Kultúra

Nyivákoló mamuszok és nagy borulások + VIDEÓ

Filmkritika Reem Kherici Macska és kutya című családi vígjátékáról

Reem Kherici világa távol esik attól az emberétől, aki azt hiszi magáról, hogy mindig képben van, és mindig helyesen cselekszik. A Macska és kutya című francia családi vígjáték (2024) forgatókönyvírója, rendezője és egyik főszereplője folyton kérdez, folyton felülírja szereplői sommás megállapításait. Nem fél nevetni a pandémiát viselt és virtuális termékké lett mai ember magányán, nyomorán, mert nyers és néha bosszantó vicceihez megingathatatlan szeretet és jobbító szándék adja a fedezetet.

Nyivákoló mamuszok és nagy borulások + VIDEÓ
Amikor minden borul: Reem Kherici és Franck Dubosc
Fotó: Facebook/Prorom

Díszes hármas jön össze a film elején: két tolvaj és egy macskainfluenszer vág neki a téli országútnak Montréal és New York között. Az egyik tolvaj (Philippe Lacheau) egy múzeumban már éppen elcsórt egy nagy értékű rubintot, amikor a másik (Franck Dubosc) meglepte, és az éj leple alatt meglépett a kinccsel.

A drágakövet ijedtében lenyelte egy kis kóbor labrador, így a tolvaj a kutyát is magával vitte, míg hoppon maradt kollégája egy lopott rendőregyenruhában üldözni kezdte őket.

Monica, a macskainfluenszer (Reem Kherici), Díva, a Facebookon és Instán, valamint Twitteren messze híres Maine Coon macska gazdija a reptéren került képbe. Jack, a kutyás tolvaj elég idiótának találta ahhoz, hogy ráakaszkodjon.

Chichi, a kis labrador és Díva, az elkényeztetett Maine Coon macska, habár sorstársakká lettek, de nem éppen a legjobb barátok a történet kezdetén, később ez is sokat változik, ahogyan Jack és Monica kapcsolata is.

Üdítő, hogy az alkotók nem akarnak belőlük is szerelmes párt csinálni, hanem inkább arról beszélnek, milyenek vagyunk, mit feltételezünk magunkról és egymásról, és ehhez képest mi lehetséges, milyenek az emberi kapcsolataink, és minek mi az ára.

Mert annak is van ára, ha valakiben bízni kezdünk, ha valakit megszeretünk, de van, amit csak egymást szerető, egymásban bízó emberek tudnak elérni.

Amíg bekövetkezik a változás, a filmben nagyon sok minden történik. Vegyük csak azt a gazdik számára rémes élethelyzetet, amikor kutyánk vagy macskánk nem utazhat velünk, hanem ketrecben, a raktérben a csomagok közt helyezik el, például a repülőgépen.

Jacket nem izgatja mindez, nem is szereti Chichit, ő csak a drágakövet szeretné viszontlátni, de Monica szinte belebetegszik, hogy nem lehet Dívával az utazás ideje alatt. Könyörög, hogy ő is a raktérben tehesse meg az utat, mire többen is elmebetegnek nevezik a reptér alkalmazottai közül.

A repülőn is nyaggatja a stewardesst, aki egyre ingerültebb hangon biztosítja arról, hogy Díva jól van a raktérben, miközben látjuk, hogy a macska ketrecestül zúg el a gép ablaka előtt.

Vagyis minden borul. Nem csak a ketrecek, hanem a szavahihetőség és a biztonság illúziója is, amely utóbbiért gyakran nemcsak a pénzünkkel, hanem a szabadságunkkal is fizetünk.

Később Monica macskafüles furgonjában utazva Jack, a tolvaj is, és Monica, az influenszer is, miközben ismerkednek egymással, megállapítják magukról, hogy alapvetően még egy normális szakmájuk sincs, kamuemberek, hiteltelen senkik, akik másnak mutatják magukat, mint akik valójában.

Ez igaz is, Monica valójában nem elkényeztetett gazdag lány, feleség vagy üzletasszony, csupán egy béna szettje van, amiben úgy néz ki, mint egy űrlény, egy rossz ízlésű plázacica, amúgy a furgonban lakik, mivel minden pénzét dívás zoknikba, bögrékbe és nyivákoló mamuszokba ölte. De nem jött be a nagy üzlet. A macskáját mégis úgy kényezteti, mintha semmi sem változott volna. Valóban szereti, és ragaszkodik hozzá a legnehezebb helyzetben is.

Jacknek is van alkalma bizonyítani, hogy mégsem velejéig romlott hazudozó, tettető, akit a disznóságai tettek magányossá, befordulttá, az életét pedig reménytelenné.

A veszedelmes kalandok sora az állatokat is megváltoztatja, ahogyan a valóságban is változnak kedvenceink a tapasztalataik hatására, mert a maguk módján ők is tanulnak abból, ami történik velük, de ezt csak azok az emberek veszik észre, akik velük élnek.

A film egyik nagy vonzereje a humorán és nagy belső szabadságán túl éppen az, hogy sok szituáció mögött megélt életek, élethelyzetek vannak, akár állatokról, akár emberekről legyen szó.

Objektum doboz

Reem Kherici, az olasz–tunéziai származású francia színésznő, rendező 2013-ban kezdett rendezni, 2017-ben játszott az Oltári baki című vígjátékban, ahol partnere az a Philippe Lacheau volt, akit az Alibi.com filmekből is ismerhetünk, a Macska és kutyában pedig a megszállott és nagyon veszedelmes rendőrálruhás tolvajt alakítja.

A két állat megjelenítése a filmben határeset az animáció és a naturális ábrázolás között. Az biztos, hogy sokkal rosszabbul nézne ki, hazugnak hatna, ha egy ilyen szertelen és szókimondó vígjátékban a naturális ábrázolást erőltetnék a szokásos trükkökkel.

Macska és kutya – Chien et chat

Francia családi vígjáték – 80 perc

9/10

Kapcsolódó írásaink