Kultúra
Azok a csodálatos '20-as évek!
Miért rajongunk úgy a húszas évek életstílusáért, divatjáért?

Ralph Lauren is ezt a korszakot idézte meg egy korábbi kollekciójával a kifutón. A színek közül a korall, a kék és az elefántcsont uralta a palettát. A legnépszerűbb darabok a kalapok, a szmoking és a derékban bő, könnyed ruhák, a korszak közismert jellemzői voltak.
A húszas évek divatjának imádata már akkor megjelent, amikor szárnyra kapott a hír, hogy ismét megfilmesítik Fitzgerald klasszikusát. A produkció olyan szereplőgárdával büszkélkedhet, hogy a tervezők előre borítékolhatták a sikert. Így születtek meg Christian Dior egyszerű szabású kis feketéi, Marc Jacobs újragondolt kék ruhái, vagy az élénken díszített Marchesa-darabok.
Downton Abbey és a világsiker
A nagy sikerű angol sorozat, a Downton Abbey nemzetközi sikerét az mutatja, hogy mostanra már nem csupán hatalmas nézettséggel rendelkezik, de új divatirányzatot is teremtett. Az Egyesült Államok keleti partján egy egész kiállítást szenteltek Julian Fellowes ikonikus darabjainak. A kiállításon több mint 40 ruhát és kiegészítőt csodálhattak meg a látogatók, köztük az özvegy grófné viktoriánus kori jelmezét, Lady Sybil forradalmi háremnadrágját és Lady Edith balsorsú esküvői ruháját. A jelmezeket a Crospop szabóság bocsátotta a múzeum rendelkezésére, ők voltak a beszállítói ugyanis a híres sorozatnak.
A sorozatban a Crawley család és az őket kiszolgáló személyzet mindennapjai követhetők nyomon a 20. század elejét meghatározó történelmi események sodrában. Bár a történet sokakat izgalommal töltött el, igazán a csodálatos helyszín – a Highclere Castle –, a gyönyörű, korhű ruhák és a káprázatos enteriőrök varázsolták el a nézőket. A siker annak is köszönhető, hogy a képi megjelenítés egy letűnt romantikus világról mesél, amelynek néhány elemét sokan szívesen magukkal hoznák hétköznapjaikba, legyen szó a kifinomult angol öltözködésről vagy lakberendezésről.
A nő a jelmezek mögött
A különlegesen szép ruhák szülőanyja az Emmy-díjas jelmeztervező, Caroline McCall. Sokan azt állítják, hogy a show legnagyobb kihívása az arisztokrata karakterek jelmezeinek megtervezése volt. „A romantika és a csillogás vonzza a tekintetet, amiben nagy szerepet kapnak a jelmezek" – mondta McCall, majd hozzátette, a jelmez segít megérteni a karaktereket és hátterüket.
A történelem és a kultúra változásait leginkább a ruhákon keresztül lehet végigkövetni. Nem volt ez másképp a Downton Abbey-ben sem, melyben az öltözékek szintén divatforradalmon estek keresztül. „A sorozat az 1912-es években kezdődött, a negyedik évadra már 1922-őt, 1923-at írtunk – mesélte McCall. – Ez az az időszak, amely a nők számára valószínűleg a legradikálisabb változást hozta a divatban, mindezt nagyon rövid, mindössze egyetlen évtized alatt".
„Éppen ezért nagyon érdekes megfigyelni, hogyan változott a szereplők öltözködése. Mindig elmondom a színésznőknek, hogy a karaktereik 1912-ben nem gondolták volna, hogy egyszer képesek lesznek ilyen öltözékben utcára lépni. Az öltözködés a 20-as években forradalmi volt, a nők végre kényelmesebb ruhákat hordhattak (eltűnt a fűző), megjelenésük kissé fiússá vált. A '20-as években a kétrészes ruhákat felváltották az egybeszabott »zsákruhák«, tunikák, amelyek nem derékban vagy mell alatt, hanem szokatlanul, a csípőnél voltak szabottak. Combközéptől a földig érőig az összes ruhahosszt kedvelték. A kerek, a csónak és a V-kivágás egyaránt jelen volt. A ruhákat hátul gyakran mélyebben vágták ki, mint elöl. Ezt a kort a bő szabású ruhák jellemzik, melyeket flitterekkel, gyöngyökkel, rojtokkal és fodrokkal tettek nőiessé. A fejdíszek között a legkedveltebb a fejpánt és a homlokot takaró kalap, melyeket előszeretettel díszítettek tollakkal."
A korra nagy hatással volt maga Coco Chanel, akinek új, eszményi nőalakja a fiatalságot hirdette, az érett nőiesség kiment a divatból. Az új életmód, a sportok és a pörgős táncok fiatal, lendületes, mozgékony nőt kívántak. Az új szabású ruhák új anyagokból készültek: matt selyemből, tweedből, dzsörzéből, kreppzsorzsettből, és forgalomba kerültek az első műszálas anyagok is.
A Downton Abbey jelmezeire a '20-as évek designerei is hatottak. Lady Mary több ruhakölteményét Vionett ihlette. De nem csak ő, Lanvin is hatással volt az egyes darabokra; és Lady Edith ruháin többféle hatás is érezhető, hiszen a 3. évadban már sokat jár Londonba, újságíró szeretne lenni, ezért próbál divatosan öltözködni. Az ő jelmezeihez McCall George Barbier illusztrációiból merített ihletet, ezenkívül Poiret, a francia designer is nagy hatást gyakorolt a tervezés folyamatára.
A ruhákra azonban nemcsak tervezők és a kor volt hatással, de a létező történelmi személyek gardróbja is. Az özvegy grófné (Maggie Smith) ruháihoz a dániai Alexandra királyné képei szolgáltak alapul. „Az ötlet kézenfekvő volt, hiszen a királyné azonos korú volt Maggie Smith karakterével, és rendkívül elbűvölően öltözködött, ugyanakkor sajátos stílusa volt, amelyet sokan nehezményeztek. A királyné mindig magas gallért és hatalmas kalapokat viselt. Maggie ruhái többé-kevésbé azonos elvet követnek, mind anyagaikban, mind pedig a szabásukban.”
Mint ahogyan más kosztümös drámákat, a Downton Abbey-t is érték bírálatok, amiért egyes kellékek nem felelnek meg a korhűségnek. „A jelmeztervezők mindig próbálnak az adott korhoz igazodni – válaszolta a kritikákra McCall –, amennyire csak lehetséges. Rengeteg kutatást végzünk a ruhák megtervezése közben. Könyvek és magazinok tucatjait lapoztuk át abból az időből, emellett sokat látogattam a Crospop szabóság múzeumát, hogy megfigyeljem az eredeti ruhákat. Nyilvánvaló azonban, hogy nem lehetünk teljesen korhűek, hiszen nem használhatjuk az eredeti szöveteket, mivel túl törékenyek.”
És hogy mi a titka A nagy Gatsby és a Downton Abbey divatsikerének? Nem más, mint hogy a húszas évek pontosan azt ígérik, amit az utóbbi évek gazdasági válságától sújtott ember hallani szeretne: van még okunk ünneplésre, és a nehéz időkben is meg kell adni a módját. Vigadjunk, élvezzük az életet, hiszen sokkal rosszabb is lehetne a jelenleginél!