Kultúra

Tikkelő magánnyomozó

Edward Norton is bejelentkezett az Oscar-díjért: az Árva Brooklyn izgalmas, a filmnoiri hagyományokat folytató krimi, remek alakításokkal, látványvilággal és zenével

A magyar mozikban múlt csütörtök óta látható az Árva Brooklyn (Motherless Brooklyn), amellyel Edward Norton minden bizonnyal begyűjt magának egy újabb Oscar-jelölést (a már meglévő három mellé), ha nem többet, ugyanis a már-már függetlennek mondható filmben nemcsak főszerepet játszik, hanem rendezte, és forgatókönyvét is ő írta Jonathan Lethem regényéből.

Tikkelő magánnyomozó
Detektívmunka közben: Lionel elődje és pótapja, Frank kalapjával és kabátjában
Fotó: Intercom

És noha ez a hármas kombináció a filmtörténetben ritkán szokott egyértelműen pozitív végeredményt hozni, a kivételek erősítik a szabályt. Akárcsak tavaly Bradley Cooper a Csillag születik újragondolásávál, idén Norton is megmutatta, hogy színészi kvalitásai mellett rendezőként is megállja a helyét. Olyannyira, hogy a lassanként beinduló „awards season” egyik váratlan befutója lehet: míg Quentin Tarantino Hollywood aranykorát megidéző, egyáltalán nem „tarantinós” alkotása a Volt egyszer… egy Hollywood és főszereplői, Brad Pitt, illetve Leonardo DiCaprio, valamint Todd Phillips és Joaquin Phoenix rendkívül sötét Jokerének sikerét előre borítékolták, Norton és Tourette-szindrómás magándetektívje, Lionel Esrogg csak ősszel, a Torontói Filmfesztiválon való bemutatását követően csatlakozott a mezőnyhöz.

Hazánkban először a 26. Titanic Filmfesztivál zárógáláján, október végén volt látható, ahol a vetítést megelőző bejátszásból az is kiderült, Nortonnak sokáig dédelgetett álma volt az Árva Brooklyn megvalósítása, és bár végül talált forgalmazókat, igen kicsi költségvetésből forgatták le. Ennek ellenére a történetében és látványvilágában a noiri hagyományokat folytató alkotás igazán hangulatos, izgalmas és nem mellesleg vicces film lett.

Anélkül, hogy lelőnénk a poént, vagy hosszan részleteznénk a filmben futó szálakat, titkokat és a nyomozás fázisait, elég, ha annyit mondunk: képzeljék el az ötvenes évek New Yorkját a háború sokkjából magához térő társadalommal, szesztilalommal, a Wall Street pénzembereivel és a „cél szentesíti az eszközt”-elv mentén dolgozó, nagyot álmodó városvezetéssel, mindehhez pedig vegyék hozzá a főszereplő Lionelt, az árva, Tourette-szindrómás, tehát hol kevésbé, hol erősebben, hol szóban, hol mimikával tikkelő, együgyű, de nagy szívű magánnyomozót. Önmagában ennyi elég lenne ahhoz, hogy felkeltse a néző figyelmét, de ráadásul fő pártfogója, apafigurája, Frank Minna (Bruce Willis) a film legelején meghal, a szálak felgöngyölítése pedig a magányos farkas Lionelre marad. Szép megoldás, és a film többrétegűségét erősíti, illetve Norton dramaturgiai érzékét mutatja az, hogy hányféle szinten lehet értelmezni, amikor Lionel magára ölti Frank kabátját és kalapját…

Mindehhez kapunk egy filmnoiri atmoszférát, szerencsénkre jóval kevesebb esős, ködös vagy sötét jelenettel, mint az a műfajtól várható, viszont legalább olyan szuggesztív, hangulatfestő háttérzenével. Előbbiért Dick Pope operatőrt, utóbbiért Daniel Pemberton zeneszerzőt illeti dicséret. Norton mint rendező kiváló érzékkel választotta ki színészkollégáit is: Willem Dafoe, Bruce Willis és Alec Baldwin a fontosabb mellékszerepekben, Gugu Mbatha Raw női főszereplőként brillírozik, de a többiek is egytől egyig kitűnő alakítást nyújtanak. Az egész filmen érződik, hogy élvezettel, örömmel forgatták, nemcsak muszájból dolgoztak rajta. Edward Norton Lionelként pedig megmutatja, nem véletlenül zsebelte be azokat az Oscar-jelöléseket. Alakítása minden pillanatban hiteles, a Tourette-szindrómába teljesen „belelényegül”, mindamellett nagyon szépen formálja meg a karakter jellemfejlődését is.

Talán az Árva Brooklyn ritmusán lehetett volna javítani kicsit: bár egy átlag noirnál gyorsabb tempójú, egy-két jelenet azért még mindig túl hosszúra nyúlik, esetleg túl van beszélve – durván tizenöt percet ki lehetett volna vágni belőle. Ennek ellenére egyszer sem néztünk az óránkra a két és fél óra alatt. Olyannyira nem, hogy örömmel újra beülnénk rá a moziba.

Árva Brooklyn (Motherless Brooklyn)
Amerikai krimi–dráma, 144 perc, 2019
Írta és rendezte: Edward Norton
10/9

Kapcsolódó írásaink

Újraforgatják A szökevényt

ĀJövőre kezdik játszani azt a tévésorozatot, amely A szökevény alapján készül Boyd Holbrook és Kiefer Sutherland főszereplésével

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom