Belföld

Számokkal is igazolható a történelem-tananyag mennyiségi csökkenése

Közel húsz százalékkal kevesebb lexikai tudás

Részletes vizsgálatnak vetette alá a Történelemoktatók Szakmai Egyesülete a módosított Nemzeti alaptantervet és a történelem kerettantervet, abból a szempontból, hogy valóban megvalósul-e a tananyagcsökkentés.

Számokkal is igazolható a történelem-tananyag mennyiségi csökkenése
Fotó: MH/Katona László

Felidézték, hogy a 2012-es NAT esetében a megtanítandó témakörök száma történelemből általános iskolában 66 volt, gimnáziumban pedig 62, ugyanakkor az ahhoz kapcsolódó keret­tantervben már 124 illetve 148. A szeptem­bertől hatályos kerettantervben viszont ugyanannyi téma szerepel, mint a NAT-ban: 78 és 88. Vagyis a tananyagcsökkentés vitathatatlan. A szakmai egyesület a lexika felsorolásában szereplő négy kategóriát – fogalmak, személyek, kronológia, topográfia – külön-külön is összevetette a 2012-es kerettantervben szereplőkkel. Ez alapján a csökkenés mértéke a kronológia kategóriában a legnagyobb, általános iskolában 35 százalékos, ezt követi a topográfiai tudnivalók 26,7 százalékos, a megtanulandó személyek 5,3 százalékos és a fogalmak ötszázalékos csökkenése, így átlagban 18 százalékos a tananyagcsökkenés. Gimnáziumban a kronológia kate­góriában 22 százalékos, a személyeknél 17,5 százalékos, a fogalmaknál 15,3 százalékos, a topográfiánál 11 százalékos, átlagban 16,5 százalékos, tehát szintén jelentős mértékű a tananyagcsökkenés. Természetesen elvárható lenne további csökkentés is, ugyanakkor ennél jelentősebb léptékű, hirtelen változtatásra gyaníthatóan nem készült föl kellően sem a történelemtanári szakma, sem a szülők, de az országos közvélemény sem – vélekednek a történelemoktatók.

Kapcsolódó írásaink