Kultúra
Fáni és a macskavőlegény
Szeleczki Rozália abszurd filmkomédiája az elköteleződéstől való félelemről

Fáni egy építészirodában dolgozik, ahol éppen annak a művelődési háznak a felújítási tervei készülnek, ahol a lány rockzenész édesapja egykor gyakran fellépett. Az a kérdés, Fáni tervei alapján történjen-e az átépítés retróstílusban, sok régi elemet meghagyva, vagy Mihály (Polgár Csaba) tervei alapján, aki nemrég érkezett vissza Amszterdamból, és az alapos átdolgozás híve.
Fáni és Mihály vonzódnak egymáshoz.A munkahelyi rivalizálás nem lehetne akadály, mert roppant előzékenyek egymással, de közéjük állnak Fáni szokásos víziói, s aztán még valaki: Mihály Sima nevű nagy fekete kandúrja, aki udvarolni kezd Fáninak.

Roppantul nevetséges helyzetek adódnak mindebből: Fáni családtagjai (Udvaros Dorottya, Martin Márta, Tordai Teri, Csobot Adél) például a végsőkig próbálnak alkalmazkodni, mert már annak is örülnek, hogy Fáni legalább jár valakivel, de azért anyuka (Udvaros Dorottya) és a nagymama (Tordai Teri) csak nem bírják ki, és gyilkos hangsúlyokkal odaszúrnak egy-egy olyan mondatot, amitől könnyen begurulhatna egy mégoly szelíd csemete is. Biztosan hallottunk ilyeneket mi is otthon, és idegsokkat kaptunk, de most tudunk nevetni, tudunk elnézőek lenni és arra is figyelni, mennyi szeretettel veszik körbe Fánit.
Ugyanakkor az ilyen illúziókban gazdag kapcsolatban elszenvedett sérelmekről talán kevésbé fájdalmas így beszélni, ha közben a Macska jelenléte révén folyton tudatosul, hogy az a kapcsolat nem volt normális dolog. Nem normális, hogy valakit becsapjon és kihasználjon a partnere. És persze az sem normális, ha valaki a párja mellett a végsőkig megtagadja magát, elveszti minden tartását, önbecsülését.
Sima cicát a filmben három macska játssza. Egyikük nagyon jól tud ádáz pofákat vágni és nyelvet öltögetni, a másik bármikor bármit képes felborítani, a harmadik nagyon ügyesen hanyatt tudja vágni magát.
A macskák vezénylése – mint megtudtuk –, nem a rendezőre maradt, hanem Halász Árpád macskatréner igazította el őket, mikor mi a dolguk.

A lány tragikus körülmények közt elhunyt édesapját Kiss Tibi alakítja, több közös jelenete a lányával szívszorító, érezni mögöttük az igazi személyes drámát.
De talán mégsem örökké a gyermekkori trauma határozza meg Fáni szerelmi életét. Vajon mi kell ahhoz, hogy felébredjen, és merjen szeretni?
Az egyik vetítés utáni közönségtalálkozón elhangzott, hogy a forgatókönyvet a főbb szerepeket alakító színészekre írták. Törőcsik Franciskára biztos, hogy rá is öntötték, szép, okos, bolond, ösztönös,sebezhető, de szívós is, vagyis minden, aminek lennie kell.
A Mihályt alakító Polgár Csaba ideális férfi, nyugis, megállapodott, sikeres, de mégis közvetlen és szívélyes, nem bonyolítja túl a dolgokat, nem titokzatoskodik, kész arra, hogy a legellentétesebb elemekből is összegyúrja a közös munkát és közös életet a lánnyal. Bármiről kész lemondani Fániért, bármilyennek látja, követi őt anélkül, elítélné, és hogy saját magát feladná. Amilyen természetesnek tűnik, olyan nagy mutatvány ez ma a sebzett, folyton védekező, menekülő emberek világában.
Nagyot dob az abszurd komédián, hogy Patkós Márton kölcsönzi a hangját az udvarló kandúrnak, pompás beszólásokkal tűzdeli Fáni szerelmi ámokfutását. Sőt, Sima cica gengszterrapjét is ő adja elő a filmben.
Patkós Márton a Macska hangjaként igazi vetítős hapsi, bármit oda lehet képzelni a sejtelmesen elsuttogott mondatai mögé, zseniálisan építi le, rombolja magához Fáni személyiségét, és feketíti be Mihályt, a gazdáját, de közben muszáj nevetnünk, szórakoznunk is a beszélő macska szövegelésén, nem beszélve a rapstúdiós kalandokról, ahol már a gengszter rapper macska előtt is megfordultak extrémebb előadóművészek.
A film bulis, közösségi jellegét erősíti, hogy a rendező és a forgatókönyvíró (Kemény Zsófi) is látható néhány jelenetben és nem is akármilyen jelmezben. De közben családi jelleget is kap a film Torday Teri, Udvaros Dorottya és Martin Márta nagyszerű alakítása által.
Az alapvetően nem rossz szándékú, de jótét léleknek sem nevezhető főnök, Alföldi Róbert is telitalálat a filmben, és őt is nagy tisztelet illeti azért, hogy egy első filmben elvállalt egy epizódszerepet. Amikor démonian kiröhögi Fáni házassági terveit a filmben, kifejezetten gyógyítóan, kijózanítóan hat a nézőre, és nagyszerűen lendíti tovább a cselekmény lelki részét.
A magyar játékfilm, amelyet novemberben már a Tallinni Filmfesztivál közönsége is láthat az elsőfilmesek versenyprogramjában, a Magyar Filmintézet Inkubátor programjában született, nem túl nagy költségvetésből, így mindenkinek alaposan ki kellett vennie a részét a közös munkából, hogy izgalmas látványvilág (Pater Sparrow), hangulat jöjjön létre.

Figyelemre méltó, hogy a magyar forgatókönyvekre jellemző kezdeti döcögősség (amit, ki tudja, miért nem szoktak átdolgozni a végső változatban sem ) ebből a filmből teljességgel hiányzik. Olyan érzésünk sincs, hogy a magyar alkotók valamilyen nyugati filmről akartak volna lehúzni egy szerényebb, vékonyabb, kisebb bőröcskét.
A történet univerzális, a látásmódja, humora, érzékenysége, tapintata egyéni, de mégis sajátosan magyar, közép-európai.
Mondhatnánk, hogy Fáni Amélie vagy Bridget Jones rokona, de elég távoli rokonok.
Eszünkbe juthat, hogy A rókatündér főhőse is szerelmei halála miatt szenved, de őt más trauma érte, mint Fánit, aki csak elképzeli a haláleseteket.
Macskarokonságot is kereshetnénk Sima cicának Moszkvában, Behemót személyében vagy a népmeséből Kacor királyban, illetve a brémai muzsikusok egyike is szóba jöhetne, de az is nagyon távoli atyafiság lenne.

Csak azt lehet biztosra venni, hogy aki élvezte az Amélie csodálatos életét, Bridget Jones kalandjait vagy A rókatündér történetét, annak a Cicaverzum is kedvére való film lesz. Sírós, nevetős.
Cicaverzum – 2023
Magyar abszurd romantikus filmkomédia, 91 perc
Rendezte: Szeleczki Rozália
8/10