Autó-motor

A test, az elme és a tehetség diadala

Mi kell a profizmushoz?

Minden sportágnak megvan a maga szépsége és maga nehézsége. Ahhoz, hogy egy sportoló a legjobb legyen több dologra is oda kell figyelnie. Ma annak jártunk utána, hogy mi kell ahhoz, hogy valaki a forma autózás világában a legjobbak közé kerüljön. Ebben Magyar János többszörös bajnok autóversenyző lesz a segítségünkre.

A test, az elme és a tehetség diadala
Magyar János többször bizonyította tehetségét
Fotó: MH/MJ

Magyar János több sorozatban is letette már a névjegyét, összesen több, mint tíz bajnoki címmel rendelkezik, a sportága legjobbjának tartják. Amikor arról kérdeztük a FIA Közép-Európai Zóna Bajnokság többszörös forma autós bajnokát, hogy mi kell ahhoz, hogy valaki igazán jó legyen nevetve annyit válaszolt, hogy győzni kell sokat. De természetesen ez nem ennyire könnyű.

„A Forma autózást tartják az autóversenyzés csúcskategóriájának. Ahhoz, hogy valaki igazán jó legyen nagyon sokmindenben kiemelkedőnek kell lennie és nem csak a fizikai elemekre gondolok” - kezdte elemzését az őrbottyáni autóversenyző.

Magyar János az FIA Közép-Európai Zóna Bajnokság többszörös bajnoka
Magyar János az FIA Közép-Európai Zóna Bajnokság többszörös bajnoka
Fotó: MH/MJ

Magyar János kiemelte, nagyon fontos a tehetség, ám ha ez nincs meg, akkor nagyon sokat kell dolgozni ahhoz, hogy valaki megállja a helyét. A forma autózásban pontos kormányzásra, finom gáz- és fékhasználatra és stabil ívhasználatra van szükség nagy sebességnél. Fontos az autó határainak érzékelése, egy jó pilóta pontosan érzi, mikor csúszik meg az autó, és tudja korrigálni, de minden pálya és autó másképp viselkedik, így gyorsan kell tanulni. A profi pilóták az adatokból is tanulnak, amiből segítséget kaphatnak ahhoz, hogy hogyan lehetnek gyorsabbak egy-egy kanyarban.

Elhanyagolhatatlan a fizikai felkészültség a versenyző szerint nagy szükség van a nyak és a felsőtest izmaira, mert tartani kell a fejet és a testet nagy sebességnél. Az állóképesség is nélkülözhetetlen, hiszen akár már egy húsz perces időmérő vagy verseny is nagyon megterheli a szervezetet.

„A reakcióidő és a reflexek is fontosak, hiszen gondoljunk csak bele, hogy mekkora jelentősége van egy jó rajtnak vagy egy pontos előzésnek. Ebben a sportban tizedmásodpercek döntenek egy-egy sikeres akcióról. Ami még nagyon nehézzé tehet egy versenyt az a maximális koncentráció, hiszen úgy kell teljesítenünk a versenyeket, hogy nem hibázhatunk. Egy-egy hiba nagyon megbosszulja önmagát, több pozícióba is kerülhet egy rossz mozdulat vagy egy pillanatnyi kihagyás” – hívta fel a figyelmet.

A győzelemnek rengeteg összetevője van
A győzelemnek rengeteg összetevője van
Fotó: MH/MJ

A tv-ben nézve könnyen esnek egyesek abba a hibába, hogy bírálják a versenyzőket, pedig azt látniuk kell hogy egy sikeres autóversenyzőnek nagyon sok mindenre kell maximálisan figyelnie. Az őrbottyáni pilóta megjegyezte, a megérzések is nagyon fontosak, tudni kell, hogy mikor kell támadni és hogyan kell védekezni. Egy jó versenyző figyeli az ellenfelek gyengeségeit és taktikusan előz. Megérti a gumikezelést, az üzemanyag-taktikát és a biztonsági autós helyzeteket. Fontos a csapatmunka is, a versenyző és a mérnökök és szerelők kommunikációja kulcsfontosságú – húzta alá.

Magyar János a mentális erősségre is nagy hangsúlyt fektet. „Bírni kell a nyomást, akár védekezünk, akár egy előzés előtt állunk. Tudni kell kezelni a szurkolók, a média és a riválisok által generált nyomást is. De nagyon fontos a kitartás is, hiszen rengeteg kört kell megtenni a pályán ahhoz, hogy mindent teljesen kontrollálni tudjunk, a legjobbak soha nem elégszenek meg az aktuális tudásukkal” - fogalmazott.

Kapcsolódó írásaink