Kultúra

Mennyit ér Dániában egy filippínó dadus élete?

Filmkritika az Otthonunk című dán bűnügyi sorozatról

Jól sikerült sorozatok mindig is készültek a különféle tévécsatornák gyártásában, gondoljunk csak a Hosszú forró nyár (1958) című sorozatra, vagy az orosz gyártásban készült tíz részes Mester és Margaritára (2005) , de azt mégsem hittük, hogy antik tragédiákkal és polgári nagyregényekkel fogjuk egy szép napon együtt emlegetni a műfaj legjobbjait. Az Otthonunk című hatrészes dán bűnügyi sorozat (2025) a görög tragédiák és a legjobb modern prózák komolyságával nyújt látleletet olcsó ázsiai munkaerőt foglalkoztató dán gazdagokról, egyúttal azt is alaposan megkapargatva, hogy egy mai jóléti társadalomban ki meddig képes elmenni azért, hogy mentse a bőrét.

Mennyit ér Dániában egy filippínó dadus élete?
Az Otthonunk című hat részes dán bűnügyi sorozatban széthullik a villanegyedben élő családok idillje
Fotó: Facebook/Netflix Updates

Mi zajlik egész nap egy dán elővárosi villában? Angel, a filippinó dada (Excel Busano) főz, a filippínó dada porszívóz, a filippínó dada vigyáz a kisebbik gyerekre, a filippinó dada törődik a nagyobbik gyerekkel (Lukas Zuporka), a filippínó dadához átjön a szomszédos gazdagék filippínó dadája, Ruby (Donne Levkowski). Hazaérkezik a ház asszonya, Cecilie (Marie Bach Hausen), ő is foglalkozik a gyerekekkel. Megterítenek, együtt esznek mindnyájan, a szomszédék dadája is marad, mert Cecilie mindig olyan rendes vele.

Már nagyon sok minden történt, elment a nap, mire megjön Mike (Simon Sears), a ház ura, és ő már nem fog tudni bekapcsolódni a ház egész napos életébe. Nézzük, ahogy érkezik, a filmkockákon kis sötét keretet is kap, Kicsinek és távolinak látszik, hogy biztosan érezzük, nincs ez így jól, hogy ő nem lett a része ennek a finom lelki szövedéknek.

És van is baj. Mert Ruby, a szomszédék dajkája eltűnik. De előtte még Cecilie segítségét kéri, azt mondja, nem mehet vissza a szomszédékhoz, Katerinához (Danica Curcic) és Rasmushoz (Lars Ranthe). De Cecilie nem segít neki, nem akar konfrontálódni a szomszédokkal, akikkel jóban van a család, sőt Cecilie férje az ügyvédje Rasmusnak.

Ruby eltűnése így Cecilie ügye lesz, aki próbálja kinyomozni, hol lehet a lány, és mi történt vele. Nem tudja még, hogy amit utoljára tanácsolt Rubynak, azzal pecsételte meg a sorsát. És ez így már nagyjából antik drámai helyzet.

Cecilie-nek mostantól kínos kérdéseket kell feltennie, kínos dolgokat kell cselekednie. Nagyon kínos például barátokat megvádolni azzal, hogy rosszul bánnak az alkalmazottal, és valamelyikük lehetséges, hogy megerőszakolta, és meg is ölte őt.

A gyanú legelőször Rasmusra terelődik, aki miatt – azt beszélik - egy-két hónapnál tovább nem marad náluk alkalmazott. Később Mike lesz a gyanúsított, akinek volt fiatalabb korában erőszakolási ügye, és látták is őt Ruby dadával egy étteremben.

Cecilie nyomoz, és közben széthullik körülötte a sokak által irigyelt családi és társasági idill.

Folyik a rendőrség nyomozás is. A sajtót sem sikerül kizárni, és amire egyetlen Közép-Európai néző sem gondolna, míg Cecilie öltözködik, szól a rádió, és egy női hang bemondja, hogy a filippínók egy kultúrcsere program keretében vannak Dániában, amelynek célja különféle kultúrák megismerése! - De felmerült a hatóságok részéről a gyanú, hogy a lányokat olcsó munkaerőként alkalmazzák! – ezt dongja a szenvtelen női hang a rádióból.

Nehéz másra gondolni, minthogy Dániában, a világ leggazdagabb országában már annyira túlfinomodott, annyira steril az élet, hogy csak nagyon messziről tudnak hozni valami nyerset, valami ősit, amire aztán a gazdag dán egyáltalán nem kíváncsi, nem is tud hozzá kapcsolódni. Mert az egész kapitalista gondolkodásmód ott kezdődik, ahol minden ősitől elvágja magát az ember, és mindent tönkretesz, majd a pusztaság helyére építi a maga vasbetonból összerótt, individuális, elidegenedett, és kiporciózott világát.

Ezért is inkább cselédnek, dadának, pesztonkának használják a filippínókat, ami úgy látszik, teljességgel szabálytalan, sőt cinikusan aljas megoldás az eredeti célhoz képest, csakhogy a filippinó lányok sem makulátlan angyalok ám! Mindegyik gyűjti a pénzt, és egyetlen célja van: minél inkább megtollasodni, és otthon megházasodni. Ezért pedig sok mindenre képesek. Vannak köztük, akik mulatókban kötnek ki, vagy más furcsa utakon járnak.

Sajátosan bensőséges a kapcsolatuk a dán családok tinédzser fiaival is, és eljöhet a pillanat, amikor már nehéz meghúzni a határt. Ez is nagyon kényes téma. A tinik pedig elképesztő dolgokat képesek levideózni, és kitenni a nyilvánosság elé.

Ruby eltűnésének ügyében Aicha (Sara Fanta Traore) nyomoz, aki Dániában letelepedett bevándorlók gyermeke, így jó esély van arra, hogy komolyan veszi a nyomozást egy ilyen csereprogramos lány után.

Ki is derül minden titok, rejtély és bűn, de a mi rezonőrünk, Cecilie ezzel nem lesz sem boldogabb, sem nyugodtabb, megdöbbenésében és tépelődéseiben pedig a néző is osztozni fog.

A látlelet a jóléti társadalom vagyonukat és kivételezett helyzetüket féltő gazdagjairól mindenesetre kitűnő, árnyalt, a világ bármely táján nézi valaki a gyönyörűen fényképezett sorozatot, talál magának benne személyesen is fontos kérdéseket, és olyan igazságokat, amiket helyette mondtak el az alkotók.

Otthonunk – Reservatet - 2025

Dán filmsorozat - 6 rész – 42’ részenként

Rendezte: Per Fly

8/10



Kapcsolódó írásaink