Tech

A kínaiak ágyakkal, főzőlapokkal szerelik fel az elektromos autóikat

Az ázsiai szuperhatalom a fejlettebb technológiájával jóval kedvezőbb áron tud autókat értékesíteni riválisainál

A Teslán kívül minden nyugati gyártó rémülten nézi azt, hogy Kína miként előz le mindenkit egy jól megírt és hibátlanul adaptálható forgatókönyvet követve. És úgy tűnik, a távol-keleti ország továbbra is törekszik címének megtartására – írta meg a mandiner.hu.

A kínaiak ágyakkal, főzőlapokkal szerelik fel az elektromos autóikat
Egy Xpeng G9 elektromos SUV
Fotó: Anadolu via AFP/STRINGER

Amíg a nyugati gyártók többsége arra koncentrál, hogy hozza a minimumot, vagyis, hogy lehessen vezetni az autót, addig az Xpeng G9-es 263 900 jüan (36 700 dollár) indulóárú SUV-ja egy gombnyomással olyan ágyat varázsol, amelyen kényelmesen elfér akár két ember. Az aktiválás során az ülések teljesen vízszintes pozícióba kerülnek, majd azokra egy matracot terít, és még fel is fújja azt. A vállalat ezzel a járművel elsősorban a kempingezőket célozza, azonban azok számára is alkalmas lehet, akik csak egy kis sziesztára használnák a munkaórák közötti ebédszünetben.

Az elektromos járművek jóval csendesebbek, és finomabban gyorsulnak egy belső égésű motorral hajtott autóhoz képest. A hátránya azonban, hogy maga az utazás, és különösen a fékezés szokatlan érzete rosszullétet is okozhat. A Hangcsou székhelyű Geely Automobile Holdings azt állítja, hogy megoldotta ezt a problémát a Galaxy E8 elektromos szedánban, amely 1,25 hertzes – az emberi szívveréssel megegyező – rezgésszámot bocsát ki, amikor az autó hullámos terepen halad. Emellett a január 5-én forgalomba helyezett, 24 450 dolláros indulóárért megvásárolható kocsit olyan fékrendszerrel szerelték fel, amely minimalizálja azt a furcsa rángatózást, amelyet gyakran észlelhetünk, amikor először vezetünk elektromos autót.

A Li Auto L sorozata az egyik legnépszerűbb SUV-széria lett Kínában, tágas belső terekkel, hosszú hatótávval és az ülésekbe épített masszírozókkal. A vállalat eladásai nőttek, ezzel pedig a riválisokat is megihlette: a 2021-ben alapított Rox Motor Tech startup első sorozatgyártott EV-modellje, a Polestones 01 hátuljába kempingszerű konyhát szereltek indukciós főzővel és vízadagolóval.

A világ legnagyobb EV-gyártója, a kínai BYD is igyekszik csábítóbbá tenni a prémiumkategóriás, 153 ezer dolláros Yangwang U8-at a techrajongók számára.

A DJI drónóriással kötött partnerséggel együtt egy igen futurisztikus szimbiózis született: az autó tetejére egy drónállomást tettek, ahonnan a kis gép felszállhat, majd vissza is talál a helyére. Az eszközt a kocsiban lévő kijelzőn lehet irányítani, és a töltése sem okoz gondot. Követi az autó útvonalát, és nagy felbontású képeket, illetve videókat készít, amelyek valós időben jelennek meg a gépjárműbe szerelt kijelzőn.

Nem új keletű, hogy az autógyártók különböző játékokkal bővítik a kijelzők funkcióit. A Tesla például a Steam videójáték-platformot illesztette a rendszerébe két évvel ezelőtt, a Li Autóban pedig a Nintendo Switchet tudják csatlakoztatni a kijelzőhöz. A BYD viszont még tovább ment. Újratervezett kormánykereke levehető, így a sofőrök az autó pedáljaival együtt használhatják azt videójátékozásra a kocsi kijelzőjén. Bár a technológia népszerűnek bizonyult, aggodalmakra is okot adott, hiszen megeshet, hogy elvonja a vezető figyelmét. A kínai EV-gyártók korlátozásokat vezettek be. Például csak akkor érhetők el a játékok, ha az autó kikapcsolt motorral áll.

A Geely kínai autóipari vállalat és EV-márkája, a Zeekr szabadalmat jelentett be egy járműre szerelt horgászrendszerre, amely zsinórt és horgot tartalmaz. A gépjármű helymeghatározó szenzorai információt adnak a vezetőnek a közeli vizek mélységéről és áramlási sebességéről, valamint segítik a legjobb horgászhely megtalálását. A készülék emellett a vízpartról lehetővé teszi a pontosabb dobást, és amikor a hal ráharap a csalira, a jármű behúzza azt. Ezek alapján egyértelmű, hogy az autógyártók az innovációra helyezik a hangsúlyt a bizonytalan fogyasztói keresleti kilátások ellenére.

Bill Russo, a sanghaji székhelyű Automobility tanácsadó cég alapítója és vezérigazgatója szerint úgy tűnik, az „EV-korszakban Kína megpróbálja újraértelmezni a prémiumot”.

Kapcsolódó írásaink