Kultúra
Halál és kijózanodás a Paradicsomban + VIDEÓ
Tudjuk-e, mi az életünk legjobb forgatókönyve?

Mike White író-rendező válaszai sokkal messzebbre mutatnak, mint amire számíthattunk az első két évad megtekintése után.
Az alapkoncepció megmaradt. A második évadból visszatérő Bellinda (Natasha Rothwell) fia, Zion ( Nicholas Guvernay) vezetett meditálását lövések szakítják félbe, de nem tudjuk, ki halt meg, és azt sem, kilövöldözött.
Egy hetet ugrunk vissza az időben, hogy az ezúttal nyolc részes évad fináléjához közeledve majd kiderüljön, mi történt, és elgondolkodhassunk, hogy is van ez, és miféle életeknek lesz a vége a halál ebben a földi paradicsomban.
Hajó hozza az új nyaralókat: a három nagy gyerekes Ratliff családotJason Isaacs, Parker Posey, Patrick Schwarzenegger, Sára Katalin Hook, Sam Nivola)három negyvenes amerikai barátnőt ( Leslie Bibb, Gracie Coon,Michelle Monaghan), Bellindát, aki az előző évadban Tanya, a gazdag örökösnő bizalmasa volt, meg Ricket( Walton Goggins) és Chelsea-t, ( Aimee Lou Wood) ezt a nem is kicsit fura párost.
Mindenki másért jött Thaiföldre. Ratliffék azért, mert a nagylányuk, Piper (Sára Katalin Hook) vallástörténetből írja a szakdolgozatát, és interjút akar készíteni egy helyi buddhista szerzetessel. Legalábbis így tudja a család.
Az amerikai barátnők gyerekkoruk óta jóban vannak, és bár külön városokban élnek, összetartanak. Eljöttek, hogy együtt legyenek, akkor is, ha a környezetükben ezt nem mindenki érti meg.
Bellinda, a masszőr tanulni jött, tapasztalatot szerezni a wellness szakmában.
Rick meg azért jött, mert úgy tudta, itt él a szállodában az apja gyilkosa.
De a thaiföldi édenkert nem az a hely, ahonnan az emberek úgy mennek el, ahogy jöttek. Pontosabban olyanok is lesznek, de tőlük ez szép teljesítmény.
A Ratliff családban az apa, Timothy (Jason Isaacs) nagyon sikeres ingatlanbefektető, de egy nem éppen törvényes ügylet miatt hívogatni kezdik a mobilján, ő pedig meg akarja oldani a helyzetet, de nem megy. Már tudja, hogy mire hazaérnek, nem marad semmijük…
Az amerikai barátnők kibeszélik egymást, gyanús alakokkal keverednek liezonba, féltékenykednek egymásra, mérhetetlenül sokat isznak, de vajon ennyi is elég az édenkerti halálhoz?És vajon min fognak végleg összeveszni, csak nem azon, hogy ki kire szavaz az amerikai elnökválasztáson?
Bellinda hiába utazott el egy másik földrészre, messzire onnan, ahol meghalt Tanya, az ő dúsgazdag barátnője, olyan ismerősbe botlik, akit a legkevésbé szeretne látni.
Rick, az ezzel-azzal foglalkozó, nem túl tisztességes, de annál gazdagabb kiégett öregedő férfi meg pont fordítva van: mégsem lakik a szállodában az idős ember, ( Scott Glenn) akit halálra keres, sokkal többet kell tennie, hogy becserkéssze.
Mike White azt kérdezi a hőseitől, mit akarnak kezdeni az életükkel, milyen céljuk van? Tudják-e, hogy mi a legtöbb, amit a jelenlegi helyzetükből ki tudnak hozni? Ezt belülről érezni kellene, ha lenne kapcsolatuk a saját lelkükkel. De miközben gyötrődnek, a kezeléseket, masszázsokat, meditációkat sorra visszautasítják.
Ricknek talán az lenne a legjobb, ha meg tudna maradni annál, amit az anyja mondott neki a halála előtt, vagyis, hogy az apja jó ember volt. De az emberek nagyobbik része nem ilyen, hanem űzik-hajtják az igazságot, főleg ha nincsen más témájuk az életben.
A domináns és akaratos figurák mellett vannak olyanok is, akik folyton másokat követnek, aki k mindig egyfajta szimbiózishoz keresnek valakit, Loch ( sam Nivola) is ilyen, a Ratliff család kisebbik fia, és Chelsea is, aki valaha jógaoktató volt, most meg bort vedel, ha ez kell ahhoz, hogy Rick vele tartson. De vajon ez a fajta alkalmazkodás, túlzott azonosulás vezethet-e halálhoz? Aki úgy érzi, hogy még nem nőtt fel, talál-e olyan felnőttet, akit hiteles, és akit bátran követhet, nem viszi be az erdőbe?
A sokféle sorsszőttes bemutatása közben elhangzik a filmben az is, hogy ne akarjuk megoldani az életproblémánkat, mert nem fog menni. Legyünk hálásak azért, amink van, vállaljunk felelősséget a tetteinkért, és akkor majd jobb lesz, mert elindul bennünk valami. ( Ez főleg Rickre és Timothyra vonatkozna, meg persze Chelsea-re, aki meg akarja menteni Ricket,de minden hiába.)
A filmben akad olyan szereplő, akinek így talán sikerül kikeverednie az illúzók, elvárások, csalódások birodalmából, de olyan is lesz, akin nem segít semmi, főleg a kioktatás nem. Az elhagyatottság, a lelki nyomor, a hazugságok és az ezekből fakadó harag olyan veszélyes elegyet alkotnak, ami miatt az ember időzített bombává válik, és akár a múlt század diktatúráinak gyökerei is eszünkben juthatnak erről.
Mike White-ot nem csak a gazdag fizetővendégeik és alkalmi vagy kevésbé alkalmi ismerősei érdeklik, megmutatja azt is, mi zajlik az alkalmazottak közt. Mook és Gaitok a wellness hotel udvarán kezdenek beszélgetni, és lassan szerelem szövődik köztük.
Bellinda és egy másik masszőr, Pomchai (Dom Hetrakul) is közel kerülnek egymáshoz.
Mike White gyakran mérgezőnek és szívteleneknek mutatja a nőket. Döbbenetes például, amikor Victoria Ratcliff (Parker Posey) előadást tart Pipernek, a lányának arról, hogy miért kell gazdagnak lenni, gazdagon házasodni, és pumpolni a férfiakat. ( Közben a férje, Timothy szigorúan csak nézőknek és saját magának elmondja, hogy már roskadozik az elvárások súlya alatt. )
Tanúi vagyunk annak is, amikor a szelídnek látszó és nagyon szép Mook (Lalisa Manobal) bujtogatja a szerelmes Gaitokot Taime Thepthimthong), hogy álljon be biztonsági őrnek a szálloda egyik gazdag tulajdonosához, ami azt jelenti, hogy a fiúnak késznek kell lennie arra, hogy akár embert öljön, és bár minden sejtje tiltakozik ez ellen, mégis meg is teszi a Mookkal közös jövő reményében.
A Fehér lótusz harmadik évada egységesebb lett, mint az előző kettő volt, de nem nélkülözi a sajátos, viccesen merész erotikát és a görbe tükröt mutató humort. A nyolc rész pont elég arra, hogy szép íve legyen a történetnek, és még ne unjuk el a hatodik rész végéig, hogy „nem történik semmi”, ami valójában nem igaz.
A sorozat a gyönyörű tájak és enteriőrök mellett az erős színészi játékra is épít, és meglepően érett alakításokat látunk olyan fiatal színészektől, mint például a szerelmi élete elején járó Saxon Ratliff karaktere, akit Patrick Schwarzenegger alakít, vagy Loch, a kisebbik fiú szerepében Sam Nivola.
Jason Isaacs Ratliff-papája is nagyon jól sikerült karakter, és egyben egy nagyon jó, drámai szerep is. Aimee Lou Wood alakításában a naív spirituális lány, Chelsea alakja is izgalmas és emlékezetes.
A harmadik évadnak is úgy lett vége, hogy pontosan tudjuk, milyen szálak nincsenek elvarrva. Jöhet a következő, de vajon sikerül-e z eddigieket is túlszárnyaló történetekkel és gondolatokkal megtölteni egy újabb évadot?
A Fehér Lótusz – The White Lotus – 2025
Amerikai dráma és szatirikus vígjáték
10/10