Autó-motor

Meg is van a kirúgott Forma 1-es csapatfőnök utódja

Christian Horner azonnali hatállyal távozott

Belebukott a Red Bull hanyatlásába Christian Horner. Az első sajtóbeszámolók után a Red Bull hivatalosan is megerősítette: 20 év után azonnali hatállyal megváltak a bikások első csapatát irányító brittől.

Meg is van a kirúgott Forma 1-es csapatfőnök utódja
Laurent Mekies foglalja el a Red Bull Racing istállóban Horner helyét
Fotó: AFP/NurPhoto/Jakub Porzycki

Immáron hivatalos: megvált Christian Horner csapatfőnöktől a bajnoki címvédéstől egyre távolabb kerülő Red Bull csapata. Elsőként a bikások belügyeiben jól értesült holland Telegraaf, de a német Bild adta hírül, hogy a Red Bull cég elnöksége úgy döntött, felbontja a szerződését az F1-es csapatukat a 2005-ös megalapítása óta irányító Hornerrel. A brit korábban 2030-ig írt alá új megállapodást velük ügyvezető igazgatóként. A Bild szerint Horner közép-európai idő szerint szerda délelőtt 11 órakor köszönt el a Milton Keynes-i dolgozóktól.

Időközben a Red Bul hivatalosan is megerősítette, hogy immáron nem Horner a csapatfőnökük. A pozíciót az eddig a B-gárdájukat irányító Laurent Mekies vette át.

Az azonnali hatályú váltásról a döntést a hírek szerint Red Bull cég sportügyekért felelős ügyvezető igazgatója, Oliver Mintzlaff hozta meg, mégpedig teljes egyetértésben a Red Bullt alapító Dietrich Mateschitz fia, a 49%-os résztulajdonos Mark Mateschitzcel, az 51%-os tulajdonrésszel bíró thaiföldi Chalerm Yoovidhyával, valamint az F1-es csapat tanácsadója Helmut Markóval.

„Szeretnénk köszönetet mondani Christian Hornernek az elmúlt húsz évben elvégzett kivételes munkájáért. Köszönünk mindent, Christian! Örökké meghatározó része leszel a csapatunk történetének” – köszönt el a Red Bull az immáron volt főnökétől.

Christian Hornert a Red Bull hozta a Forma–1-be. Amikor 2004-ben felvásárolták a bukdácsoló Jaguar-csapatot, a programjukat irányító Helmut Marko a Forma–3000-ben csapatot működtető britet választotta az istállójuk élére. Horner 32 évével a sportág történetének legfiatalabb csapatfőnöke lett (ez a rekordja azóta is áll).

A brit meghatározó szerepet játszott abban, hogy a Red Bull igazi élcsapattá nőtte ki magát. 2005-ös egyik első versenyzőjük, David Coulthard közreműködésével érte el, hogy Adrian Newey tervező a McLarent elhagyva csatlakozzon hozzájuk. Onnantól a Marko, Horner, Newey triumvirátus alapozta meg a gárda sikerességét, melyhez az alapító Dietrich Mateschit elhivatottsága is kellett.

Az áttörést számukra az F1 2009-es nagy szabályváltozása hozta meg: Newey akkor tervezte nekik az első futamgyőzelmeket hozó autójukat. 2010 és 2013 között legyőzhetetlennek bizonyultak Sebastian Vettellel, majd a 2014-es F1-es motorformulaváltás után jött egy visszaesés. Noha a Renault-motorokkal sokáig csak szenvedtek, Hornerék egyben tudták tartani a sikercsapatuk magját, ami megalapozta a Max Verstappen további négy egyéni bajnoki címét hozó második sikerkorszakukat.

Horner szerepe ezen évek során fokozatosan változott. Kezdetben egyszerű csapatfőnök volt, aki a napi ügyeket vitte, miközben a stratégiai döntéseket inkább Marko hozta Mateschitzcel. Később Horner hatalma is nőtt, abban pedig kulcsszerepe volt, hogy a Honda F1-es kivonulásának 2021-es bejelentése után a Red Bull saját motorprojektet indított, melyhez Horner vezetésével építették fel a saját motorgyárukat és toboroztak hozzá embereket.

A gondok 2023 végén kezdődtek, amikor Horner a thaiföldi Chalerm Yoovidhyával megerősített kapcsolatát és a Dietrich Mateschitz halála utáni belső átalakulást kihasználva növelni kezdte a befolyását, és megpróbálta háttérbe szorítani Helmut Markót. 2024 telén robbant ki a Horner-botrány, melynek során a brit személyi asszisztense zaklatással vádolta meg főnökét. Eleinte úgy tűnt, Horner belebukik az ügybe, aztán a belső vizsgálat még is felmentette.

A hatalmi harcokat a szezon második felére háttérbe szorította a közös érdek: Max Verstappen újbóli címvédése. A Red Bull vára viszont megroggyant. Adrian Newey a hírek szerint a Hornerrel való konfliktusa miatt távozott, és bár Hornernek meggyőződése volt, hogy Pierre Waché technikai igazgató is elég lesz a sikeresség fenntartásához, az eredményeik mást mutatnak. Verstappen jelenleg 69 pontos hátrányban van Oscar Piastrihoz képest, és a Red Bull már nyíltan kimondta: elúszott a bajnoki címük.

Horner helyét Laurent Mekies veszi át, aki két éve irányítja a Red Bull B-gárdáját, a Racing Bullst. A francia komoly tapasztalattal rendelkezik. A 2000-es évek elején a Minardinál dolgozott mérnökként (többek között Baumgartner Zsolttal), aztán töltött be vezető szerepet az FIA technikai részlegén, majd irányította sportigazgatóként a Ferrarit.

Mekies már elköszönt Faenzától. A B-csapat irányítását mostantól Alan Perman eddigi sportigazgatóra bízzák, aki Peter Bayer ügyvezető igazgató partnere lesz.

„Az elmúlt másfél évben igazi kiváltság volt számomra, hogy a Racing Bullst irányíthattam Peter Bayerrel. Elképesztő kaland volt közreműködni a Racing Bulls születésében, együtt a sok tehetséges emberünkkel. Az egész csapat szellemisége hihetetlen, és nagyon hiszem, hogy a mostani még csak a kezdet” – mondta Mekies a Racing Bulls bejelentése kapcsán.

Red Bull-os minőségében egyelőre nem nyilatkozott – ahogyan egyelőre maga Horner sem szólalt meg - írta meg az m4sport.

Kapcsolódó írásaink