Ajánló

Továbbra sem tesz vallomást Jurij C.

Szakértőket hallgattak meg a Hableány balesetének első tárgyalásán

Nem kívánt vallomást tenni a Hableány-tragédia kapcsán megvádolt ukrán férfi az ügy első tárgyalásán. Jurij C. több állítását vitatta a nautikai szakértő.

Továbbra sem tesz vallomást Jurij C.
Németh Leona bírónő október közepére tűzte ki a következő tárgyalás időpontját
Fotó: MH/Katona László

A járványhelyzet miatt tegnap került sor a dunai hajóbaleset első tárgyalására, amelynek időpontját eredetileg áprilisra tűzték ki. Ismert, 2019. május 29-én este a Margit híd két pillére között a Viking Sigyn szállodahajó nekiütközött a nála jóval kisebb Hableány sétahajónak, amely ennek következtében elsüllyedt, fedélzetén harminchárom dél-koreai turistával és két fős magyar legénységgel. Hét utast sikerült kimenteni, huszonheten elhunytak, egy koreai nő holttestét nem találták meg.

A Viking Sigyn ukrán hajós­kapitánya ellen vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyez­tetésének vétsége és segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt emeltek vádat. A vádirat szerint Jurij C. nem figyelt kellőképpen, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, ezért nem észlelte a Hableányt, nem tartotta meg a biztonságos távolságot, továbbá nem adta le az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést. Az ügyészség úgy véli, a vádlott nem tett eleget segítségnyújtási kötelezettségének sem.

Jurij C. a tegnapi tárgyaláson nem kívánt vallomást tenni. Ezt követően a bíróság ismertette a férfinak a nyomozás során, a balesetet követően tett vallomását. Ebben többek között azt állítja, a Hableány előzte jobbról a Viking Sigynt. Senki nem jelezte rádión, hogy előzni szeretné, a radar pedig nem mutatta a Hableányt, mert túl közel voltak egymáshoz. A fedélzeten tartózkodó turisták kiabálni kezdtek, majd az ütközésből mindössze egy lökést érzett. Elmondása szerint ezt követően leállította a motort és vészjelzést adott le, matrózai pedig leengedték a mentőcsónakokat és megkezdték a vízbe esettek mentését.

Jurij C. ebben a vallomásában úgy fogalmazott, a baleset bekövet­keztéért, úgy gondolja, felelős. (Ezt később módosította, mondván, nem tükrözi valós véleményét.) A vallomásban így folytatta: „Nem tudom, hogy mit kellett volna tennem azért, hogy ez a baleset ne következzen be. Nem én okoztam a balesetet, de nem tudom jól érezni magam, mivel emberek haltak meg. Én szabályosan, az előírásoknak megfelelően közlekedtem.” A tegnapi tárgyaláson újabb módosítással élt, hangsúlyozva, a baleset körülményeinek leírására vonatkozó vallomását nem saját tapasztalatból, hanem mások elmondása alapján mondta el.

Szabó Gyula szakértő szerint a nautikai adatok alapján a Viking Sigyn előzte balról a Hableányt. Hangsúlyozta, a Viking radarberendezése üzemelt, a képernyőn tisztán látható volt a sétahajó, a Vikingnek észlelnie kellett volna, hogy nem fogja tudni elkerülni a Hableányt. Hozzátette, a baleset elkerülhető lett volna még ötven méteres távolságnál is. A szakértő feltételezése szerint a Hableánynak is lett volna lehetősége elkerülni a balesetet, ha észlelte volna, hogy a Viking nem áll meg. A szakértő vitatta, hogy Jurij C. vészjelzést adott volna le, mondván, konkrét riasztás nem történt, a férfi csak részinformációkat tartalmazó közleményt jelentett be.

A szakértői vélemény megemlíti, hogy a Hableány a baleset napján nem volt alkalmas hajózásra, ugyanis az előírt két matróz helyett csak egy tartózkodott rajta. A védelem feltehetően erre épít majd a későbbiekben, míg az ügyészség várhatóan azzal érvel, ez nincs okozati összefüggésben a balesettel.

Kapcsolódó írásaink