Montázs

Kilenc Oscar-díjas vörös szőnyeges ruha, amit egykor kigúnyoltak

Ma már ikonikus

Babstól Björkig, azok a merész megjelenések, amelyeket egykor az Oscar-gálán kigúnyoltak, de most ünnepelnek és menőnek tartják. Az Oscar-gála nemcsak a filmek legnagyobb estélye az évben, hanem a divaté is – írja a cikkében a BBC.

Kilenc Oscar-díjas vörös szőnyeges ruha, amit egykor kigúnyoltak
Billy Porter a 2019-es Oscar-gálán
Fotó: Frazer Harrison / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

Amikor Kristen Stewart a tavalyi Oscar-gálán megjelent egyedi Chanel melegnadrágban, egy rövid szmokingkabátban és egy áttetsző fehér ingben, amelyet a derekáig kigomboltak, sokan ikonikus divatpillanatként értékelték. Itt volt Hollywood egyik legkülönlegesebb fiatal színésznője, aki a vörös szőnyeget használta egyéniségének kifejezésére. „Ez volt az egyetlen lehetőség, hogy én legyek” – mondta a választásáról. Ugyanígy Timothée Chalamet flitteres Louis Vuitton kabátjával – a női ruhakollekció egy darabjával. A fiatal Hollywood megmutatta, hogy amikor a vörös szőnyegről van szó, nincsenek szabályok – de ez nem mindig volt így.

Az Oscar-gála nemcsak a filmek legnagyobb estélye az évben, hanem a divaté is. Ahogy Dijanna Mulhearn, a Red Carpet Oscar-díj új könyv szerzője a BBC Culture-nek mondja: „Egy sikeres vörös szőnyeges pillanat egy színészt szupersztár státuszba juttathat, egy divatmárkát a kívánt révbe juttathat, jövedelmező kereskedelmi szerződéseket eredményezhet, és biztosíthatja a következő főszerepet.”

Ezek az öltözékek megváltoztattak valamit, és megkérdőjelezték a szigorú öltözködési szabályokat – de ahogy folytatjuk, rájövünk, ez nem olyan megdöbbentő.

Mindenki szeretne hatni a vörös szőnyegen– de az évek során bizonyos ruhák sokkal nagyobb feltűnést keltettek, mint mások, Björk felejthetetlen hattyúruhájától Gwyneth rosszindulatú goth-punk pillanatán át Billy Porter drámai szmokingruhájáig. Egyes hírességek számára az emberek figyelmének felkeltése volt a lényeg – míg mások nem sejtették, hogy ruháik ekkora felháborodást váltanak ki. Bármilyen ellentmondásosak is voltak akkoriban ezek a ruhák, kétségtelen, hogy a határokat feszegető külsőkre emlékszünk leginkább, még akkor is, ha ma néha nehéz belátni, mi volt a felhajtás.

„[Ezek a ruhák] megváltoztattak valamit, és megkérdőjelezték a szigorú női és férfi öltözködési szabályokat” – mondja Caroline Stevenson, a London College of Fashion, UAL divattudományi és kulturális és történelmi tanulmányok programigazgatója. „De rájövünk, ahogy haladunk tovább, ez nem annyira megdöbbentő. Valami megváltoztatja a lécet, aztán megszokjuk, és továbblépünk.” Itt emlékezünk meg kilenc alakváltó Oscar-divatpillanatról.

1. Julie Christie, 1967

Mire megérkezett az 1967-es Oscar-gálára, Julie Christie már a lázadó vörös öltözködéséről volt híres. Az előző évben, amikor elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat a Drága című filmben nyújtott alakításáért, házi készítésű, aranyszínű lamé kombinéban jelent meg, így ő volt az első nő, aki nadrágot viselve fogadta el az Oscar-díjat. Ám a következő évi pöttyös miniruha volt az, ami igazán nagy feltűnést keltett.

Miután az 1950-es években elkezdték sugározni a show-t, az Akadémia kinevezte Edith Head jelmeztervezőt, hogy a díjátadón divattanácsadóként szolgáljon. Abban az időben a miniszoknyát bizonyosan nem tartották megfelelő ruházatnak egy díjátadó ünnepségen – legkevésbé az utcai változatában.

„De Julie Christie-nek sikerült elsuhannia Edith Head mellett a napfényes mosolyával, és Edith fel sem nézett, amíg meg nem hallotta a közönség zihálását” – mondja Mulhearn. Ez egy sarkalatos pillanat volt az Oscar-divatban, amikor a divatprotokoll kezdte átadni helyét a véleménynyilvánítás szabadságának. Abban az évben a Time magazin azt mondta, hogy Christie viselete „valódibb hatással volt a divatra, mint a tíz legjobban öltözött nő összes ruhája együttvéve”.

„Julie Christie megszegte a szabályokat” – mondja Mulhearn. – Neki köszönhetően kinyíltak a zsilipek.

2. Barbra Streisand, 1969

A 26 éves Barbra Streisand az első legjobb színésznőnek járó Oscar-díjért a Funny Girl című filmért két ruhalehetőség között mérlegelt; klasszikus és konzervatív Dior ruha, vagy Arnold Scaasi flitteres, csengős nadrágkosztüm. „Azt hiszem, valaki azt mondta neki: nos, ha felveszed [a nadrágkosztümöt], akkor tényleg nyilatkozni fogsz. Szóval elment a partipizsamában, és nem vette észre, hogy a lámpák alatt teljesen átlátszó volt” – mondja Mulhearn. „Ahogy felmászott a lépcsőre, a fenekét mindenki láthatta, és az egyetlen ember, aki ezt nem tudja, az ő.”

Abban az évben a legjobb színésznő díjazottja történelmi kötelék volt közte és Katharine Hepburn között, de csak Streisand volt jelen, hogy átvegye a díját – és az öltözéke azt jelentette, hogy másnap ő uralta a címlapokat. „Ez egy újabb példa volt arra, hogy a fiatalok kilépnek a normákból, és elszakadtak a béklyóitól, amit egy idősebb generáció diktált nekik, mondván: szabadok és függetlenek vagyunk, és mi magunk hozzuk meg a döntéseinket” – mondja Mulhearn.

3. Cher, 1986

Chernek bizonyítania kellett az 1986-os Oscar-gálán. A Maszk című filmben nyújtott színészi jelölésért – annak ellenére, hogy a Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte a legjobb színésznő díjat – elhatározta, hogy senki sem fogja figyelmen kívül hagyni őt ezen az estén. Arra utasította barátját és régi munkatársát, a tervezőt, Bob Mackie-t, hogy vaduljon meg – és ő minden bizonnyal követte az utasítást. A fekete kristályokkal kirakott karkötőből, egy veszélyesen rövid szoknyából és egy kasmír kendőből álló megjelenést egy hatalmas tollfejdísz tette teljessé – és uralta –. „Azt mondtam, hogy szeretnék egy Mohaw-kot, és olyasmit szeretnék csinálni, ami valójában nem indiai, de azt akarom, hogy olyan túlzásba kerüljön, hogy a jövő héten legyen” – mondta Cher a Vogue-nak 2020-ban.

„Azt mondta Mackie-nek, őrüljünk meg. Tedd felháborítóvá – mondja Mulhearn. – Bob Mackie azt mondta nekem, hogy miközben vázlatot rajzolt vele, azt mondta neki: ez túl sok. Ő pedig azt mondta: nem, ez nem elég. Le akarom robbantani őket. Nem fognak elfelejteni engem. Nem fognak, és két évvel később megkapta a legjobb színésznő díjat a Moonstruck című filmért.” És persze egy másik jelenetlopó Bob Mackie-kreációt is viselt erre az alkalomra.

4. Gwyneth Paltrow, 2002

„Mindenki nagyon gyűlölte ezt a [ruhát]…” – mondta Gwyneth Paltrow 2021-ben, felidézve a 2002-es Oscar-díjas megjelenését. Suzy Menkes, az International Herald Tribune munkatársa szerint Paltrow úgy nézett ki, mintha „látogatni ment volna a személyi edzőjéhez”.

Mulhearn szerint a kritika igazságtalan volt. „Valójában azt gondoltam, hogy ez egy jó választás – mondja. – Azt hiszem, az egyik ok, amiért az emberek ilyen rosszul reagáltak, az volt, hogy amikor néhány évvel korábban elnyerte a legjobb színésznő díját, olyan csinosnak tűnt, majdnem úgy nézett ki, mint egy hercegnő. Aztán hirtelen teljesen másképp néz ki, és ezt borzongató látni.”

Caroline Stevenson egyetért azzal, hogy Paltrow-t azért pécézték ki, mert valami mást mert kipróbálni. „Szerintem nagyon szép megjelenés, de teljesen megértem, miért gyalázták” – mondja. Paltrow azóta azt mondta, sajnálja, hogy nem hordott melltartót. „De szerintem inkább a haja, a sminkje és az ékszerei súlyossága miatt kritizálták, ami félig gótikusnak tűnt – mondja Stevenson. – Csak nem hiszem, hogy az emberek készen álltak arra, hogy valami szinte határon túli szubkultúrát lássanak az Oscar-gálán a vörös szőnyegen. Ez csak azt mutatja be, hogy milyen merev az öltözködési kód az Oscar körül, és hogy bármi, ami ettől kicsit is eltér, valamiért nagyon sokkoló a sajtó vagy a nyilvánosság számára.”

5. Björk, 2001

Kérjen meg bárkit, hogy nevezzen meg egy emlékezetes Oscar-pillanatot a vörös szőnyegen, és valószínűleg megemlíti Björk 2001-es megjelenését , amikor egy hattyúra emlékeztető ruhában jelent meg, narancssárga csőrrel a mellkasán. Kiegészítői a tojások nyomai voltak, amelyeket menet közben maga mögé rakott „Talán az egyik legostobább dolog, amit valaha láttam” – mondta Steven Cojocaru, a tévés divatszakértő. De a fehér tüllruhát – Marjan Pejosk macedón tervezőtől – ma már a divattörténet ikonikus részének tekintik, a MoMA és a Met kiállításain szerepel, sőt Valentino couture ruhát is inspirált.

Björk – akit az I’ve Seen It All című dalért jelöltek a legjobb eredeti dalra a Dancer in the Darkból – azt mondta, hogy szerinte ez lesz az első és az utolsó alkalom az Oscar-gálán, és szeretne nyilatkozni a termékenységéről.

6. Nicole Kidman, 1997

Első pillantásra nem tűnik túlságosan ellentmondásosnak Nicole Kidman 1997-es Christian Dior ruhája, amely John Galliano szatén Chartreuse színű Couture alkotása, őt nemrégiben nevezték ki a tervezőház kreatív igazgatójának. De mérföldkőnek számító pillanatot jelentett az Oscar-díj vörös szőnyegén. „A ruha pompás volt, de polarizáló színű, és Nicole Kidman szerencsétlenségére ez volt az az időszak, amikor Joan Riversnek köszönhetően a vörös szőnyeg kritikusa valóban felemelkedett” – mondja Mulhearn. Rivers, aki a kilencvenes évek közepe óta vezette az E! díjátadó műsorát nevezte „a legrondább ruhának, amit valaha láttam”.

Nem állt meg itt. „Szó szerint a torkára tette az ujját a tévében, ami már önmagában is felháborító volt, de az is megrémítette a vörös szőnyegen lévő színésznőket, hogy elkezdték megkérdőjelezni saját ízlésüket és kételkedni a döntéseikben.”

Senki sem akart Rivers következő célpontja lenni, így a sztárok egyre inkább személyes stylistokra támaszkodtak az öltözködésben. „Valójában ekkor került előtérbe a vörös szőnyeg kommercializálása – mondja Mulhearn. – Aztán néhány kivételtől eltekintve a csinos ruhák unalmas parádéja lett, amit 2002 és 2010 között láthattunk.”

7. Celine Dion, 1999

Celine Dion 1999-es Oscar-díjas megjelenése szempontjából nem maga a ruha – egy fehér szatén John Galliano a Christian Dior szmokingöltönyéhez – volt szokatlan. Így viselte; a kabát háttal előre. „Azt hittem, mesésen néz ki – mondta Mulhearn. – Hány fehér öltönyt láttunk a vörös szőnyegen, Diana Rosstól és Diane Keatontól a hetvenes évektől Angelina Jolie-ig? Millió volt belőlük. Azt hiszem, csak másképp akarta viselni.”

De abban az évben, amikor a legtöbb résztvevő a biztonságra játszott, a vörös szőnyeges kritikusok lecsaptak rá. „Az emberek viccesnek tartották – mondja Mulhearn. – Nem hiszem, hogy megérdemelte volna. Szenzációs öltönynek tartottam.”

Úgy tűnik, a divatvilág lassan felfogta, mert az énekesnő az elmúlt években a divatikonná vált, éppen avantgárd döntése miatt. „Tudjuk, hogy Celine Dion furcsa divatválasztásokat hoz, és ezért szeretjük őt – mondja Mulhearn. – Ő a zeneiparból jött. Ezek az emberek többet kockáztatnak, mint mások.”

8. Pharrell Williams, 2014

A legtöbb férfihoz hasonlóan a 2014-es Oscar-gálán, a Despicable Me 2 Happy című daláért jelölt Pharrell Williams is fekete szmokingban jelent meg – nadrág helyett csak egy rövidnadrágot viselt. A „ bermuda szmokingnak ” nevezett Lanvin-ruhája még figyelemreméltóbb volt, mivel nem viselt zoknit.

Joan Riversnek ismét volt mondanivalója: „Úgy tűnik, a Nyalóka céhet képviselte az Óz varázslója előtti tisztelgésben.” A New York Times „kétes divatirányzatnak” nevezte , megkérdőjelezve, hogy a rövidnadrágnak van-e helye olyan hivatalos eseményeken, mint például az Oscar-gála.

Williamst ez nem tántorította el – a 2019-es Oscar-gálán ismét blézert és rövidnadrágot viselt, ezúttal egy terepszínű Chanel kombót. Ekkor már az emberek másfele nézni sem bírtak, miközben más férfi sztárok, mint Timothée Chalamet és Jared Leto még tovább fokozták a nyomást a vörös szőnyegen. „Valóban úgy érzem, hogy ez az egyén kora, és hajlunk arra, hogy elfogadjuk az önkifejezést, bármi legyen is az – mondja Mulhearn. – És szeretem, hogy a férfiak éppúgy elfogadják ezt, mint a nők.”

9. Billy Porter, 2019

Az elmúlt néhány évben egy új úttörő jelent meg a vörös szőnyegen: Billy Porter. 2019-ben a színész és énekes Christian Siriano szmokingruhát viselt, amely klasszikus fekete bársonydzsekit, csokornyakkendőt és fehér inget kombinált egy teljes szoknyás pánt nélküli ruhával.

Porter azt mondta, hogy célja az volt, hogy „sétáló politikai művészet” legyen , és megkérdőjelezze a férfiassággal kapcsolatos elvárásokat. Ha a nők hordhatnak nadrágot, miért volt olyan nagy baj, ha ő női ruhát viselt? „Nem vagyok drag queen, hanem egy ruhás férfi – mondta. – Az emberek nagyon kényelmetlenül fogják nézni a fekete fenekemet egy báli ruhában, de ez nem más, csak az enyém.”

„Egyszerűen zseniális volt – mondja Caroline Stevenson. – Úgy gondolom, hogy ez egy olyan személyes kijelentésmód a szigorú öltözködési kódon belül, amely valóban tükrözi a társadalomban zajló eseményeket, de egyben az ő személyiségét is. És ezt olyan magabiztosan tette. Megmutatta, hogy a férfi öltözködési szabályokkal éppúgy el lehet játszani, mint a nőkkel.”

Kapcsolódó írásaink