Nagy Ervin

Vélemény és vita

Ceterum censeo: Karácsony Gergely alkalmatlan

A dugónak nincs színe, nincs párthovatartozása, politikai relevanciája annál inkább

A dugóban ott szenved a baloldali és a jobboldali, a szocialistát, a konzervatívot, a liberálist, de még a marxistát is – aki ma már drága elektromos autóval közlekedik – bosszantja, ami a főváros útjain van. Kár tagadni, egy nagyváros életében a közlekedés ugyanolyan súlyú politikai kérdés, mint bármilyen ideológiai vita. Ha pedig politikai kérdésről van szó, akkor a siker és a kudarc is politikai jellegű. És persze a felelősség sem megkerülhető.

Japánban lemond a közlekedési miniszter, ha késnek a vonatok – tartja az urbánus legenda. A valóság inkább az – talán Tokió kivételével, hogy egy-egy városvezetőnek nyilvánosan kell bocsánatot kérnie, ha közlekedési problémák alakulnak ki a rá bízott településen, majd azzal a lendülettel intézkedési tervet is be szokott mutatni.

Persze nem érdemes Japánhoz hasonlítani magunkat, már csak azért sem, mert sok más dologban jobbak vagyunk, de a lényeg nem is a legenda alapján szövődő tréfa, ami Karácsony Gergely esetében lecsapható magas labda, hanem az, hogy a közlekedés esetében a politikai felelősség lényeges kérdés.

A politikának számtalan aspektusa van. Léteznek értékviták, és vannak olyan események, amelyeket a mindennapi életben tapasztalunk. Előbbi világlátástól függ, utóbbi viszont független attól, hogy mit gondolunk a körülöttünk lévő világról. Ennek ellenére érint mindannyiunkat, befolyásolja az életünk fontos történéseit. Korlátoz vagy segít minket, támogat vagy árt, ad vagy elvesz és így tovább.

Az olyasfajta beköszönő valóságról van szó, amit nem tudunk teljes mértékben befolyásolni, mert nem mindig rajtunk áll vagy bukik. A választott közösségi vezetők, tehát azok, akikre rábízzuk ennek a valóságnak a formálását, viszont sokat tudnak tenni és persze ártani is. Egy város, ebben az esetben a főváros közlekedése pontosan ilyen kérdés, Karácsony Gergely pedig az az ember, akinek gondoskodnia kellene erről. Jól vagy rosszul, de minden tudásával, képességével és szorgalmával.

A főpolgármester esetében viszont nem látszik az akarat, de sokszor a képesség és a tudás sem. Mintha már nem is érdekelné, hogy mi történik, csak az izgatja, hogy mit lehet mondani vagy éppen hogyan lehet bemutatni a valóságot. Ez pedig nagyon kevés egy választott vezetőtől. Ezen a ponton kell elgondolkodnia annak, aki szavazatával is rábízta Budapest irányítását. Vajon tényleg megfelelő embert választott? Valóban alkalmas arra, hogy a rá bízott feladatát maradéktalanul, de legalábbis alázatos szorgalommal elvégezze?

Bármit mond is a városháza, a tapasztalat az, hogy Budapesten közlekedési válság alakult ki, ami sújtja a lakosságot, az agglomerációból érkezőket, és kárt okoz a szállítmányozó cégeknek, illetve a turizmusnak. Nem mellékesen a kialakuló dugók terhelik a környezetet és növelik a károsanyag-kibocsátást, azaz pontosan ellentétes irányba halad a város azzal, mint amit Karácsony Gergely ígért.

Ahogy ellentmond a főpolgármester által meghirdetett „zöld” programnak is. Bár aki végigkísérte a faültetési kampányát, az ma már látja a különbséget az ígéret és a valóság, az alázatos szorgalom és a mellébeszélés között. Ez lenne a zöld Budapest? Félbehagyott munka ez is, mint minden más Karácsony Gergely életében. Az egyetemi állás, az LMP megalapítása, a zuglói polgármesterség.

A nyár eleje óta tapasztalható dugók, valamint a szakmai szervezetek figyelmeztetése ellenére a főpolgármester nem tett érdemi lépéseket az elviselhetetlen állapotok felszámolásáért, így nem kellett titokzatos jövőbe látó képesség ahhoz, hogy megjósoljuk a krízis elmélyülését. Ezért jelenthetjük ki: a közlekedési válság kialakulásáért a miniszterelnökjelölti kampányával foglalkozó Karácsony Gergely a felelős.

De mit tesz azután a főpolgármester, hogy a mindennapi tapasztalatot már nem lehet letagadni? Telefonos kampányt indít, teleplakátozza a várost azzal, hogy le fogja győzni Orbán Viktort. De hát mit is várhatnánk? Az MSZP–Párbeszéd kormányfőjelölt-jelöltjévé előlépett Karácsony ma már csupán az őszi előválasztással foglalkozik, amelynek legnagyobb vesztese Budapest, ez pedig a város közlekedésén mutatkozik meg leginkább.

Ha a Lánchíd rekonstrukciója a politikai totojázás, akkor a Blaha Lujza téri felújítás a dugók jelképévé vált. Mindamellett mindkét esetben sokkal rosszabb konstrukcióval „sikerült” Karácsony Gergelynek új terveket gyártania. Drágább lett, mint amit Tarlós István előkészített, ez pedig – bármennyire is demagógnak tűnik – minden adófizetőt érint. És itt újra feltehetjük a kérdést: alkalmas embert választott Budapest főpolgármesternek?

A baloldalon most már minden a helyezkedésről szól. Ha nyernek, de ha vesztenek is, megy a harc a befutó helyekért. Színjáték az egész. Mozgósítási verseny, a protestszavazók megszólítása (és megszámlálása) folyik jelenleg a baloldalon. A kampány pedig sokba kerül. Nem csupán az ellenzéki pártoknak, hanem nekünk és jól láthatóan Budapestnek is. 

(A szerző a XXI. Század Intézet kutatója) 

Kapcsolódó írásaink

Kondor Katalin

Kondor Katalin

Sötét „futballdiplomácia”

ĀNos, akkor most essék szó a magyar futballhuliganizmusról, ha már nincs nemzetközi meccsünk, amelynek kapcsán ne szólaljanak meg fontos emberek, még miniszterelnökök is, hogy hazánkat leszólják

Galsai Dániel

Galsai Dániel

A kártékony

ĀFricska. Juszt László olyan, mint a gyomnövény: a baloldal hírhedt médiaszemélyisége örök túlélő, ott árt, ahol tud