyatékosságbarát lógó hívta fel a figyelmét, azt gondolta, érdemes magát kipróbálni a hipermarketláncnál. Így is lett: amikor az állásinterjú keretében tesztírásra hívták, közölte, hogy látássérült, ám a kecskeméti áruház HR-vezetője nem esett kétségbe, megoldották a helyzetet: felolvasták Attilának a tesztlapot. Korábban másféle tapasztalatokat is szerzett, sok cégnél, amikor megtudták, hogy látássérült, elutasították vagy zavarukban udvartakarítást ajánlottak a kereskedelmi és marketing diplomával rendelkező férfinak. Hogy miként látta volna, mit kell összesöpörni, örök rejtély marad.

Terjesztik a módszert

Történetei is azt példázzák, öt éve még kevésbé volt jelen a vállalati kultúrában, hogy megváltozott munkaképességűeket foglalkoztassanak, hogy ők is emberek, akik képesek hozzáadott értéket teremteni a vállalat számára. Itt nemcsak értelmes munkát végezhet, de fejlődhet is. Hatékonyságát az is segíti, hogy az átlagosnál nagyobb méretű monitoron dolgozhat, valamint olyan számítógépen, amin képernyőnagyító és képernyőolvasó program is van.

Az Auchan, az egyik alapítója a Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának (MEF), ahol több nagyvállalat osztja meg bevált, jó gyakorlatait. A MEF havi rendszerességgel szervez különböző témakörökben klubnapokat, és a fórumnak mások mellett tagja a Szerencsejáték Zrt., a Mol, a Magyar Posta, a Grundfos, a Telekom, a Tesco, a Spar. Utóbbi kettő bár konkurens cég, e téren együtt tudnak működni. Beszállító partnerei­nek is szervez workshopokat az Auchan, ahol megosztja használható ismereteit. „Felelősségünk, hogy terjesszük a jó gyakorlatainkat” – hangsúlyozza Varga-Futó Ildikó. A francia multicég már ötször is megkapta a Fogyatékosságbarát Munkahely díjat.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom