Kultúra

Ki tud jól biciklizni?

Interjú Soós Gáborral, a Bikeride Sportegyesület elnökével

Szombaton kezdődik, és augusztus 27-ig tart a Városligetben a Liget Budapest Projekt keretében megvalósuló KRESZ-suli program, amelyben az ország minden részéből érkező kerékpáros gyerekek elsajátíthatják a KRESZ-alapjait, és két foglalkozás után Liget Jogsi birtokosai lehetnek. Soós Gáborral, a Bikeride Sportegyesület elnökével a foglalkozásokról és arról beszélgettünk, mi mindenre kell figyelnie a kerékpárosnak a kerékpárúton, valamint egy készülő, a versenyzőket érintő törvénytervezetről.

Ki tud jól biciklizni?
Soós Gábor, a Bikeride Szövetség elnöke munka közben
Fotó: Bikeride Szövetség/Liget Budapest

- Már tavaly is nagyon sikeres volt a Városligetben a KRESZ-suli. Mi történik ezeken a foglalkozásokon?

- Szombatonként két korosztályi programban zajlanak a foglalkozások. Igyekszünk az 5-7 éves, illetve a 8-10 éves korosztály tudásához igazítani az információk mennyiségét. A KRESZ-suliban a városligeti pályán relatív alacsony kockázattal lehet elsajátítani a KRESZ alapjait. (A kockázatot nyilván a többi közlekedő okozza, akik adott esetben nem tartják a menetirányt, nem adják meg az elsőbbséget.)

45 percig tart egy-egy foglalkozás. Három körre szoktuk felosztani. A három kört az oktatók és a gyerekek együtt teszik meg. Az első kört gyalog járják le. A lehetséges közlekedési helyzetet, a KRESZ-táblákat az életkori sajátságaiknak megfelelően átbeszélik. Az adott körön van pár percnyi szabad biciklizés, ahol a gyerekek a megismert szabályok szerint mehetnek, és az oktatók figyelik, javítják az esetleges hibákat.

Majd tovább mennek a következő körre, hogy más közlekedési helyzeteket ismerjenek meg. Hátul van egy kiugró részekkel tarkított pálya, az az utolsó kör. Az oktatók látják, hogy kinek milyen kerékpárkezelése, kire mennyire kell figyelni a munkahullámon, és akkor ezzel fejeződik be a foglalkozás.

KRESZ-suli a Városligetben
KRESZ-suli a Városligetben
Fotó: LIGET Budapest/ Mohai Balázs

- Még az is előfordulhat, hogy ha itt valaki nagyon ügyes, versenyző lehet belőle?

- Az FTC Kerékpár Szakosztályának vezetője vagyok, illetve az oktatóink egy része szintén az FTC Kerékpár Szakosztályának az edzője. Ha valaki érdeklődik a kerékpározás, mint sport iránt, meg tudjuk adni a lehetőséget, hogy bontogathassa a szárnyait.

- De az alapvető cél a KRESZ megismertetése a gyerekekkel?

- A kerékpár meg a kerékpározás egyrészt versenysport, Közlekedési eszköz, ha nagyobb perspektívában nézzük, rekreációs eszköz is. A kerékpározásnak, mint kerékpárkezelési tudásnak az elsajátítása azért fontos, mert ha tekerni tud, de nem tud jól biciklizni, akkor szélsőséges esetben, főleg az kezdőknél, azt nézi, ahogy a lábával teker, ebben az esetben nem tud a külvilágra figyelni. Milyen KRESZ-tábla volt, jön-e egy gyalogos, berohan-e egy kutya, van-e kátyú az úton, kanyarodik-e egy autós. Azt kell elérni, hogy a kerékpáros mindezekre figyelni tudjon. Ezért nagyon fontos, hogy a kerékpározást készségszinten mindenki el tudja sajátítani, aki részt vesz a közlekedésben.

A csapatunkban egyébként vannak hatéves sportolók, akik a kerékpározást versenyszerűen űzik. Nagyon sok időt töltenek nyeregben más gyermekekhez képest.

- Hogyan tanítják az egyesületben kerékpározni a gyerekeket?

- Szeretnék egy tévhitet eloszlatni: nem gyorsan kell menni először, hanem lassan, mert az egyensúlyozás az egyik kulcs ebben a dologban. A szlalomozás lassú tempóval, a helyben állás úgy, hogy közben a két láb a pedálon van. Ezt tanítjuk meg nekik, ezért ők sokkal jobban ülik a biciklit, és nem magukra figyelnek kerékpározás közben, hanem képesek a figyelmük szinte száz százalékát a külvilágra fordítani. Nagyon fontos, hogy az is, aki nem versenyez, minél jobban tudja a biciklit kezelni, mert annál biztonságosabban fog tudni közlekedni.

Soós Gábor, a Bikeride Szövetség elnöke
Soós Gábor, a Bikeride Szövetség elnöke
Fotó: Bikeride Szövetség/Liget Budapest

- Mik a további tudnivalók?

- A kerékpárkezeléssel a KRESZ-suliban viszonylag keveset tudunk foglalkozni, ezeknek a foglalkozásoknak a témája a szabályismeret, és nem fogjuk szlalomoztatni a gyerekeket. Ott hátul van egy pálya, ahol betonból vannak kiöntve akadályok. Itt a folyamatos testsúlyáthelyezést lehet gyakorolni. Ez nem egy komoly kihívást jelentő pálya, de azt mondom, hogy a fékezés gyakorlására jó. Ha azt látjuk, hogy valakinek a fékezéssel van problémája, vagy a kontrafékes bicikliről átül a kézifékes biciklire, akkor igyekszünk neki tanácsokat adni, hogy mire figyeljen.

- Az utóbbi években rengeteg kerékpárút épült Magyarországon, ami nagyon jó dolo, de van olyan település, ahol a hihetetlen sebességgel száguldó kerékpárok egy méterre haladnak el a játszótéri homokozótól és a hintáktól. A kutyákat is arrafelé szokták sétáltatni, és sajnos sok konfliktus van ebből. Vannak olyan kerékpárosok, akik ezt a kényszerű helyzetet nem nagyon akarják figyelembe venni. Ön mit gondol erről?

- Van, ahol nem sikerült szerencsésen kialakítani az infrastruktúrát, és nyilván különböző dinamikával közlekednek a közlekedés felsorolt szereplői. Nehéz helyzet, amelyben mindenkinek tolerálnia kell a többieket.

Mi annyit tudunk tenni, hogy megtanítjuk nagyon jól biciklizni a gyerekeket, és felhívjuk a figyelmüket arra, hogy mit jelent a közlekedés szempontjából, ha olyasmire lehet számítani, hogy egy kisgyerek anélkül, hogy körülnézne, kiszaladhat az útra, mit jelenthet egy kutyafuttató közelsége, mire lehet számítni egy pórázt is elhúzó, vagy póráz nélküli kutyától.

Objektum doboz


- Gyakran előfordul, hogy a kerékpáros nem szépen lassan érkezik, hogy mindenki megtehesse a szükséges óvintézkedéseket, mire odaér, hanem hirtelen, a semmiből bukkan elő.

- Azt gondolom, hogy akikkel így találkozni lehet egy forgalmas nyaralóövezetben, azok nem szervezett versenyzők. Edzésre az ilyen darabokból összerakott kerékpárutak nem alkalmasak. Nem ezeken az utakon bonyolítják le az országúti kerékpárversenyeket, amelyeken sokszor 150-160km/h sebességgel hajtanak. A versenyzőknek inkább az autósokkal lesznek problémáik, illetve az autósoknak velük.

- A sebességük alapján a versenyzőknek inkább volna helyük egy autóúton, mint a gyakran a gyalogosokkal, kutyákkal és babakocsikkal megosztott kerékpárutak némelyikén…

- Ahol kerékpárutak vannak, ott kiteszik a táblát a főutakra, hogy kerékpárral közlekedni tilos. A készülő KRESZ- törvénytervezetben van egy olyan szabály, hogy a licences versenyzők ott is kerékpározhassanak, ahol ezt bizonyos táblák megtiltanák. Feltétel, hogy legyen bukósisak, megfelelő erőnlét, és legyen meg a licenc.

És vannak azok, akik akár amatőr sportolóként, vélhetően jó állóképességgel közlekednek, betartják a KRESZ szabályait, akár azért, mert rendőr van…

- Az ön tapasztalata szerint mennyire gyakori, hogy a kerékpárutakat és az azon haladókat ellenőrzi a hatóság?

- Nemrégiben zajlott ilyen ellenőrzés, a kerékpáros fórumokon lehetett olvasni, hogy büntettek meg kerékpárosokat, például Balaton partján.

- Visszakanyarodva a KRESZ-suliban folyó munkára: Tény, hogyha egy kerékpáros betartja a KRESZ szabályait, viszonylag nagy sebességgel haladhat a gyalogosokhoz képest. De mi itt a KRESZ-pályán nem engedjük, hogy gyorsan menjenek, pont azt tanítjuk nekik, hogy tanuljanak meg lassan menni, és aki ezt már meg tudja csinálni, csak az mehet gyorsan.

Kapcsolódó írásaink