Tech
A spanyol rendőrség készen áll a megadrónok bevetésére

„Ha egy olyan katasztrófában, mint amilyen a La Palma vulkánnál történt, embereket kell a láva által elszigetelt területről kimenteni, ezeket a drónokat a helyszínre lehet irányítani, anélkül, hogy a pilóták életét kockáztatnánk” – hozott egy példát a még tesztelés alatt álló gépek sokoldalúságára Ángel Manuel Siles, a projekt főfelügyelője.
A robotrepülőgépet kis magasságban való repülésre tervezték, és szállítófeladatokat is ellát majd a rendőrség számára. Siles hangsúlyozta: a az EHang 216 könnyen alakítható, különböző érzékelőkkel szerelhető fel, így az egyszerű videózástól a terepelemzésen át a robbanóanyagok, mérgező gázok vagy egyéb káros anyagok észlelésére egyaránt alkalmas. „Nagyobb platformról lévén szó, több dolgot hordozhat, mint egy normál drón” – magyarázta a spanyol napilapnak.
Az óránként akár 130 kilométeres sebességet is elérő repülőgép irányítása a „kistestvéreihez” hasonlóan teljes egészében a földről, a felszállás helyszínére szállított számítógép segítségével történik. Belülről nem lehet repülési műveleteket végrehajtani: nincsenek benne gombok vagy billentyűzetek.
Az Állami Repülésbiztonsági Ügynökség (AESA), amely Spanyolországban minden repülőgépre külön engedélyt ad ki, még nem engedélyezte az efféle járművek üzemeltetését. Lényegében az uniós szabályozási környezet kialakítására vár. Azzal kapcsolatban, hogy egy év vagy egy évtized kell hozzá, hogy az EHang 216 végre élesben is repülhessen, Siles nem akart találgatásokba bocsátkozni, csupán annyit mondott: reméli, hogy „nem fog olyan sokáig tartani”. A főfelügyelő hangsúlyozta: technológiai szempontból a megadrónok életképesek, csak az engedélyeztetésre várnak, illetve a szükséges infrastruktúra biztosítását kell megoldani.
Az Országos Rendőrség egyébként semmit nem bízott a véletlenre, már rendelkezik képzett személyzettel a robotrepülőkhöz. Siles elárulta, hogy négy rendőrt képeztek ki az EHang 216-osok vezetésére. Ők a gépekkel – Európában egyedülállóan – eddig az AESA által korábban engedélyezett biztonságos helyeken, például az ávilai Országos Rendőriskolában végeztek próbarepüléseket. A csapat készen áll az éles bevetésre, csak a felszállási engedélyre várnak – szögezte le a főfelügyelő.