Autó-motor

Verstappen vért izzadt a negyedik vb-címéért

A McLaren 26 év után ért fel újra a csúcsra

Max Verstappen megszerezte egymás utáni negyedik világbajnoki címét a Forma–1-ben, de a Red Bull versenyzőjének még sosem kellett olyan keményen megküzdenie a dicsőségért, mint 2024-ben – írja a Hirado.hu.

Verstappen vért izzadt a negyedik vb-címéért
Max Verstappen keményen küzdött a negyedik világbajnoki címéért
Fotó: AFP/Miguel Schincariol

A McLaren, a Ferrari és a Mercedes pilótái könyörtelenül kihasználták, hogy a holland kiválóság autója gyakran gyengélkedett a szezon második felében, míg a wokingi „papaják” szezon közepi megerősödése csapatvilágbajnoki címet eredményezett, elsősorban Lando Norrisnak köszönhetően. A 2025-ös szezon – a jelenlegi motorformula utolsó évadja – igazi klasszikusnak ígérkezik – számol be a Hirado.hu.

Bővelkedett a fordulatokban a száguldó cirkusz 2024-es szezonja. A világbajnoki címvédő Max Verstappen az első hét versenyen közel százszázalékos teljesítményt nyújtott, hétszer szerezte meg az edzéselsőséget és – egy kiesés mellett – hatszor a győzelmet. A Red Bull szurkolóin kívül mindenki, még a szakértők is kezdték temetni az izgalmakat, azt gondolván, hogy az előző két évhez hasonlóan a holland versenyző és csapata, a Red Bull dominálni fog. Szerencsére mindannyian tévedtek.

Nyár elejére ugyanis repedések keletkeztek a Red Bull csapategységének addig törhetetlennek hitt üvegfalán, aminek következtében az F1 sztártervezője, Adrian Newey bejelentette, hogy ajánlatot kapott az Aston Martintól, és 20 év után a váltást fontolgatja. Még márciusban egy korábbi női alkalmazott pert indított Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ellen zaklatás vádjával, a vb-címvédő édesapja, a korábban szintén F1-es pilóta Jos Verstappen pedig több alkalommal kritizálta a Red Bullnál zajló széthúzást, meglebegtetve Max távozásának lehetőségét.

Mindez nagy mértékben rombolta a csapat morálját, ami a kevésbé hatékony szezon közepi fejlesztésekkel együtt oda vezetett, hogy a rivális McLaren, Ferrari és Mercedes pilótái felzárkóztak Verstappenre.

Fordulat a McLarennél

A szezon elején még úgy tűnt, hogy a Ferrari pilótái, Charles Leclerc és Carlos Sainz törhetik a legtöbb borsot Verstappen, illetve a Red Bull orra alá, de a leglátványosabb előrelépést végül a McLaren csapata produkálta. Lando Norris számára a májusi Miami Nagydíj volt a fordulópont, amelyet taktikusan (és némi szerencsével) megnyert Verstappen előtt, majd egy hónappal később, Barcelonában megszerezte az első pole pozícióját is. Az évad egészét tekintve Norris mögött nem sokkal maradt el a 23 éves ausztrál tehetség, Oscar Piastri, aki a júliusi Magyar Nagydíjon törte meg a jeget, megszerezve élete első F1-es győzelmét. Norris megorrolt a csapatára, amikor a Hungaroringen a rádión keresztül arra utasították, hogy engedje maga elé fiatalabb csapattársát, amikor azonban Andrea Stella csapatfőnök a szavát adta, hogy „ezt később vissza fogja kapni”, az angol engedelmeskedett.

A McLaren számára kellemes lehetett ráébredni, hogy 2012 óta először ismét ők építették, fejlesztették a mezőny leggyorsabb autóját, a csapat vezetőinek pedig kellemes „teher”, hogy sorrendet kell felállítani a két gyors és precíz pilóta között azért, hogy versenyben maradjanak Verstappennel a világbajnoki címért.

A wokingi gárda 2014-ben rendkívül balul sikerült motorpartneri szerződést kötött a Hondával, és a sikertelenség nyomán sorra elpártoltak tőlük a szponzorok. Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója nemrég egy interjúban elárulta, hogy ha a csapat többségi tulajdonosa, a bahreini Mumtalakat Holding nem siet a segítségükre egy komoly tőkeinjekcióval, már 2020-ban lehúzhatták volna a rolót. Andrea Stellát 2022-ben kinevezték sportigazgatónak, de a McLaren még 2023 elején is olyan gyenge volt, hogy a csapat az utolsó előtti helyen állt a konstruktőri rangsorban. Csodával határos, hogy a McLaren fel tudott állni a padlóról,

Lando Norris pedig huszáros hajrájának köszönhetően – nyolc edzéselsőséget és négy győzelmet szerzett a szezonban – sokáig versenyben volt az egyéni vb-címért.

A Brown–Stella-tengely az év elején kiegészült a Red Bulltól elcsábított főtervezővel, Rob Marshall-lal, ennek köszönhetően a „papaják” 1998 után ismét a konstruktőri vb-címig meneteltek.

Hullámvasúton a Ferrari

Sokak kedvence, a Ferrari számára hullámzóan alakult az idény. Sainz csodával határos melbourne-i győzelme (amikor mindössze nyolc nappal a vakbélműtétje után nyert) után Charles Leclerc vette át az irányítást, aki rajt-cél győzelmet aratott otthonában, a Monacói Nagydíjon, ezzel kipipált egy fontos mérföldkövet a bakancslistáján. Belgiumban megszerzett pole pozíciója, majd a Ferrari hazai pályáján, Monzában aratott mesteri diadala – mely során mindkét McLarent és Verstappen Red Bullját is maga mögé utasította – rávilágított „a Trónörökös” tempójára, az abu-dzabi idényzárón a 19. helyről startolva megszerzett harmadik helyezése pedig arra, hogy megvan benne az a fajta „csakazértis”-mentalitás, ami elengedhetetlen egy világbajnoki ostromhoz.

Sainz a szezon vége felé, Mexikóban ismét remekelt, amikor a pole pozícióból indulva fölényes győzelmet aratott, amit aztán a „Ferrari-családnak” ajánlott.

Szép gesztus volt ez a spanyoltól, különösen annak tükrében, hogy a Scuderia még a szezon előtt bejelentette, hogy 2025-től Lewis Hamilton veszi át a helyét a maranellói gárdánál, míg Sainz a Williamsnél folytatja pályafutását.

Véget ért egy fejezet

Lewis Hamilton 2024-es idénye – a tizennyolcadik szezonja az F1-ben, és a 12. a Mercedes gyári csapata színeiben – nem tartozott az angol legjobbjai közé. Csapattársa, George Russell általában gyorsabb volt nála, különösen az időmérő edzéseken. Amikor azonban „összeállt a versenyautó”, amikor minden passzolt az adott pályához, a hétszeres világbajnok nem maradt adós az eredményekkel. A Mercedes számára az első reménysugarat Russell montreali edzéselsősége csillantotta meg, amelyet két futammal később, Ausztriában a győzelem követett. Russell megszerezte a pole pozíciót Silverstone-ban is, Hamilton azonban a versenyen kamatoztatni tudta páratlan pályaismeretét, és győzött a két bajnoki éllovas, Verstappen és Norris előtt. Spa-Francorchamps-ban a Mercedes csak a negyedik legjobb autónak tűnt az edzések után, a W15 AMG azonban feléledt az eső után felszáradó, csúszós aszfalton, és Russell megnyerte a futamot Hamilton előtt.

A Mercedes az első kettős győzelmét ünnepelhette volna 2021 óta, csakhogy Russellt kizárták, mert az autója 1,4 kilóval könnyebb volt a megengedettnél.

Az elsőség így Hamilton ölébe hullott, akinek neve mellett immár 105 GP-győzelem és 202 dobogós helyezés áll, és minden idők legeredményesebb pilótájaként kezdhet új fejezetet a Ferrarinál.

Korszakváltás küszöbén az Aston Martin és az Alpine

Fernando Alonso különleges vezetői kvalitásai ide vagy oda, az Aston Martin 2024-ben visszaesett a fejlesztési versenyben a gárda egy évvel korábbi szintjéhez képest. A csapat ugyan megszerezte a gyártók bajnokságának ötödik helyét, de a Mercedest egy percig sem tudták veszélyeztetni. A tulajdonos, Lawrence Stroll szeptemberben megállapodott Adrian Newey-val, aki nem csupán az Aston Martin F1 technikai igazgatója, de a márka kiemelt részvényese is lett, így minden adott ahhoz, hogy 2025-től elkezdjék a jövő sikercsapatának építését.

A Renault utódcsapata, az Alpine, valamint a Haas és a Visa-RB (leánykori nevén Toro Rosso) öldöklő csatát folytatott a konstruktőri hatodik pozícióért, amelyet végül a Pierre Gaslyval és Esteban Oconnal kiálló franciák szereztek meg. A gyenge szezonkezdés után a nyár közepétől gyökeres változások történtek a csapatnál: a Renault vezérkara a Benetton korábbi csapatfőnökét, Flavio Briatorét tették meg F1-es tanácsadónak, akinek első intézkedése az volt, hogy egy fiatal, feltörekvő új csapatvezetőt állítson a gárda élére a brit Oliver Oakes személyében. Oakes nem tétlenkedett, ténykedése nyomán a rózsaszínű Alpine-ok hatalmas bravúrt hajtottak végre Brazíliában, ahol Ocon a második, Gasly a harmadik helyet szerezte meg egy roppant nehéz, esős verseny végén. A Haasnál a német veterán, Nico Hülkenberg rendszeres pontszerzőnek bizonyult (ami hároméves szerződést hozott magával „Hülk” számára az F1-be 2026-ban érkező Audival), a dán viking, Kevin Magnussen számára viszont ez az év volt a hattyúdal. A Visa RB-nél a látványosan fejlődő Cunoda Juki nagy hőstettet vitt véghez azzal, hogy mindkét csapattársát leiskolázta. Előbb a nyolcszoros futamgyőztes, ausztrál Daniel Ricciardót küldte végleg nyugdíjba, majd a Red Bull juniorprogramjának legújabb „produktumát”, az új-zélandi Liam Lawsont tartotta sakkban.

Max Verstappen három futammal a 24 versenyből álló idény vége előtt, Las Vegasban tette fel a koronát eddigi F1-es pályafutására, amikor megszerezte zsinórban negyedik világbajnoki címét, beállítva ezzel Alain Prost és Sebastian Vettel rekordját. Az idény második felében a Red Bull RB20 csak a harmadik leggyorsabb autó volt, így nem túlzás kijelenteni, hogy

Max magának kaparta ki a gesztenyét a sokszor reménytelennek tűnő helyzetekből elővarázsolt dobogók, valamint a Brazil Nagydíjon aratott szenzációs győzelme révén, amelyet a 17. pozícióból startolva ért el.

Ha Christian Horner az idei pofonok után összeszedi Red Bullt, ha a McLaren, a Ferrari és a Mercedes nem „téved el” a téli fejlesztésekkel, és ha Adrian Newey végre „gatyába rázza” az utat tévesztett Aston Martint, akkor 2025-ben öt csapat legalább nyolc versenyzője szállhat ringbe a győzelem reményében.

A Formula–1 világbajnokság új idénye 2025. március 14-én rajtol Melbourne-ben.

A 2024. évi Forma–1 világbajnokság végeredménye

Versenyzők:

1. Max Verstappen (holland) Red Bull 437 pont
2. Lando Norris (brit) McLaren 374 p.
3. Charles Leclerc (monacói) Ferrari 356 p.
4. Oscar Piastri (ausztrál) McLaren 292 p.
5. Carlos Sainz (spanyol) Ferrari 290 p.
6. George Russell (brit) Mercedes AMG 245 p.
7. Lewis Hamilton (brit) Mercedes AMG 223 p.
8. Sergio Pérez (mexikói) Red Bull 152 p.
9. Fernando Alonso (spanyol) Aston Martin 70 p.
10. Pierre Gasly (francia) Alpine F1 Team 42 p.

Konstruktőrök:

1. McLaren Racing 666 pont
2. Scuderia Ferrari 652 p.
3. Red Bull Racing Honda 589 p.
4. Mercedes AMG F1 468 p.
5. Aston Martin 94 p.
6. Alpine F1 Team 65 p.
7. Haas F1 Team 58 p.
8. Visa CashApp RB 46 p.
9. Williams Racing 17 p.
10. Sauber 4 p.

Kapcsolódó írásaink

Itt a 2025-ös mezőny

ĀEgyetlen kiadó versenyzőülés maradt a Forma–1-es világbajnoki sorozat jövő évi idényére